Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Burgerservicenummer (BSN)

Het burgerservicenummer (BSN) is een uniek persoonsnummer dat bedoeld is voor het contact tussen burgers en de overheid. Alle banken in Nederland zijn wettelijk verplicht om het BSN van hun klanten te hebben. We hebben jouw BSN nodig om financiële informatie met de overheid te delen. Zo delen we bijvoorbeeld je saldo of vermogen met de Belastingdienst. 

Op deze pagina vind je meer informatie over het BSN. Ook leggen we uit hoe je jouw BSN veilig aanlevert.

 

Je BSN aanleveren als je klant wordt

Als je klant wordt bij ABN AMRO, dan vragen we je om een foto te maken van je identiteitsbewijs (ID). Meestal ontvangen we dan automatisch jouw BSN, want dit nummer staat op je ID vermeld. Heb je geen Nederlands identiteitsbewijs op het moment dat je klant wordt? Dan ontvangen we je BSN niet automatisch. In dat geval vragen we je om jouw BSN op een later moment zelf in te voeren.

Heb je nog geen BSN?

Kom je langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet je je laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doet je bij de gemeente. Na je inschrijving krijg je automatisch een BSN. Het kan een tijdje duren voordat je jouw BSN ontvangt. 

Heb je nog geen BSN, maar wil je wel klant worden bij ABN AMRO? Dat kan. Het is dan wel belangrijk dat je jouw BSN zo snel mogelijk bij ons aanlevert. Lever je jouw BSN niet op tijd aan? Dan blokkeren we na 90 dagen je rekening. Als we na 120 dagen nog geen BSN van je hebben ontvangen, dan wordt er helaas afscheid van je genomen als klant. 

Let op: heb je een paspoort van buiten de EU, dan hebben we ook je bewijs van verblijf in Nederland nodig. Je kunt jouw rekening pas gebruiken nadat dit bewijs van verblijf bij ons is aangeleverd. Lees meer over het aanleveren van jouw bewijs van verblijf.

Zo lever je jouw BSN aan:

Stap 1: Zoek jouw BSN op

Heb je een Nederlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs? Dan kun je daarop jouw BSN terugvinden. Je kunt het nummer ook online opzoeken via Mijnoverheid. Daarnaast vind je jouw BSN op een Nederlandse loonstrook, jaaropgaaf, zorgpas of zorgpolis.

Stap 2: Geef je BSN door
Heb je toegang tot de ABN AMRO app of Internet Bankieren? Dan kun je daar jouw BSN doorgeven. Dit doe je zo: 

Via de ABN AMRO app:

  • Log in.
  • Tik rechtsonder op ‘Profiel’, dan op ‘Persoonsgegevens’ en scrol naar je belastinggegevens.
  • Onder 'Burgerservicenummer (BSN)' staat automatisch het getal ‘999999999’ ingevuld. Voer hier jouw eigen BSN in.  

Via Internet Bankieren:

  • Log in.
  • Open rechtsboven het uitklapmenu bij je profiel, klik op 'Persoonsgegevens' en scrol naar jouw belastinggegevens.
  • Naast 'Burgerservicenummer (BSN)' staat automatisch het getal ‘999999999’ ingevuld. Voer hier je eigen BSN in.
Stap 3: Klaar!

Was je rekening niet geblokkeerd? Dan verwerken wij je BSN meteen. Je hoeft verder niets meer te doen. 

Heb je je BSN ingevoerd nadat je rekening was geblokkeerd? Neem dan contact met ons op om de blokkade te verwijderen.

Zo lever je jouw BSN aan:

Stap 1: Zoek jouw BSN op

Heb je een Nederlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs? Dan kun je daarop jouw BSN terugvinden. Je kunt het nummer ook online opzoeken via Mijnoverheid. Daarnaast vind je jouw BSN op een Nederlandse loonstrook, jaaropgaaf, zorgpas of zorgpolis.

Stap 2: Geef je BSN door

Heb je toegang tot de ABN AMRO app of Internet Bankieren? Dan kun je daar jouw BSN doorgeven. Dit doe je zo: 

Via de ABN AMRO app:

  • Log in.
  • Tik rechtsonder op ‘Profiel’, dan op ‘Persoonsgegevens’ en scrol naar je belastinggegevens.
  • Onder 'Burgerservicenummer (BSN)' staat automatisch het getal ‘999999999’ ingevuld. Voer hier jouw eigen BSN in.  

Via Internet Bankieren:

  • Log in.
  • Open rechtsboven het uitklapmenu bij je profiel, klik op 'Persoonsgegevens' en scrol naar jouw belastinggegevens.
  • Naast 'Burgerservicenummer (BSN)' staat automatisch het getal ‘999999999’ ingevuld. Voer hier je eigen BSN in.

Stap 3: Klaar!

Was je rekening niet geblokkeerd? Dan verwerken wij je BSN meteen. Je hoeft verder niets meer te doen. 

Heb je je BSN ingevoerd nadat je rekening was geblokkeerd? Neem dan contact met ons op om de blokkade te verwijderen.

Veelgestelde vragen over het BSN

Banken mogen jouw BSN alleen gebruiken als dit in de wet staat. Zo mogen we je BSN opvragen als we informatie over jou moeten doorgeven aan de overheid. De overheid krijgt alleen de informatie die zij echt nodig heeft. 
Moet je een identiteitsdocument scannen waar je BSN op staat, en mogen wij jouw BSN niet gebruiken voor dat proces? Dan wordt je BSN automatisch onleesbaar gemaakt in de scan. Dan is je BSN voor dat proces niet te achterhalen.

Er zijn 2 belangrijke wetten die de banken verplichten om informatie te delen met de overheid en om je BSN te gebruiken. Dit zijn de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen en het Depositogarantiestelsel (DGS)

  • Volgens de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen moeten banken informatie over saldo en leningen doorgeven aan de Belastingdienst. Met deze gegevens kan de Belastingdienst de aangifte inkomstenbelasting vooraf invullen.
  • De regels van het Depositogarantiestelsel eisen dat banken het BSN van hun klanten opnemen in de bankadministratie. Zo kunnen banken snel de juiste informatie over het totaalsaldo van een klant doorgeven aan De Nederlandsche Bank (DNB). Dit doen ze als DNB deze nodig heeft om het Depositogarantiestelsel te kunnen uitvoeren.
Nee. In de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) staat dat banken de identiteit van hun klanten regelmatig moeten controleren. Voor deze controle hebben wij uw BSN niet nodig.

Om uw identiteit te controleren hebben we wel een geldig identiteitsbewijs (ID) van u nodig. Soms moet het BSN zichtbaar zijn om de echtheid van het ID goed te kunnen controleren. Het afplakken of zwart maken van het BSN op het ID maakt deze controle bij oudere paspoorten en identiteitskaarten onmogelijk. Bij de nieuwste Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten kan de echtheid wel worden gecontroleerd met een afgeplakt BSN. Een rijbewijs kan ook op echtheid worden gecontroleerd met een afgeplakt BSN.

Nee, we hebben uw BSN nodig om te voldoen aan de wet. Alle banken in Nederland zijn namelijk wettelijk verplicht om informatie over klanten te delen met de overheid en De Nederlandsche Bank. Bij het uitwisselen van deze gegevens moeten we het BSN gebruiken. 

Het is belangrijk dat je jouw BSN zo snel mogelijk aanlevert. Lever je je BSN niet op tijd aan? Dan blokkeren we na 90 dagen je rekening. Als we 120 dagen nadat je klant bent geworden nog geen BSN van je hebben ontvangen, dan wordt er helaas afscheid van je genomen als klant. 

Verwacht je dat je jouw BSN niet op tijd kunt aanleveren, en staat er nog geld op je rekening? Zorg dan dat je dit geld overboekt voordat je rekening wordt geblokkeerd. Zodra je rekening geblokkeerd is, heb je geen toegang meer tot je rekening.  

Heb je een negatief saldo op het moment dat je rekening wordt beëindigd? Dan kan de bank een incassobureau inschakelen om het verschuldigde geld terug te krijgen. Je betaalt dan rente over je negatieve saldo en de incassokosten.
Als je een paspoort hebt van buiten de EU, dan hebben we eerst je bewijs van verblijf in Nederland nodig. Daarna vragen we je om jouw BSN bij ons aan te leveren. 
 
Let op: zonder bewijs van verblijf kun je wel een rekening openen, maar deze nog niet gebruiken. Dat kan pas nadat je het bewijs van verblijf hebt aangeleverd. Lees meer over het aanleveren van je bewijs van verblijf.   
Ja. Als degene die jij vertegenwoordigt geld op een rekening heeft bij ABN AMRO, bijvoorbeeld op een betaalrekening, spaarrekening of (termijn)deposito, dan hebben wij jouw BSN nodig. Als wettelijk vertegenwoordiger van een klant of statutair bestuurder van een rechtspersoon handel je namelijk als klant. Jij bent de enige die namens de klant een beroep kan doen op het Depositogarantiestelsel. Daarom eist De Nederlandsche Bank dat we jouw BSN aan hen doorgeven.