Als je klant bij ons bent, gebruiken we jouw persoonsgegevens. Jouw naam en adres, maar bijvoorbeeld ook je IP-adres. Dat doen we natuurlijk niet zomaar. Daar zijn regels voor. En daar houden we ons aan. Hoe we dat doen lees je hier.
In een paar minuten ontdek je hoe we met jouw persoonsgegevens omgaan.
In de privacyverklaring van ABN AMRO lees hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en voor wie de privacyverklaring is bedoeld.
De bekendste persoonsgegevens zijn je naam, (email-)adres, leeftijd en geboortedatum. Maar ook je betaalrekening, telefoonnummer, IP-adres en BSN zijn persoonsgegevens.
Wij mogen jouw persoonsgegevens niet zomaar opvragen of gebruiken. Dat mag alleen als we daar een bepaalde reden voor hebben. Zoals wanneer we een overeenkomst met je afsluiten.
Meestal niet. Wij gebruiken je gegevens omdat het moet van de wet en/of omdat het noodzakelijk is voor de uitvoering van onze overeenkomst met jou. Ook kan het zijn dat wij of een derde een gerechtvaardigd belang hebben. Soms is het wel nodig om je toestemming te vragen, zoals bij het gebruik van gezichtsherkenning voor bijvoorbeeld identiteitsverificatie.
We gebruiken jouw persoonsgegevens voor bepaalde doelen. Om een overeenkomst met je aan te gaan, bijvoorbeeld, of voor het uitvoeren van statistisch onderzoek. Ook gebruiken we je persoonsgegevens om onze producten te verbeteren (bijvoorbeeld door middel van klantonderzoek) en om je tips en aanbiedingen te sturen.
In sommige situaties moeten we jouw persoonsgegevens aan anderen geven. Dit zijn personen of instanties die betrokken zijn bij onze diensten. Denk aan toezichthouders of de Belastingdienst. Boek je geld over naar een andere bank? Dan komen je persoonsgegevens daar ook terecht voor het verwerken van de betalingsopdracht.
We doen er alles aan om je persoonsgegevens veilig te bewaren en te gebruiken. Daarom investeren we in onze systemen, procedures en mensen. Ook werken wij met andere financiële instellingen samen op het gebied van criminaliteitsbestrijding in de financiële sector.
Integriteitstoetsing stelt ABN AMRO in staat om na te gaan of (potentiële) klanten of (ex)medewerkers een dreiging vormen. Bijvoorbeeld als die persoon al eerder bij ons heeft gefraudeerd. Op deze manier kan worden voorkomen dat die persoon het nog een keer probeert bij een andere bank. Het waarschuwingssysteem vormt een belangrijk instrument voor ABN AMRO en andere banken om onze maatschappelijke rol in het bestrijden van fraude en criminaliteit uit te voeren.
Soms worden je persoonsgegevens ook buiten Europa verwerkt. Bijvoorbeeld als wij gegevens delen binnen onze groep of met onze dienstverleners. Dan gelden extra regels.
We bewaren persoonsgegevens in elk geval zolang dat nodig is. In sommige gevallen schrijft de wet voor dat we je gegevens voor een bepaalde termijn moeten bewaren, bijvoorbeeld voor de Belastingdienst.
Je hebt bijvoorbeeld het recht op inzage in je persoonsgegevens en het recht van bezwaar voor marketing.