Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Nieuw: contactloos geld opnemen en storten

Geld opnemen en storten bij een geldautomaat was nog nooit zo makkelijk. Je doet dit nu contactloos met je betaalpas, telefoon of wearable. Dit werkt hetzelfde als contactloos betalen in een winkel. Op deze pagina lees je alles over contactloos geld opnemen en storten.

geldmaat geldautomaat

Zo neem je contactloos geld op

Je houdt je betaalpas, telefoon (met Apple Pay of Google Pay) of wearable tegen de speciale NFC-lezer op de geldautomaat. Daarna voer je de pincode van je betaalpas in. Het opnemen van geld werkt daarna zoals je gewend bent. Je kunt ook in plaats van geld opnemen je saldo opvragen. 

Contactloos geld storten met je betaalpas

Contactloos geld storten doe je alleen met je betaalpas. Je voert hierbij ook de pincode van je betaalpas in. Het werkt hetzelfde als contactloos geld opnemen.

Meer informatie

Voor wie is het

Contactloos geld opnemen is voor alle klanten die een betaalpas, telefoon (met met Apple Pay of Google Pay) of wearable gebruiken. Dit geldt voor particuliere en zakelijke klanten.

Contactloos geld storten is voor alle klanten die een betaalpas gebruiken. Dit geldt voor particuliere en zakelijke klanten.

Waar is het mogelijk

Bij geldautomaten in Nederland en in het buitenland waar de speciale NFC-lezer is geactiveerd op de machine. Deze herken je aan het NFC-logo met groene verlichting of lampjes.  Ga naar de Locatiewijzer Geldmaat en bekijk waar je binnen Nederland geld opneemt en stort. 

Dit is het NFC-logo

Kosten

Voor contactloos opnemen en storten gelden dezelfde tarieven als voor geld opnemen en storten met een betaalpas. Er zijn geen extra kosten aan verbonden.

Veiligheid

Contactloos geld opnemen en storten is veilig. Je moet altijd je pincode van je betaalpas invoeren. Je kunt niet contactloos geld opnemen of storten zonder je pincode in te voeren.

Meer informatie

Voor wie is het

Contactloos geld opnemen is voor alle klanten die een betaalpas, telefoon (met met Apple Pay of Google Pay) of wearable gebruiken. Dit geldt voor particuliere en zakelijke klanten.

Contactloos geld storten is voor alle klanten die een betaalpas gebruiken. Dit geldt voor particuliere en zakelijke klanten.

Waar is het mogelijk

Bij geldautomaten in Nederland en in het buitenland waar de speciale NFC-lezer is geactiveerd op de machine. Deze herken je aan het NFC-logo met groene verlichting of lampjes.  Ga naar de Locatiewijzer Geldmaat en bekijk waar je binnen Nederland geld opneemt en stort. 

Dit is het NFC-logo

Kosten

Voor contactloos opnemen en storten gelden dezelfde tarieven als voor geld opnemen en storten met een betaalpas. Er zijn geen extra kosten aan verbonden.

Veiligheid

Contactloos geld opnemen en storten is veilig. Je moet altijd je pincode van je betaalpas invoeren. Je kunt niet contactloos geld opnemen of storten zonder je pincode in te voeren.

Veelgestelde vragen

Bij geld opnemen zonder betaalpas gebruik je de ABN AMRO app, scan je een QR-code en hoef je geen pincode in te voeren. Lees meer over geld opnemen zonder betaalpas. 

Bij contactloos geld opnemen heb je de ABN AMRO app niet nodig en scan je geen QR-code. In plaats daarvan houd jij je betaalpas, telefoon of wearable tegen de NFC-reader van de geldautomaat en voer je wel je pincode in.

De limiet voor contactloos geld opnemen is hetzelfde als de limiet voor geld opnemen op je betaalpas (je paslimiet).

Deze limiet geldt dus voor contactloos geld opnemen én geld opnemen waarbij je de betaalpas in de geldautomaat steekt. Je kunt niet voor allebei apart een limiet kiezen.  Zo pas jij je paslimiet aan. 

Nee, contactloos geld opnemen en storten bij de muntautomaten van Geldmaat is niet mogelijk.

Nee, dit kan niet. Als je een betaalpas hebt, kun je automatisch contactloos geld opnemen en storten. Je kiest zelf of je dit ook doet. Je kunt ook zoals je gewend bent je betaalpas in de geldautomaat steken. Vanwege veiligheid voer je in beide gevallen je pincode in.

Dan kunnen er 3 dingen aan de hand zijn:

  1. Je betaalpas is nog niet geactiveerd
    Controleer in dat geval de status van je betaalpas in Internet Bankieren of de ABN AMRO app. 
  2. De NFC-antenne is nog niet geactiveerd
    De antenne in je betaalpas moet actief zijn. Dit gebeurt automatisch als je voor het eerst geld opneemt of betaalt waarbij je de betaalpas in een automaat steekt (geldautomaat of betaalautomaat in een winkel).
  3. De NFC-antenne is kapot
    Is je betaalpas actief en heb je al een keer betaald of geld gepind door je pas in een automaat te steken (geldautomaat of betaalautomaat)? Dan is je NFC-antenne misschien beschadigd en moet je betaalpas vervangen worden.

    Controleer of je NFC-antenne is beschadigd door in een winkel contactloos te betalen en te zien of het werkt. Werkt dit niet? Vraag dan een vervangende betaalpas aan.

Als je 3 keer de verkeerde pincode invoert, wordt je betaalpas geblokkeerd. Het maakt daarbij niet uit of je met je betaalpas, telefoon of wearable geld wilde opnemen of storten.

Je kunt nog steeds je telefoon of wearable gebruiken om contactloos geld op te nemen of te storten. Wil jij je betaalpas weer gebruiken? Deblokkeer deze dan eerst in Internet Bankieren of de ABN AMRO app.