Blue Radix ontwikkelt AI-oplossingen voor de glastuinbouwsector. Het Nederlandse bedrijf zet cutting edge technologie in om processen in de kas, zoals klimaat- en irrigatiemanagement, te automatiseren én optimaliseren. Autonoom telen, noemen ze dat bij Blue Radix. Dat zorgt niet alleen voor lagere kosten en hogere opbrengsten: telers hebben ook meer inzicht, controle en rust. Baanbrekende technologische innovatie, mét oog voor de mens.
In deze aflevering van De Innovatiegolf: CEO Ronald Hoek over hoe Blue Radix telers helpt bij grote uitdagingen als vergrijzing, klimaatverandering en de werk-privébalans – met behulp van technologie.
In het kort:
Klik op de afspeelknop om de podcastaflevering 'Blue Radix maakt tuinbouw toekomstbestendig' te beluisteren.
"Vergrijzing is een groot probleem in de glastuinbouw", begint Hoek. "De meeste goede telers zijn op leeftijd, waardoor de échte kennis langzaam verdwijnt. Bovendien vertrouwen veel van hen vooral op gut feeling. Prachtig vakmanschap, maar niet bepaald toekomstproof – zeker als je bedenkt dat de jonge generaties steeds moeilijker te bereiken zijn." Jan de Ruyter, Sector Banker Plantaardige sectoren & Visserij bij ABN AMRO, herkent die trent: "Jongeren hebben tegenwoordig zó veel keuze op het gebied van opleiding en loopbaan. Hoe zorg je ervoor dat genoeg talent z’n weg naar de kas blijft vinden?" Beiden zijn het erover eens dat innovatie daarbij een grote rol speelt. Hoek: "Wij zien AI als hét middel om teeltkennis te behouden en de kloof met jongeren te overbruggen."
"Bij Blue Radix ontwikkelen we AI-toepassingen om processen als klimaat-, irrigatie- en energiebeheer te automatiseren", aldus Hoek. "Onze software kijkt drie dagen vooruit en brengt daarbij de weersomstandigheden en de situatie in de kas in kaart. Vervolgens kan-ie allerlei variabelen heel nauwkeurig reguleren: van luchtvochtigheid tot watertoevoer. Elke vijf minuten - 288 keer per dag - draait het programma een analyse en stuurt vervolgens bij. Daardoor we zien de productie met wel twee tot zeven procent toenemen. In een sector waar het belang van goed rendement hoog ligt, heeft dat enorme impact."
Een van de grootste uitdagingen voor Blue Radix: telers overtuigen om AI te omarmen. Hoek: "Veel telers hebben al decennialange ervaring. Ze zien ons al aankomen: die vervelende softwarejongens die beweren dat AI het allemaal beter kan. Tuurlijk zorgt dat voor weerstand! Daarom willen we telers laten zien dat zij in de lead blijven. Sterker nog: door onze technologie houden ze juíst meer tijd over om strategische keuzes te maken en tijd te besteden tussen het gewas." De Ruyter knikt instemmend: "Telers zijn nu vaak 24/7 bezig met hun kas, of ze nu op een barbecue of borrel staan, of op de bank een film kijken. Gevolg: heel veel stress. Dit soort technologische innovaties zorgt voor een gezondere work-lifebalance." Dat is des te belangrijker, wil de sector jong talent blijven aantrekken, meent De Ruyter. "De jongere generatie hecht veel waarde aan een goede balans tussen werk en privé." Hij merkt wel al dat innovatie in de glastuinbouw een goede invloed heeft: steeds meer jongeren keren terug naar familiebedrijven in de glastuinbouw, al dan niet na ervaring in een andere omgeving. "Zij brengen dan nieuwe kennis en vaardigheden mee, wat de sector versterkt en nieuwe kansen voor groei en investering biedt."
Hoek kijkt met veel vertrouwen en enthousiasme naar de toekomst: "Onze ambities bij Blue Radix stoppen niet bij de grens. We zijn nu al in zestien landen actief, en willen wereldwijd een toonaangevende speler in de glastuinbouwsector worden. Uiteindelijk willen we samen met partners toewerken naar oplossingen waarbij AI vrijwel alle processen ondersteunt: de autonome kas met de teler aan het roer."
Ronald Hoek, CEO en medeoprichter van Blue Radix, is al ruim 15 jaar actief in senior managementfuncties en heeft z’n strepen verdient in marketing, technologie en duurzame voedseloplossingen. Na zijn opleiding aan Nyenrode en TIAS Business School gaat hij aan de slag bij AgroEnergy, waar hij zich focust op AI-gestuurde oplossingen voor energiemanagement. In 2018 richt hij met 2 partners Blue Radix op, met als doel telers wereldwijd te ondersteunen bij de toekomstbestendige productie van voedsel. Hoek zet zijn drive voor innovatie en duurzaamheid in om de glastuinbouwsector naar een nieuw niveau te tillen.
AI zorgt voor lagere kosten en hogere opbrengsten: telers hebben ook meer inzicht, controle en rust.
Nederland is een tech- en ondernemersland. In de podcast ‘De Innovatiegolf’ komen ondernemers aan het woord die op een specifieke innovatiegolf zijn gesprongen. Waar leidt deze golf naartoe en wat betekenen de onderliggende technologische ontwikkelingen voor mens, maatschappij en planeet? En wat kunnen andere ondernemers doen om op diezelfde innovatiegolf mee te surfen? Ontdek het in de podcast ‘De Innovatiegolf’.
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends