
Waar de vorige kabinetsperiode nog startte met een ambitieuze visie op kringlooplandbouw van minister Schouten is het beleid inmiddels in een impasse geraakt als gevolg van de stikstofcrisis. Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus om een nieuwe Tweede Kamer te kiezen.
De politieke verhoudingen na de verkiezingen bepalen in belangrijke mate hoe het agrarische landschap eruit gaat zien, waarbij mijn hoop is dat de blik naar voren wordt gericht en wordt samengewerkt aan een gedragen plan. Op 18 februari vindt ‘hét landbouwverkiezingsdebat’ plaats.
Het maatschappelijke en politieke debat lijkt steeds meer te polariseren. Tegenstellingen en framing trekken aandacht, en wie aandacht krijgt heeft invloed. De feitelijke inhoud moet het daarbij vaak ontgelden, want belangengroepen graven zich al snel in de loopgraaf van het eigen gelijk in. ABN AMRO maakt zich hard voor een gezonde dialoog tussen alle betrokkenen met respect voor elkaars inzichten en belangen. De Boer-Burger-Dialoog probeert dat ook. Dit initiatief streeft naar een open dialoog tussen boeren en burgers over de toekomst van ons landbouwsysteem.
De kern van die toekomst is de transitie naar een meer duurzaam voedselsysteem. Dit is in ieders belang en vraagt om breed draagvlak. Draagvlak onder boeren en tuinders, burgers, overheden, agrifood-bedrijven, water- en landschapsbeheerders en banken. De denk- en daadkracht van al deze partijen zijn nodig. We zullen onze koers in meer of mindere mate moeten verleggen en moeten bijdragen in de investeringen om dit mogelijk te maken.
ABN AMRO ziet het als zijn rol om relaties te ondersteunen bij het verduurzamen van hun bedrijf. Daarbij is de vraag cruciaal hoe kan worden bepaald wat meer of minder duurzaam is en hoe de samenleving kan worden gestimuleerd om duurzaamheid als prioriteit te hebben. Voor ABN AMRO is True Pricing de stip aan de horizon waarbij de extra inspanningen voor duurzame productie op een eerlijke wijze wordt betaald. Dat is nog niet zo eenvoudig in een wereld die gericht is op de ‘p’ van ‘prijs’. Deze prijs wordt niet alleen vooral op mondiale markten bepaald, maar brengt op dit moment nog niet tot uiting wat nu de werkelijke maatschappelijke kosten en milieueffecten zijn die bij voedselproductie komen kijken. De diverse duurzaamheidslabels tonen aan dat er een steeds grotere behoefte bestaat aan verandering en betrouwbare duiding. Ze vormen daarmee een goede basis voor de transitie naar een integrale communicatie over de impact van voedselconsumptie.
ABN AMRO spreekt met veel boeren en tuinders die willen investeren in verduurzaming, maar wij stellen ook vast dat de vraag naar duurzame – en daarmee vaak duurdere – producten nog achterblijft. Dit maakt het lastig voor boeren en tuinders om die slag te maken. Ze kunnen het eenvoudigweg niet alleen. Behalve de ondernemingen in de voedselketen speelt ook de overheid een cruciale rol in de keuzes die Nederland maakt. Deze keuzes en dilemma’s komen in het landbouwverkiezingsdebat aan de orde.
Ik ben van mening dat Nederland trots kan zijn op zijn agrarische sector en zijn rol als gidsland in productie van kwaliteitsvoedsel. Nederland kan deze rol bij de voorliggende transitie niet alleen behouden, maar zelfs versterken. Veranderingen zijn van alle tijden en boeren, tuinders en agrifood-bedrijven hebben zich altijd aangepast aan nieuwe omstandigheden. Vervolgstappen zijn daarom niet onoverkomelijk, mits het beleid maar eenduidig en uitvoerbaar is.
Tijdens het landbouwverkiezingsdebat op 18 februari worden politici uitgedaagd om met oplossingen te komen die voorbij gaan aan de tegenstellingen die nu zo worden uitvergroot, maar die aan de werkelijkheid geen recht doen. Het debat is erop gericht om samen te zoeken naar overeenkomsten in elkaars standpunten en de verschillen te verkleinen. U verneemt hier de dilemma’s van boeren, de mening van deskundigen en de visie van politici. Voorbij de polarisatie.
Meer informatie
Kijk donderdag 18 februari 2021 om 20.00 uur gratis naar de online-uitzending van 'hét landbouwverkiezingsdebat – voorbij de polarisatie’. ABN AMRO ondersteunt dit debat dat wordt georganiseerd door Agrio, Team Agro NL en Food Hub. Meldt u aan en discussieer mee.
Over de auteur
Pierre Berntsen is Directeur Agrarische Bedrijven bij ABN AMRO en verantwoordelijk voor de strategie en het beleid van ABN AMRO in de agrarische sector.
Lees verder in de agrarische sector
De agrarische sector in Nederland kenmerkt zich door hoge productiviteit en kwaliteit. Veel landen en organisaties zien Nederland daarom als agrarisch gidsland. Met een export van ruim EUR 100 miljard draagt de Nederlandse land- en tuinbouw sterk bij aan onze economie.