
In een tijd waar klimaatclaims aan de orde van de dag zijn en milieuorganisaties bedrijven voor de rechter dagen, staat ook de bouw voor een nieuwe uitdaging: de Corporate Sustainability Reporting Directive, kortweg CSRD. Deze Europese rapportageplicht vereist dat bedrijven transparant zijn over hun impact op mens en milieu.
Helaas is bijna 60 procent van de ondernemers in de bouw en industrie nog niet bekend met de CSRD.
Uiteindelijk wordt het gewoon
Sommige ondernemers die wel op de hoogte zijn, variëren in hun reacties van “hopelijk stopt Brussel snel met deze onzin” tot “dit is onnodig en onmogelijk voor een kleiner bedrijf”. In 1883 werden vennootschappen verplicht om een controleerbare administratie te voeren met een jaarlijkse winst- en verliesrekening. Ondernemers waren destijds waarschijnlijk niet dolblij, maar begrepen wel de noodzaak hiervan vanwege de groeiende financieringsbehoefte en de vraag van kapitaalverstrekkers om financiële verantwoording.
Niet eenvoudig, wel nodig
Voldoen aan de CSRD is geen eenvoudige taak en brengt kosten met zich mee. Vanuit de Europese Green Deal om klimaatverandering tegen te gaan is het echter redelijk dat bedrijven hun activiteiten en impact op een controleerbare manier rapporteren, rekening houdend met sociale en bestuurlijke impact. Banken nemen deze informatie steeds meer mee in hun kredietverstrekking. Allemaal redenen om de CSRD vooral niet als een moetje te zien.
Op tijd beginnen
Voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) is het voordelig om vroegtijdig met de CSRD te beginnen. Omdat grotere bedrijven vanaf 2024 gaan rapporteren over hun hele toeleveringsketen, moeten hun leveranciers uit het mkb die nog niet rapportage plichtig zijn nu al vragen beantwoorden over hun impact. Dit is bijvoorbeeld van toepassing op de scope 3 CO2-uitstoot. Gebruik deze kans om je eigen keten in kaart te brengen en samenwerking te versterken. Dit leidt niet alleen tot duurzaamheidswinst, maar ook tot meer efficiëntie, kostenbesparingen en innovaties.
Transparantie geeft commerciële kansen
Een grondige stakeholderanalyse en het bepalen van de materiële impact van jouw bedrijfsvoering op mens en milieu (en de impact van duurzaamheidsthema’s op jouw financiën) levert handvatten op voor een actieplan met verbeterpunten. Door hier transparant over te communiceren maak je jezelf aantrekkelijker voor samenwerkingspartners. Zie de CSRD dus als een stevige belofte waarmee je partners, opdrachtgevers, financiers en andere stakeholders verleidt om met jou in zee te gaan. Ze kunnen je gemakkelijk vergelijken met andere bedrijven en er zeker van zijn dat ze met een koploper te maken hebben.
Deze column verscheen ook in Cobouw op 29 februari 2024.
Over de auteur
Leontien de Waal is sectorbanker Bouw. Zij volgt de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de gebouwde omgeving. Haar ervaring en netwerk, aangevuld met kennis uit de studie Master City Developer (gebiedsontwikkeling), brengt ze in bij klanten van ABN AMRO.
Lees verder in de bouwsector
De Nederlandse bouwsector behoorde de afgelopen jaren tot een van de best presterende sectoren, ondanks verschillende uitdagingen waar de sector mee te maken heeft. Voorbeelden zijn het stikstof-dossier, de forse prijsverhogingen van energie en bouwmaterialen en ook de personeelstekorten. Gedreven door trends, innovaties en wet- en regelgeving groeit de relevantie van thema’s als duurzaamheid en milieu-impact en zoekt de sector zijn weg naar een nieuw evenwicht.