
Tweede golf vertraagt herstel foodsector
De gevolgen van de coronacrisis op de bedrijven die actief zijn in de handel en verwerking van voedingsmiddelen zijn tweeledig: een flinke groei voor de bedrijven uit deze sector die leveren aan (online) supermarkten en een behoorlijke daling voor bedrijven die aan de foodservice leveren.
Download het volledige rapport
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
De tweede ‘lockdown’ van half oktober zal deze tweedeling versterken; de aan huis gekluisterde consument gaat weer vaker naar de supermarkt en de bedrijven die leveren aan foodservicekanalen, zoals restaurants, stationskiosken of bedrijfscateraars, krijgen een extra klap. Toch zijn er verschillen met de eerste golf. Zo zal naar verwachting de internationale vraag naar met name horecaproducten minder hard teruglopen, hebben veel restaurants al een afhaalconcept klaar liggen en wordt er naar verwachting minder gehamsterd.
In april en mei liep de uitvoerwaarde van Nederlandse voedingsmiddelen met respectievelijk 5 en 11 procent terug. Vlees en drank, producten die relatief vaak in de horeca geconsumeerd worden, deden het relatief slecht. Zo daalde in mei de uitvoerwaarde van vlees met 20 en die van drank met 27 procent. Die sterke daling had alles te maken met het feit dat de horeca ook gesloten werd in alle belangrijke uitvoerlanden, zoals Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje. Nu het aantal besmettingen in deze landen weer oploopt, zal de uitvoer van deze producten opnieuw geraakt worden. Het verschil met de eerste golf besmettingen is dat de maatregelen om het virus in te dammen tot nu toe gerichter toegepast lijken te worden; in veel gevallen gaat niet het hele land op slot, maar slechts een regio of een stad. Dit zal de terugval van de vraag beperken, waardoor de daling van de uitvoerwaarde van met name horecaproducten minder groot zal zijn dan in het voorjaar.
Een ander verschil met de eerste golf besmettingen is dat in oktober veel restaurants klaar staan met afhaal- en bezorgconcepten om hun omzet enigszins op peil te houden. In de eerste golf steeg de omzet van de afhaalmaaltijden al flink en de verwachting is dat dit bij de tweede golf weer het geval zal zijn. Met name fastfoodketens lijken beter op de ontwikkelingen te zijn voorbereid. Naar verwachting betekent dit dat de afzet van voedingsleveranciers die zich richten op horeca minder hard terug zal vallen dan tijdens de eerste golf.
Tot slot ligt het niet voor de hand dat supermarkten ditmaal opnieuw overspoeld worden. Volgens het Centraal Bureau van Statistiek steeg de omzet van de supermarkten in maart met circa 11 procent. Deze stijging was onder meer het gevolg van de paniekaankopen. Mensen gingen hamsteren en troffen vervolgens soms lege schappen in de supermarkt aan. Dit versterkte het gevoel dat er een tekort aan voedingsmiddelen zou ontstaan, hoewel fabrikanten en supermarkten duidelijk communiceerden dat dit niet zou gebeuren. De angst voor een tekort is op dit moment niet aanwezig. Voor foodbedrijven die leveren aan supermarkten zal de vraag de komende tijd zeker stijgen, maar een piek van de afzet zoals in maart blijft naar verwachting uit.
Na het opheffen van de eerste lockdown werd de weg omhoog weer voorzichtig ingezet. De cijfers van juni, juli en augustus die worden weergegeven in deze Stand van Food tonen herstel op verschillende vlakken, zoals in de uitvoer en consumentenbestedingen. Maar nu sprake is van een stijging van het aantal besmettingen in belangrijke uitvoerlanden en Nederland bovendien in een tweede lockdown zit, moeten vooral de foodbedrijven die aan de horeca leveren zich weer schrap zetten.
Meer informatie
Lees het volledige rapport ‘Stand van Food’.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de foodsector
De Nederlandse foodsector is koploper op het gebied van arbeidsproductiviteit en innovatie. Robotisering, digitalisering en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s waarop ondernemers zich onderscheiden ten opzichte van veel internationale concurrenten.