
Corona legt nadruk op digitaal gemis bedrijven
De pandemie heeft het openbare leven in haar greep, diverse bedrijfssectoren liggen stil en toch beginnen meer ondernemers een eigen bedrijf dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KVK) over de maanden juni tot en met september. Vooral webwinkels zijn populair. Daarvan zijn er in september ruim 40 procent meer gestart dan in dezelfde maand vorig jaar.
Insight
Dat er meer webshops geopend worden, is goed te verklaren. Consumenten zijn door de coronacrisis meer online gaan winkelen. De internetomzet van de detailhandel lag in het tweede kwartaal van dit jaar bijna 55 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook transactiedata van ABN AMRO onderschrijven de extra omzet die online is gemaakt. Waar de kersverse ondernemers de kansen pakken in de digitale wereld, blijft de gevestigde orde achter.
Jonge bedrijven zijn namelijk ‘digitaal volwassener’ dan oudere bedrijven, blijkt uit de Nederlandse Innovatiemonitor1. Anders gezegd: jonge bedrijven weten nieuwe technologieën het best om te zetten in organisatorische verbeteringen en nieuwe strategieën en zijn dus beter in staat om er waarde mee te creëren. Overigens zijn er daarbij wel grote verschillen tussen sectoren. De digitale volwassenheid is het hoogst in de informatie- en communicatiesector en juist lager in onder meer handel, cultuur, horeca, recreatie en sport.
Bij bestaande bedrijven ligt de digitale volwassenheid een stuk lager. Nieuwe digitale activiteiten worden nog vaak geplaatst binnen de bestaande bedrijfsstructuren. Dergelijke complexe transformatietrajecten kosten veel tijd, geld en aandacht en verhinderen dat een bedrijf zijn organisatorische opzet voldoende kan wijzigen om de nieuwe toepassingen tot in alle haarvaten te laten doordringen. Als het gaat om contact met klanten en het onderzoeken van hun wensen, factoren die met name in de retail het verschil kunnen maken, zijn bestaande bedrijven nog terughoudend om digitale technologie in te zetten. De webwinkels die sinds de uitbraak van de coronacrisis in groten getale zijn verrezen, hebben het in dat opzicht makkelijker. Zij kunnen met een schone lei beginnen, met een digitaal bedrijfsmodel als basis.
De digitale achterblijvers missen kansen. Want bedrijven die digitaal ‘volwassener zijn’ presteren beter, groeien sneller en kunnen meer investeren in ICT, personeel en onderzoek en ontwikkeling2. Dit betekent overigens niet dat alle bestaande bedrijven moeten inzetten op een volledige digitale transformatie. Zo kan het zinvol zijn om eerst slechts één bedrijfstak te digitaliseren en daar de nieuwe werkwijze toe te passen. Bij succes kan de digitale strategie dan breder worden uitgerold. Digitalisering is door de coronacrisis in versnelling geraakt en achterblijven is niet langer een optie. Van het bereiken van digitale volwassenheid plukken uiteindelijk zowel ondernemers als hun afzetnemers de vruchten.
In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.
Meer informatie
- Nu.nl, Startende ondernemers laten zich niet afschrikken door corona
- SEO, Nederlandse Innovatiemonitor 2020
- Ingrid Laane, ABN AMRO sectoreconoom, ingrid.laane@nl.abnamro.com
1. Innovatiemonitor is een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door Stichting Economisch Onderzoek in opdracht van de Universiteit van Amsterdam
2. SEO (2020), Nederlandse Innovatiemonitor