
Vakantiegangers geven dit jaar flink meer geld uit aan een vakantiepark of camping ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van ABN AMRO en haar partners. De vraag is alleen hoe lang deze groei zich nog doorzet. Hoewel het aantal vakantievierende Duitsers in Nederland een historisch hoogtepunt bereikt, kiezen Nederlanders weer vaker voor een vakantie in het buitenland.
Download het volledige rapport
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Aantal vakantievierende Duitsers in Nederland bereikt historisch hoogtepunt
Sinds begin dit jaar zit het aantal Duitse toeristen dat in Nederland op vakantie gaat flink in de lift. Nooit eerder kwamen zoveel Duitsers op vakantie naar Nederland. Tot en met mei 2023 was sprake van een stijging van 44 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2022: een ruime verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Mede door de grote toeloop van Duitse toeristen is de verwachting dat het aantal overnachtingen (+3 procent) in en de omzet (+10 procent) van vakantieparken en campings dit jaar zal groeien. Wel is sprake van grote verschillen: terwijl bij campings de omzet vooral door het hogere aantal boekingen stijgt, wordt de omzetstijging bij vakantieparken gedreven door prijsstijgingen.
Hogere omzet vakantieparken vooral gevolg van prijsstijgingen
Van de Nederlanders die deze zomer op vakantie gaan, kiest 22 procent voor een vakantie in eigen land. In 2022 was dat nog twee keer zo hoog. Daarnaast verschuiven de voorkeuren voor accommodaties. Zo wint de verhuur van particuliere woningen, via Airbnb, Booking.com en huizenruilsites snel aan marktaandeel. Het zijn vooral vakantieparken die onder druk staan, zeker als deze verouderd zijn en/of niet aansluiten bij veranderende behoeften. Vakantiegangers kiezen in dat geval liever voor een accommodatie waar ze tegen een hogere prijs zeker zijn van rust en een optimale beleving. Zo kiezen zij vaker voor ‘glamping’. Naast deze vorm van luxe kamperen zijn ook vakantieparken en campings die meer dan de bekende basisvoorzieningen bieden in trek: van overnachtingen in ecolodges tot boomhutten.
Investeren in verduurzaming en nieuwe doelgroepen kansrijk
Het inzetten op flexibele annuleringsvoorwaarden en energiezuinige accommodaties kan helpen om de vraag naar vakantieparken buiten het seizoen te vergroten. “Door verouderde accommodaties te vervangen voor duurzame vakantiehuisjes dalen de energiekosten. Deze kosten zetten de marges in de parken het meest onder druk en kunnen niet altijd worden doorberekend. Investeren in duurzamere accommodaties krijgt dan ook meer aandacht. Zo zijn zonnepanelen populair, maar er wordt ook aan warmtepompen, een groen dak en waterretentie gedacht. Buiten het seizoen kunnen de ‘remote workers’ en ’digital nomads’ een aantrekkelijke doelgroep zijn. Dit zijn medewerkers die niet per se op kantoor hoeven te werken, maar hun eigen werkplek kunnen uitzoeken. Dat kan een vakantiehuis op Ibiza zijn, maar óók een huisje op de Veluwe.
Meer informatie
Lees het volledige rapport 'Vakantie in het groen'.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de sector Leisure
De sector Leisure heeft een zware periode grotendeels achter de rug. Het herstel is ingezet met afbouwen van de maatregelen omtrent corona. De terrassen beginnen vol te raken, het aantal toeristen neemt toe en evenementen kunnen weer georganiseerd worden. De personeelstekorten zijn nu de grootste uitdaging. Werkzaamheden van het personeel digitaliseren en het spreiden van gasten kunnen de impact daarvan beperken.