
ABN AMRO verwacht de komende jaren verdere schaalvergroting in de Nederlandse horeca. Ketens worden groter en er vinden bovengemiddeld veel overnames plaats. Horecabedrijven moeten een zekere omvang hebben om de veeleisende consument optimaal te bedienen. Deze wil snelle, verse en gezonde menu’s. Ook het werven en vasthouden van schaars personeel vergt investeringen en dus meer omvang. In de keuken worden straks zelfs kostbare robots ingezet.
Download het volledige rapport
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
De horecasector is volop in beweging. Lunchrooms schieten als paddenstoelen uit de grond: daar zijn er nu 61% meer van dan zes jaar terug. Ook het aantal fastfoodrestaurants, soms opererend binnen grotere ketens, neemt sterk toe. De Amerikaanse formules Taco Bell en Five Guys zijn bekende nieuwkomers. Dat is niet voor niets. Horecaondernemers zien dat de Nederlandse consument meer te besteden heeft en steeds vaker buiten de deur eet. Dat geldt vooral voor de millennials : zo dineert 21% van hen één of meer keren per week buiten de deur. Dat percentage is aanzienlijk hoger dan bij andere generaties. Mede hierom maakt de horeca een stevige omzetgroei door.
Schaalvergroting
Echter, de taart mag dan wel groter worden, maar tegelijk moet deze onder veel meer ondernemers worden verdeeld. Onder de oppervlakte tekent zich een opmerkelijke ontwikkeling af, namelijk die van ‘schaalvergroting’. In 2018 liet een record aan overnames van eetzaken zien. Bestaande ketens laten daarnaast een stevige organische groei zien. Lunchrooms, avondrestaurants en fastfoodrestaurants die onderdeel zijn van een keten of een ‘formule’ groeien sterker dan zelfstandige horecabedrijven. Is er nog toekomst voor het kleine, zelfstandige restaurant? Zeker. Zelfstandige ondernemers blijven in ruime meerderheid aanwezig in het horecalandschap en hebben voldoende bestaansrecht; ze geven een regio, dorp of stadsbuurt charme en eigen identiteit.
Toch voorzien we voor de komende jaren dat de trend van schaalvergroting doorzet. Het aantal overnames komt in 2019 naar verwachting uit boven het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar (100) en ketens zetten hun uitbreiding voort. Voor die expansie liggen al veel plannen klaar. Schaalvergroting kan een antwoord zijn om de kostbare investeringen te kunnen doen die nodig zijn om in te spelen op de snel veranderende en concurrerende horecasector. In deze publicatie lichten we toe welke obstakels horecaondernemers tegenkomen en mogelijk het hoofd kunnen bieden door op te schalen. In de bijlage lichten we deze obstakels verder toe en geven we aan waarom we denken dat verdure schaalvergroting zal plaatsvinden.
Meer informatie
Lees het volledige rapport 'Restaurants en andere eetzaken' over schaalvergroting in de horeca.
Lees verder in de sector Leisure
De sector Leisure heeft een zware periode grotendeels achter de rug. Het herstel is ingezet met afbouwen van de maatregelen omtrent corona. De terrassen beginnen vol te raken, het aantal toeristen neemt toe en evenementen kunnen weer georganiseerd worden. De personeelstekorten zijn nu de grootste uitdaging. Werkzaamheden van het personeel digitaliseren en het spreiden van gasten kunnen de impact daarvan beperken.