
Dijkverzwaring leidt tot grootste laadplein ter wereld
Bouwcombinatie Mekante Diek zocht een oplossing voor het laden van het bouwmaterieel voor het nabijgelegen dijkverzwaringsproject. Dit mondde uit in een nieuw snellaadplein voor zwaar materieel in Geldermalsen. Het plein, Watthub XL, is 5 oktober feestelijk geopend door de koning en is nu ook beschikbaar voor derden. ‘Het uitgangspunt is dat altijd maximaal vermogen geleverd kan worden’, legt innovatiemanager bij Watthub Anne Koudstaal uit.
Uitdaging leidt tot creativiteit
Watthub XL is een samenwerking tussen Betuwewind en Ploegam, Dura Vermeer en Van Oord, de bouwcombinatie die het kilometerslange dijkverzwaringsproject aan de Waal uitvoert. Om het project emissieloos te kunnen uitvoeren, is veel elektrisch bouwmaterieel nodig en daarmee ook een groot laadvermogen. Een reguliere aansluiting op het net bleek door capaciteitsproblemen niet mogelijk, waardoor een beroep werd gedaan op de creativiteit van de ondernemers. Het resultaat is de realisatie van het grootste laadplein voor zwaar materieel ter wereld, deels gevoed met groene stroom die wordt opgewekt door windmolens op het eigen terrein. Op momenten dat de windmolens, of zonnepanelen niet genoeg vermogen kan leveren, schakelt Watthub over op stroom van het net.
Samenwerking en ondernemerschap sleutel tot succes
“De samenwerking is het allerbelangrijkste, die maakt juist dat het project succesvol is. Er zijn veel verschillende stakeholders en dat vraagt wel om goed projectmanagement. Naast Betuwewind en de partijen binnen de bouwcombinatie zijn ook de gemeente, de naastgelegen gemeentelijke afvalverwerker Avri en de netbeheerder Liander betrokken. Gelukkig zijn de initiatiefnemers gewend aan complexe projecten. In de beginfase was de rol van directeur van Betuwewind, Gerlach Velthoven en de realisatiemanager van de Dijkversterking Tom Rensen enorm belangrijk. Zij hebben samen het eerste idee gevormd en de partijen in de beginfase overtuigd van de mogelijkheden. Dit heeft geresulteerd in een bijzondere kartrekkersgroep van enthousiastelingen vanuit alle ondernemingen. Gezamenlijk is het oorspronkelijke idee doorontwikkeld naar WattHub XL. Samen met de kartrekkers zijn de besturen van de bedrijven meegenomen in de urgentie en noodzaak van het laadplein en in nauwe samenwerking zijn alle aanvullende benodigde competenties en expertisegebieden bij elkaar gebracht: van energiemanagement tot aan juridische kennis en expertise met betrekking tot de inrichting van laadstations. Iedereen had zoiets van: we gaan het gewoon doen. Gewoon ondernemend zijn en de stoute schoenen aantrekken.”

Laadpalen Watthub XL
Flexibiliteit gevraagd van alle betrokkenen
“Voor Watthub was het belangrijk dat het bouwproject garant stond voor een minimum afname van elektriciteit. Het bouwproject was daarmee een echte enabler. Er zijn maar weinig partijen die bij aanvang garanties voor een dergelijke afname kunnen afgeven, maar die garantie is wel nodig. Met uitsluitend het faciliteren van elektrische vrachtwagens en materieel van derden is het laadplein niet kostendekkend. Verder was de opstelling van afvalverwerker Avri als eigenaar van de beoogde locatie cruciaal. Zij stelden hun terrein middels een erfpachtconstructie ter beschikking voor het laadplein en daarmee had de beoogde locatie al direct de bestemming ‘industrieterrein’. Hierdoor was geen langdurige procedure nodig voor bestemmingswijziging en kon snel met de bouwactiviteiten worden gestart. Daarnaast was het ook weer het ondernemerschap dat er voor heeft gezorgd dat het laadplein er nu in deze omvang staat.”
Onderscheidend door levering maximaal vermogen
“Watthub werkt met een planningssysteem op basis van zelf ontwikkelde software dat communiceert met de toegangs poort naar het laadplein. Het systeem wordt dynamisch aangestuurd. Wij passen op het laadplein dynamic pricing toe, dit is volledig nieuw en volgens de Autoriteit Consument en Markt is dit niet toegestaan indien prijzen niet 24 uur van te voren bekend zijn. Wij mogen dit nu doen mits we 24 uur van tevoren de prijzen bekend maken aan onze contractanten. Het uitgangspunt is, in tegenstelling tot andere laadpleinen, dat altijd maximaal vermogen geleverd kan worden door onze slimme planning en ons 5 megawatt opgesteld vermogen. Daarnaast is Watthub bezig met de ontwikkeling van extra services zoals je die ook bij een regulier tankstation verwacht. Last but not least lost Watthub een deel van het netcongestieprobleem van ondernemers in de regio op. Door de beperkingen op het net krijgen zij nu geen extra aansluiting voor bijvoorbeeld laadinfra op de eigen locatie. Bij Watthub kunnen zij terecht om hun transportmiddelen en materieel op te laden.”

Bouwmaterieel Watthub XL
Aanpassen wetgeving cruciaal voor oplossen netcongestie
“Het moet vooral makkelijker worden. Bedrijven die voor de regio van economisch en maatschappelijk belang zijn, moeten bij aanvragen voor elektriciteit voorrang krijgen boven bijvoorbeeld datacenters die veel capaciteit aanvragen, die in eerste instantie niet wordt benut. Het zou daarnaast makkelijker moeten worden om op een laadlocatie direct energie te kunnen aftappen van een naastgelegen zonnepark of windmolen, ook als die zich op een ander kadastraal perceel bevindt. Nu lopen er veel projecten spaak, omdat er niet direct een aansluiting op duurzaam opgewekte energie in de directe nabijheid kan worden gemaakt. Dit zou bij wetgeving makkelijker moeten worden. Tot het zover is, is het belangrijk om een uitzonderingspositie voor dit soort projecten te maken, bijvoorbeeld door ze aan te merken als pilot.
Wat verder beperkend is, is dat er maar één afnemer stroom mag afnemen van een duurzame opwekbron. Praktisch betekent het dat we het laadplein op dit moment nog niet mogen aansluiten op het naastgelegen zonnepark, terwijl dit op zich wel zou kunnen. Tot slot zou het helpen als de netbeheerder toewerkt naar een soort intraday netcongestiebank. Als er capaciteit over is, dan zou je het zonder contract, tegen betaling, moeten kunnen afnemen”.
Meer informatie
Lees meer over netcongestie en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan in ons recent verschenen rapport “Netcongestie: Indikken. Oorzaken en oplossingen voor de toenemende druk op het elektriciteitsnet”.
Lees meer verhalen van ondernemers in de bouwsector
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen uit de bouwsector en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.