
DHL Express COVID-19-proof met Tikkie voor Bedrijven
De populaire betaaldienst Tikkie van ABN AMRO is met ruim 6 miljoen gebruikers en 250.000 dagelijkse betaalverzoeken in Nederland inmiddels een begrip. En de laatste jaren is de app ook in het bedrijfsleven in opkomst, een trend die door de coronacrisis nog eens in een stroomversnelling is geraakt.
Een goed voorbeeld is de implementatie van Tikkie door DHL Express. Wij spraken met Stef Schilder, Finance Order-to-Cash Manager, over de wijze waarop DHL nu Tikkie inzet als volledig contactloze betaalwijze voor haar pakketdiensten.
Hoe gebruikt DHL Tikkie?
“Onze bezorgers leveren regelmatig pakketten en andere zendingen af bij klanten die nog transport- of douanekosten moeten betalen. Bij de deur scant de bezorger de streepjescode op de zending, waarna hij of zij direct een Tikkie verstuurt via WhatsApp, de Tikkie-app of een QR-code. Dit is mogelijk via het mobiele apparaat van de bezorger; de klant kan de transactie direct via zijn of haar telefoon afronden. Het is dus een heel gebruiksvriendelijk proces.”
Waarom hebben jullie voor Tikkie gekozen?
“Gezien de huidige omstandigheden en de noodzaak om 1,5 meter afstand te houden, is contactloze betaling van groot belang om onze klanten, bezorgers en partners te beschermen. Met Tikkie gaat geen fysiek apparaat van hand tot hand, en hoeven klanten geen pincode in te voeren. Een ander voordeel is dat bezorgers nu nog maar één mobiel apparaat nodig hebben om de streepjescode op de zending te scannen en de betaling van de klant te verwerken, in plaats van aparte apparaten voor betalen en scannen.”
Wat vinden bezorgers ervan?
“Onze bezorgers zijn erg positief over Tikkie. Hierdoor kunnen zij namelijk hun werk blijven doen én in alle situaties een veilige afstand bewaren. Wat bovendien helpt, is dat klanten bekend zijn met deze betaalmethode en bezorgers de procedure dus niet hoeven uit te leggen.”
En hoe reageert de klant?
“De feedback van onze klanten is eigenlijk alleen maar positief. Vooral in deze coronatijd vinden klanten het fijn om veilig te kunnen betalen en dat ze al bekend zijn met Tikkie schept veel vertrouwen.”
DHL Express en Tikkie in cijfers
- Implementatie: minder dan 4 weken (tussen eerste gesprekken en apparaten verbonden met Tikkie)
- Apparaten uitgerust met Tikkie: 800+
- Maandelijkse Tikkies: 2500 (en stijgende)
- Gemiddelde transactiewaarde: EUR 80,00
- Aandeel Tikkie: 16% (tegenover 84% online via betalingsplatform)
Cijfers augustus 2020
Tikkie voor Bedrijven toegelicht
De zakelijke Tikkie-toolkit
Er zijn drie verschillende manieren voor bedrijven om Tikkie te implementeren: via een app, portal of API.
Tikkie-app voor bedrijven
Een slimme oplossing die vooral nuttig is voor bedrijven die niet zijn gebonden aan een specifieke locatie, en met medewerkers die op afstand of zelfstandig werken.
Tikkie-portal
Ideaal voor bedrijven die meerdere Tikkies willen kunnen versturen, inclusief realtime statusinformatie en specifieke toegangsrechten.
Tikkie-API
Om optimaal gebruik te maken van Tikkie kunnen bedrijven de onlangs bijgewerkte Tikkie API in hun zakelijke systemen integreren. Dit stelt klanten in staat om betaalverzoeken door te sturen, maar ook om restitutie van betaalde verzoeken via Tikkie te regelen. Binnenkort wordt het bovendien mogelijk om CAMT.053-bestanden van gebundelde betalingen aan te maken en transactie-informatie in uw eigen boekhoudsysteem te laden.
Nieuwe proposities: Tikkie Check en Tikkie Cashback
Met deze recent gelanceerde proposities maakt Tikkie de stap naar de horecasector en retailmarkt.
Tikkie Check
Met Tikkie Check kunnen gasten van horecagelegenheden afrekenen zonder tussenkomst van een medewerker. Enkele belangrijke voordelen zijn dat gasten niet hoeven te wachten op de rekening en dat het personeel zich op de bediening kan richten. En daar komt nog bij dat Tikkie een veilige betaaloplossing is.
Tikkie Terug “Tikkie Cashback”
Met Tikkie Terug kunnen bedrijven volledig digitale cashbackpromoties verankeren in hun marketingstrategie, via displays in de winkels of online marketing. Consumenten kunnen met de Tikkie-app een declaratie voor het bedrag van een cashback-promotie indienen.
Lees verder in de transport- en logistieksector
Na een lastig jaar, waarin de internationale handel afnam door een snelle afbouw van overtollige voorraden, heeft de transportsector een voorzichtig herstel ingezet. Begin 2024 stegen zowel in de containervaart als in de luchtvaart de goederenvolumes. Dankzij de aantrekkende economische groei kan de sector verder herstellen. Het herstel wordt echter geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Intussen krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.