De circulaire transitie van Auping: Als je pioniert, heb je nog niet alle antwoorden

Wist je dat er jaarlijks 1,5 miljoen matrassen worden weggegooid in Nederland? Verschrikkelijk zonde, vindt Auping. Want zo'n 90% van de ingrediënten van de matrassen kan hergebruikt worden. Daarom maakt het Nederlandse familiebedrijf - genomineerd voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2021-2022 - zich al jaren hard om dit afvalprobleem op te lossen.
Als circulaire koploper zet Auping grote stappen in het wakker schudden van de slaapindustrie. Head of Marketing & Communication Ine Stultjens: "Het is op alle vlakken pionieren".
De duurzame reis van Auping begint al in 1888 in Deventer. Johannes Auping – smid van beroep - krijgt de opdracht om een bed te maken voor een lokaal ziekenhuis. Hij bedenkt dat een ziekenhuisbed ventilerend en lang houdbaar moet zijn en gaat aan de slag. Het resultaat is de allereerste versie van de bekende stalen spiraalbodem. Volgens Stultjens zit de visie van oprichter Johannes Auping in de genen van het familiebedrijf: "We voelen de nadrukkelijke verantwoordelijkheid om producten te maken die lang meegaan en een positieve bijdrage leveren aan het leven van mensen."
Eerste circulaire matras ter wereld
Inmiddels is Auping uitgegroeid tot koploper op het gebied van circulair ondernemen. Dat begint in 2012 met de lancering van het Take Back systeem. Bij bezorging van een nieuw matras, neemt Auping je oude matras mee terug om te recyclen. Auping is de eerste in Nederland met dit systeem, dat inmiddels navolging heeft gevonden bij alle grote aanbieders. In 2018 zet de organisatie een nieuwe grote stap met de lancering van het eerste circulaire matras ter wereld. Stultjens: "Dankzij onze ervaring met het terugnemen en recyclen van matrassen, konden we het matras compleet herontwerpen zodat alle materialen weer als grondstof kunnen dienen voor een nieuw, fris matras." Het streven is een volledig circulair productassortiment uiterlijk in 2030.
Lange adem
Eén Auping
Ook retailers spelen een belangrijke rol in de circulaire transitie. Auping heeft een landelijk netwerk van ruim 230 winkels die gerund worden door zelfstandige ondernemers. Hoe reageren zij op de duurzame stappen van Auping? "Heel positief, ze vinden het heel belangrijk. We nemen hen mee in onze transitie door dit soort thema's in werkgroepen te behandelen en feedback te vragen. En via onze eigen Auping Acadamy trainen we de collega's in de winkels op deze onderwerpen." Ook de manier waarop Auping de samenwerking met retailers vormgeeft draagt daar volgens Stultjens aan bij: "We werken heel duurzaam samen met onze ondernemers. We maken geen onderscheid tussen de webshop en fysieke winkels, maar handelen als één Auping. Dat betekent onder andere dat het assortiment overal hetzelfde is en dat ondernemers ook een bijdrage ontvangen van de omzet uit onze webshop."
Nek uitsteken
Als koploper wil Auping de branche inspireren om hetzelfde circulaire pad te volgen. Volgens Stultjens is het best spannend om deze transitie te leiden: "Het is op alle vlakken pionieren, de nominatie voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year is dan ook een enorme boost. We steken onze nek uit door veel te investeren in tijd, onderzoek, innovatie en het vergroten van het bewustzijn van consumenten en de branche. Dat brengt risico's met zich mee. Als onze oplossing de nieuwe standaard wordt, is dat mooi. Maar misschien komt er wel iemand anders langszij met een beter idee, dan moeten we dat ook kunnen omarmen."
B Corp
Sinds maart 2020 mag Auping zichzelf een B Corp noemen. Een internationale certificering voor bedrijven die de balans houden tussen purpose en profit. "Er is veel miscommunicatie over duurzaamheid van bedden en matrassen. Voor ons is B Corp de meetlat waaraan we ons kunnen spiegelen", vertelt Stultjens. "Het verkrijgen van de certificering was een heel uitgebreid en intens traject waar we maanden aan hebben gewerkt. Het bleek dat we het aan de productkant goed doen, maar dat we nog wat minder goed zijn in het documenteren en uitdragen van onze inspanningen. We doen heel veel, maar vertelden daar onvoldoende over. Terwijl die transparantie wel heel belangrijk is."
Een matras leasen
De circulaire economie is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met Product as a Service: betalen voor gebruik in plaats van bezit. Ook daar doet Auping sinds 2019 onderzoek naar met Bedzzzy: een eigen startup vanuit Koninklijke Auping voor het leasen van circulaire matrassen. Door eigenaar van het matras te blijven, krijgt Bedzzzy het matras - en daarmee de grondstoffen - na gebruik weer terug. "We hebben hiervoor gekozen omdat we volop willen leren van- en experimenteren met nieuwe business modellen. Daarnaast willen we een andere, jongere doelgroep bereiken die bezit minder belangrijk vindt", legt Stultjens uit. "Dit is totaal anders. Het is bijvoorbeeld niet zo eenvoudig te financieren, omdat consumenten niet direct afrekenen, maar per maand betalen. De afgelopen 1,5 jaar hebben we gezien dat de animo groot is en dat de trend om te kiezen voor gebruik in plaats van bezit doorzet. Dankzij de financiering van ABN AMRO kunnen we meer slaapabonnementen aanbieden en Bedzzzy verder ontwikkelen."
Gaat Auping uiteindelijk over op het leasen van matrassen? Stultjens kan daar nu nog geen uitsluitsel over geven: "Dat zijn we op dit moment aan het onderzoeken. Als je pioniert, heb je nog niet alle antwoorden."
Ontdek meer verhalen van ondernemers
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.