
Head of Impact van Tony’s Chocolonely Paul Schoenmakers
Samen 100% slaafvrij de norm in chocolade maken. Dat is de missie van Tony’s Chocolonely. Een van de drie genomineerden voor de ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2021-2022. Hoe ze die missie bereiken? Dat is aardig complex. Tony’s wil namelijk niet alleen hun eigen chocolade slaafvrij maken, maar alle chocolade wereldwijd. Head of Impact Paul Schoenmakers: “We hebben anderen nodig om de hele industrie te veranderen.”
In 2003 brengt journalist Teun van de Keuken voor het programma de Keuringsdienst van Waarde de misstanden in de chocolade-industrie aan het licht. Wat blijkt? Kinderarbeid en moderne slavernij komen op cacaoplantages in West-Afrika nog schrikbarend veel voor. Teun richt Tony’s Chocolonely op om te laten zien dat chocolade maken écht anders kan. Inmiddels is Tony’s uitgegroeid tot marktleider in Nederland en het schoolvoorbeeld van een impactgedreven organisatie.
De verhalen achter de cijfers
Impact maakt Tony’s zeker. Vorig jaar kocht het bedrijf ruim 8,5 duizend ton traceerbare cacaobonen in bij partnercoöperaties in Ghana en Ivoorkust. Hier werkt Tony’s direct samen met bijna 9 duizend boeren die een hogere prijs voor hun cacao krijgen zodat ze een leefbaar inkomen kunnen verdienen. Voor Head of Impact Paul Schoenmakers gaat het vooral om de verhalen achter de cijfers: “Ik ben trots als ik zie welke directe impact we hebben op de spirit en het ondernemerschap van deze boeren. We betalen niet alleen een hogere prijs, maar gaan ook een samenwerking aan voor de lange termijn. Door deze gegarandeerde afzet kunnen ze op een positieve manier naar de toekomst kijken.”
We kunnen het niet alleen
Toch werken nog steeds ruim 1,5 miljoen kinderen in Ghana en Ivoorkust onder illegale omstandigheden op het land, doordat hun ouders te weinig verdienen met de oogst. Daarom heb je volgens Schoenmakers anderen nodig om de hele cacao-industrie te veranderen: “We zijn er nog lang niet. Daarom stellen we onze werkwijze open voor andere chocolademakers. Via het Tony’s Open Chain platform kunnen zij volgens onze 5 samenwerkingsprincipes op een eerlijke en duurzame manier cacao inkopen. Zo laten we zien dat iedereen slaafvrije chocolade kan maken, niet alleen die gekke Tony’s. ”
Problemen naar je toetrekken
In 2019 sluit Albert Heijn zich als eerste bondgenoot aan bij Tony’s Open Chain. Inmiddels doen ook supermarktketen Aldi en het Duitse chocolademerk Jokolade mee. Op dit moment lopen er volgens Schoenmakers nog veel meer gesprekken: “Veel bedrijven zijn enthousiast, maar we merken dat ze het lastig vinden om echt de laatste stap te zetten. Dit is zo’n andere manier van kijken naar je business en supply chain. Wij trekken problemen bewust naar ons toe om ze te kunnen oplossen, terwijl zij gewend zijn om problemen te outsourcen naar certificeringen of toeleveranciers.”
Lobbyen voor wetgeving
Daarom zet Tony’s niet alleen in op samenwerking, maar ook op wetgeving. Schoenmakers: “In de praktijk zien we dat grote internationale chocoladebedrijven keer op keer komen met loze beloftes en losse duurzaamheidsprogramma’s die slechts een deel van de supply chain raken. Maar dat is bij lange na niet goed genoeg om moderne slavernij en kinderarbeid echt aan te pakken. Daarom moet er vanuit overheden worden ingegrepen.” Op dit moment maakt Tony’s zich hard voor wetgeving die bedrijven verplicht om misstanden in hun toevoerketens aan te pakken. Samen met Europarlementariër Lara Wolters overhandigde Schoenmakers in juni een petitie ondertekend door 66.000 chocofans aan EU-commissaris voor justitie Didier Reynders.
Kneiterhard groeien
Naast samenwerking en wetgeving, focust Tony’s op internationale groei. Vorig jaar haalde de organisatie twee investeerders aan boord. Dankzij de kapitaalinjectie kan Tony’s vol inzetten op het veroveren van nieuwe markten. Er zijn al kantoren in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland en Oostenrijk. Schoenmakers: “Groei is belangrijk in onze missie. Want meer groei betekent meer impact. Impact in het leven van meer cacaoboeren, maar ook in de industrie. Internationale expansie is het bewijs voor andere bedrijven dat Tony’s niet alleen doet wat goed is, maar dat het ook helpt om super succesvol te zijn. Daarom willen we kneiterhard blijven groeien.”
Winst maken kan anders
Commercieel succesvol zijn en impact maken, Tony’s laat zien dat het kan. Schoenmakers hoopt dat de nominatie voor ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2021-2022 andere bedrijven inspireert dat winst maken anders kan. “Ik geloof dat bedrijven op zoek moeten gaan naar hun echte doel. En dat kan niet alleen winst maken zijn. Geld is een middel. Natuurlijk moet je een goed werkende businesscase hebben, maar bedrijven die het puur en alleen voor het geld doen verwarren doel en middel en richten zich teveel op de korte termijn. Dat maakt ze uiteindelijk niet toekomstbestendig.”
Ontdek meer verhalen van ondernemers
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.