Javascript is required

Mended maakt kledingreparatie mainstream

Mended

Waarom meer kleding toevoegen als je het huidige beter kunt maken? Mended maakt kledingreparatie mainstream met een platform voor het repareren en vermaken van kleding. De startup - genomineerd voor de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2024-2025 – werkt aan een wereld waarin repareren net zo makkelijk en aantrekkelijk is als het kopen van iets nieuws.

Mended co-founder Agnes Weber groeide op in Oostenrijk en woont sinds 2017 in Nederland. Toen haar favoriete spijkerbroek kapotging, nam ze contact op met het merk. Maar zij hadden geen oplossing. Vervolgens zocht ze naar een goede kleermaker in haar nieuwe woonplaats Amsterdam. Ook dat bleek een uitdaging. Het idee voor Mended was geboren.

Reparatie in een paar klikken

“Kleermakers zijn bijna niet online te vinden en de kwaliteit en prijzen verschillen enorm”, vertelt Weber. “Bovendien heeft het vak een ouderwets imago en vinden veel mensen het een gedoe om kleding te laten repareren of vermaken. Het is makkelijker om in een paar klikken iets nieuws te bestellen. Dat willen we met Mended veranderen.”

In 2022 lanceren Weber en zakenpartner Daan Maasson Mended: een online platform voor kledingreparatie. Het platform slaat de brug tussen consumenten en lokale kleermakers, door Mended zelf geselecteerd en gecontroleerd. Consumenten kunnen een knoop, scheur of rits laten repareren. Ook eenvoudige aanpassingen behoren tot de mogelijkheden, zoals het inkorten of innemen van een kledingstuk.

“Het is makkelijker om in een paar klikken iets nieuws te bestellen. Dat willen we met Mended veranderen.”

Het proces is simpel: je boekt eenvoudig online een reparatie, beantwoordt een paar snelle vragen en stuurt je kledingstuk op met het meegeleverde verzendlabel. Je kledingstuk wordt gerepareerd door een van de vakkundige kleermakers. Binnen 10 dagen ontvang je je gerepareerde broek of trui weer thuis, prachtig verpakt in een Mended-doos. Weber: "De ervaring voelt alsof je een nieuw item koopt. Het is moeiteloos en plezierig."

Van stoffig naar speels

Alleen een naadloze service is volgens Weber niet genoeg, ook het verhaal eromheen moet kloppen. Als influencer met meer dan 80.000 volgers op Instagram ligt dat precies in haar straatje. “Ik ben 10 jaar geleden begonnen met het maken van video’s op YouTube”, vertelt ze. “Dat heeft me geleerd hoe je mensen meeneemt op een reis. Deze inzichten zijn essentieel voor Mended. Kledingreparatie heeft een stoffig imago, met onze social content maken we het speels en fun. Op Instagram en TikTok delen we interviews, viral video’s, voor- en na-beelden en campagnes met BN’ers. Dat spreekt de doelgroep aan en helpt om het imago van reparatie te veranderen.”

Samenwerking met kledingmerken

Weber en Maasson richten zich niet alleen op consumenten, maar bundelen ook hun krachten met kledingmerken die reparatiediensten willen aanbieden. Mended regelt de reparaties en helpt merken met de positionering en social media content. Merken bepalen zelf hoe ze de service aanbieden aan klanten: gratis, (deels) betaald of als onderdeel van een loyaliteitsprogramma. In Nederland zijn onder andere Mud Jeans, Kuyichi en Sophie Stone al aan boord.

“Een reparatieservice is een uitgelezen kans voor kledingmerken om de band met klanten te versterken.”

Volgens Weber is een reparatieservice een uitgelezen kans voor kledingmerken om de band met klanten te versterken: “De klantreis eindigt vaak nadat het kledingstuk is gekocht. Met een reparatieservice creëren merken een nieuw contactpunt waarmee ze een klacht omzetten in een positieve klantervaring. Bovendien levert het merken een schat aan gegevens op over hun producten en het gedrag van klanten. Denk aan data over de levensduur van een kledingstuk. Of op welke plekken een item het snelst stukgaat.”

De perfecte storm

Mended heeft de wind mee. In mei lanceerde de startup haar diensten in Duitsland met een samenwerking met het kledingmerk Armed Angels. Weber: “Het voelt als we in een perfecte storm zitten. Er is een groeiende vraag van consumenten naar reparatieservices, er komt veel nieuwe regelgeving aan en ook bij merken zie ik een shift. Twee jaar geleden zat ik alleen met de duurzaamheidsmanager aan tafel. Nu praat ik ook met de CFO en de marketingmanager. Ze zien allemaal de toegevoegde waarde van reparatie.”

Volgens Weber kan Mended goed voldoen aan de groeiende vraag: “De uitbreiding naar Duitsland was voor mij het bewijs van onze schaalbaarheid. Het platform is zo gebouwd dat we overal lokale kleermakers kunnen aanhaken.”

“Als we reparatie mainstream willen maken, moeten we op een mainstream podium staan.”

Het nieuwe normaal

Het ultieme doel van Mended? “Kledingreparatie mainstream maken”, vertelt Weber. “Dit moet het nieuwe normaal worden. Met Mended trekken we een nieuw publiek aan: 72 procent van onze nieuwe gebruikers is nooit eerder bij een kleermaker geweest. Daarom ben ik blij met de nominatie voor de ABN AMRO Newcomer Retail Award. Het betekent dat we op de juiste weg zijn. Als we reparatie mainstream willen maken, moeten we op een mainstream podium staan.”

Heeft Weber tot slot een tip voor andere startende ondernemers? “Consumenten willen geen perfect product, ze willen betrokken worden bij de ups en downs van je onderneming. Wij vragen onze doelgroep bijvoorbeeld vaak naar hun mening via Instagram en laten ook de dingen zien die niet goed gaan. Zo bouw je echt een band op.”

Mended is finalist van Newcomer of the Year 2024-2025 en zij zullen op 6 september aanstaande op het podium van Retailer of the Year 2024 – 2025 strijden om deze prijs. ABN AMRO is reeds 12 jaar lang hoofdsponsor van dit event.

Lees meer verhalen van ondernemers in de retailsector

Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen uit de retailsector en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.

Meer ondernemersverhalen in de retailsector

Lees ook

Begin jouw eigen bedrijf vandaag

Je bent klaar voor de start van jouw eigen bedrijf. Welke stappen moet je zetten om écht – succesvol – te kunnen beginnen? We helpen je graag op weg.

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden