Schulden bij werknemers voorkomen als kernwaarde

René ter Borgh is algemeen directeur van service-, onderhoud-, en calamiteitenbedrijf Ruitenheer, een familiebedrijf uit Almere. Zijn bedrijf met 400 werknemers richt zich onder andere op gevelonderhoud, schoonmaak, glasbewassing en de organisatie van receptiediensten. Een branche met stevige concurrentie, waar Ter Borgh al sinds zijn twintigste inzet op de hoogste kwaliteit. Ook zet Ruitenheer in op het voorkomen van schuldenproblematiek bij medewerkers.
Het ondersteunen van personeel in hun financiële gezondheid is in de facilitaire dienstverlening van groot belang. Bij schoonmaakbedrijven komen loonbeslagen relatief vaak voor. In sommige gevallen heeft zelfs 10 procent van de medewerkers loonbeslag, blijkt uit onderzoek van Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Directeur Ter Borgh pakt dit probleem al jaren aan: “Wij willen dat ons personeel met een goed gevoel naar het werk gaat. Daarbij is het verminderen van financiële problemen een integraal onderdeel.”
Omdat er veel schaamte rondom financiële problematiek heerst, is het bespreekbaar maken hiervan cruciaal. Ruitenheer zet actief in op het signaleren van deze problemen bij werknemers. “Het lukt ons in veel gevallen om financiële problemen vroegtijdig te herkennen, door signalen op te pakken van de werkvloer. Bij veranderingen in bijvoorbeeld gedrag, humeur of ziekmeldingen gaan wij altijd in gesprek. Financiële gezondheid is daarnaast een vast onderwerp bij onze functioneringsgesprekken”, aldus Ter Borgh.
Taboe op financiële problemen doorbreken
Toch geeft Ter Borgh aan dat het niet in alle gevallen lukt om financiële problemen op tijd te signaleren. “Wij merken soms pas dat er problemen zijn als er beslag wordt gelegd op het loon. Dat is te laat, er had dan al veel leed bespaard kunnen blijven.” Taal- en cultuurbarrières maken het soms lastiger om werknemers te benaderen en met hen in gesprek te gaan over hun financiële situatie. “Er heerst een taboe op financiële problemen en voor personeel met een andere culturele achtergrond is de drempel om hierover te praten meestal te hoog.”
Het is belangrijk dat medewerkers juist op de werkvloer over financiële problemen kunnen praten. “Ik hoop dat wij als bedrijf een cultuur hebben gecreëerd waarbij werknemers die zorgen hebben bij mij aankloppen voor een kop koffie, zodat we het erover kunnen hebben.” Toch erkent Ter Borgh dat de drempel om bij de directeur binnen te stappen hoog kan zijn en medewerkers problemen soms liever met een collega of manager bespreken. “Wij hebben hele goede lijnmanagers en ook bijvoorbeeld Joyce van personeelszaken is altijd op de hoogte. Het is cruciaal dat zij benaderbaar zijn, dat is de basis van een open cultuur”, aldus Ter Borgh.
We ondersteunen personeel met financiële problemen
Ruitenheer biedt op verschillende manieren ondersteuning aan werknemers. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld een budgetcoach die de individuele problematiek bespreekbaar maakt. “Wij proberen elk probleem persoonlijk te benaderen. Als na budget-coaching blijkt dat iemand geen gekke uitgaven heeft maar toch maandelijks tekort komt, gaan wij op zoek naar een pleister en springen wij bij.”
Ter Borgh geeft een aantal voorbeelden van additionele manieren hoe Ruitenheer werknemers ondersteunt. Zo krijgen medewerkers een sportabonnement en heeft het bedrijf een fysiotherapeut in dienst die werknemers met bijvoorbeeld rugklachten tijdens werktijd kan behandelen. “Onze werknemers zijn veelal fysiek bezig en dan kunnen lichamelijke klachten opspelen. Door onze medewerkers te stimuleren fit te blijven en een fysiotherapeut in huis te hebben zorgen we ervoor dat de uitval beperkt blijft.”
Ook heeft Ruitenheer verschillende keren privé-schulden van een werknemer met een vast contract overgenomen. “Zo’n oplossing geeft rust, de werknemer heeft dan alleen ons als schuldeiser en de betalingstermijn die we afspreken is lang. Daardoor kan de werknemer zich weer focussen op het werk.”
De krappe arbeidsmarkt vormt voor Ter Borgh een extra stimulans om al deze inspanningen te doen. “Het aantrekken en behouden van goed personeel is ontzettend belangrijk. Dat was het altijd al, maar vanwege de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het vinden van goed personeel extra lastig. Zonder personeel kunnen wij niet groeien. Het beperken van onnodig ziekteverzuim of verloop is ons dus heel veel waard.”
De invloed van de stijging van het minimumloon in 2023 en 2024 is volgens Ter Borgh beperkt voor zijn bedrijfsvoering. “Wij bieden al onze medewerkers een inkomen boven het minimumloon, dus voor ons heeft het geen groot effect.” Toch denkt hij dat de stijging goed is voor de sector. “Het biedt schoonmaakpersoneel een eerlijke beloning voor hun harde werk, zeker met het oog op de gestegen kosten in de afgelopen jaren.”
Wilt u met iemand over uw financiële situatie praten?
Schakel een budgetcoach van ABN AMRO in.
Lees meer verhalen van ondernemers in de zakelijke dienstverlening
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen uit de zakelijke dienstverlening en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.