
Veel bedrijfsketens hebben impact op het milieu en zijn er afhankelijk van. De kledingsector veroorzaakt 10 procent van de wereldwijde afname aan biodiversiteit. Tegelijkertijd is deze sector sterk afhankelijk van katoen waarvan de productie juist gebaat is bij een gezond milieu en biodiversiteit.
Download het volledige rapport
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Kunming
De VN Biodiversiteitsconferentie in Kunming van afgelopen oktober moet het nieuwe ‘Parijs akkoord’ voor biodiversiteit opleveren in 2022. De staat van biodiversiteit verslechtert wereldwijd in rap tempo, terwijl de mens wereldwijd ieder jaar 40 biljoen euro aan economische waarde aan de natuur onttrekt. De Green Deal van de Europese Unie heeft een biodiversiteitsplan afgekondigd om in 2030 maar liefst 30 procent van het land- en wateroppervlak als beschermd gebied te duiden en te beschermen voor vervuiling en exploitatie. Het akkoord van Kunming moet hetzelfde resultaat wereldwijd gaan opleveren.
De kledingsector heeft een kwetsbare relatie met het milieu en zal, al dan niet gedwongen door wetgeving en kritische consumenten, op zoek moeten naar toekomstbestendige alternatieven.
Risico’s
De wereldwijde productie van kleding is een belangrijke bron voor de afname aan biodiversiteit. In het huidige tempo van lineair produceren en consumeren van met name ‘fast fashion’ lopen katoengebieden gevaar te verdrogen door overmatig waterverbruik of te worden vergiftigd door het gebruik van insecticiden en pesticiden. De sector betrekt daarnaast zijn energie voor een groot deel uit bruinkool en veroorzaakt veel afval aan afgedankte en niet te recyclen kleding. Dit levert milieu risico’s op en de kledingsector staat daarmee bloot aan fysieke-, transitie- en reputatierisico’s. Toekomstig tekort aan water kan de aanvoer van nieuw of ‘virgin’-katoen flink verstoren en de prijzen opdrijven, waardoor de huidige verdienmodellen zwaar onder druk komen. In de helft van de kleding zit virgin-katoen verwerkt.
Wetgeving en consumenten
Toekomstig nieuwe wetgeving op het gebied van Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid, zal bedrijven dwingen afvalstromen meer te beheersen en meer circulair te gaan produceren. En consumenten worden kritischer en zullen mogelijk afdwingen dat de vervuiler betaalt. Bedrijven in de kledingindustrie zullen er de komende jaren serieus werk van moeten maken om deze risico’s het hoofd te bieden. Veel Nederlandse merken laten al zien dat het anders kan; zij werken aan hergebruik van kleding, levensduurverlenging, circulair design, gebruik van duurzame en gerecyclede materialen en een betere verwerking van afval. Samenwerking met ketenpartners en verder onderzoek is voor verdere ontwikkeling van deze processen cruciaal.
Systeemverandering
Een systeemverandering is noodzakelijk waarbij wet- en regelgeving een gelijk speelveld kan creëren. Iedere ondernemer in de kledingsector zou zich moeten afvragen wat de impact van biodiversiteitsverlies is op de bedrijfsvoering, hoe hij of zij zich hiertegen kan wapenen en op welke manier zijn of haar bedrijf hier positief aan kan bijdragen. In deze publicatie wordt ingegaan op het belang van biodiversiteit en de dubbelzinnige relatie die de kledingindustrie ermee heeft: de sector brengt de biodiversiteit schade toe, maar zonder biodiversiteit kan de mode-industrie eenvoudig niet bestaan.
Meer informatie
Lees het volledige rapport 'De kwetsbare tango van de kledingsector en biodiversiteit'.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.