
Oudere mensen besteden minder en delen hun tijd anders in. De verdere vergrijzing waarbij over tien jaar circa een kwart van de Nederlanders ouder is dan 65 jaar heeft daarmee gevolgen voor ondernemers in de retailsector. Het veranderende gedrag van ‘nieuwe ouderen’ biedt ook mogelijkheden.
De sector Retail heeft te maken met diverse trends die van invloed zijn op de resultaten, zoals de snelle ontwikkeling van het onlinekanaal die een verschuiving van omzet met zich meebrengt alsook de huidige inflatie en het historisch lage consumentenvertrouwen. Een belangrijke trend die meer geleidelijk gaat en daardoor als minder urgent ervaren kan worden is de toenemende vergrijzing van Nederland.
Vergrijzing zorgt in grote lijn voor afnemende bestedingen in de non-foodretail omdat oudere consumenten minder uitgeven, veel spullen al hebben en hun tijd eerder aan vrije tijd dan aan winkelen besteden. Als over tien jaar een op de vier Nederlanders 65-plus is, dan zal de retailer of het winkelgebied daar op voorbereid moeten zijn.
Kansen vergrijzende samenleving
In dit consumentenonderzoek willen we ingaan op het mogelijke veranderende consumptiegedrag van oudere consumenten. In samenwerking met Q&A Insights & Consultancy hebben wij een onderzoek gedaan onder 3805 respondenten waarbij drie leeftijdscategorieën zijn bevraagd: van 40 tot 55 jaar, van 56 tot 66 jaar en van 67 tot 80 jaar, waarbij de middengroep de volgende toekomstige ‘nieuwe ouderen’ zijn.
Hierbij is bewust voor 67 jaar gekozen omdat de formele pensioengerechtigde leeftijd nu 66 jaar en 4 maanden is en de toekomstige leeftijdsgrens naar verwachting stijgt. Afhankelijk van de beschikbare bronnen wordt in dit rapport dus gesproken over 65- of over 67-plus. Interessant daarbij is of het gedrag van de ‘nieuwe oudere’ ook daadwerkelijk gaat veranderen over tien jaar.
Hierbij wordt gekeken naar het huidige gedrag en de verwachtingen van de respondenten over tien jaar met betrekking tot hun financiële situatie, woonsituatie, tijdsbesteding en houding ten aanzien van fysiek en online winkelen. Verder wordt een inkijkje gegeven in hoe de ‘oudere consument van de toekomst’ de ideale winkel of het ideale winkelgebied voor zich ziet. Ten slotte kijken we hoe deze groepen zich verhouden tot een andere belangrijke ontwikkeling, namelijk duurzaamheid en de invloed die dit heeft op hun consumeren.
De vergrijzing leidt tot omzetverlies voor de retailsector, maar wordt in 2032 gemitigeerd door de bevolkingsgroei. Toch is het zaak dat vergrijzing op het netvlies van elke retailer staat. Bij het bepalen van de locatie, het assortiment, het serviceniveau en de inzet van onlinestrategieën moet hier rekening mee worden gehouden. De vergrijzing is niet alleen een bedreiging, maar kan voor veel retailers juist ook kansen bieden. Laat je als retailer niet verrassen en herijk op tijd.
Meer informatie
Lees het volledige rapport 'De oudere consument van morgen'.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.