
De huidige arbeidsmarkt is heel krap. Ook de retailsector heeft grote moeite om het juiste personeel aan te kunnen nemen en moet daarbij concurreren met andere sectoren. In deze uitzending bespreken we met gasten de Welzijnsmonitor van de sector Retail van ABN AMRO.
Hoe heeft het welzijn van werknemers zich tijdens corona ontwikkeld binnen de sector en wat is de perceptie van de werknemers? Aan tafel gaan we het gesprek met ondernemers en vakbond aan over hoe we werknemers kunnen binden en boeien maar ook wat er verbeterd kan worden. Laat u inspireren door dit tafelgesprek.
Retail en arbeidsmarkt
Meer informatie
Lees ook het artikel 'Retail moet lonen en welzijn verhogen in strijd om personeel' over de grote personeelstekorten in de detailhandel. Veel werknemers hebben tijdens de coronapandemie ander en soms beter betaald werk gevonden. Ook wordt het tekort meer structureel van aard door vergrijzing van de bevolking. Om het tij te keren moet de detailhandel inzetten op hogere salarissen, het vergroten van het welzijn van het personeel en digitalisering.
Blijf op de hoogte over de Welzijnsmonitor
Dat economische groei en welzijn niet altijd samengaan blijkt uit de Welzijnsmonitor van ABN AMRO. Zo kan een werknemer die overwerkt een bedrijf laten groeien, maar minder tijd hebben voor het gezin. In de Welzijnsmonitor onderzoeken wij jaarlijks het welzijn van werknemers en economische groei in verschillende sectoren. Het welzijn wordt bepaald door economische groei, de werk-privé-balans, veiligheid en gelijke kansen.
Om in de toekomst relevant te blijven, moet het welzijn van personeel vaker een uitgangspunt zijn. De Sectorale Welzijnsmonitor van ABN AMRO biedt daar handvatten voor en bespreekt de meest recente inzichten.
In gesprek
Op allerlei podia en platforms gaan onze experts en vertegenwoordigers in gesprek met ondernemers en anderen over actuele onderwerpen. Zij praten over zaken als duurzaam ondernemen, circulaire economie, vastgoed en sociale impact. Volg de webinars, podcasts en interviews.
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.