
Kledingwinkels hebben het zwaar
Sinds september komen er 55 procent minder consumenten naar de winkelstraat dan begin maart. Kledingwinkels en schoenenzaken worden hierdoor hard geraakt en behoren tot de hardst geraakte subsectoren binnen de reatailsector. Consumenten die wel komen, gaan doelgericht naar de winkel of kopen via het internet.
Download het volledige rapport
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Sinds september komen er 55 procent minder consumenten naar de winkelstraat dan begin maart, wat het gevolg is van het dringende advies van de overheid om alleen voor noodzakelijke aankopen naar de winkel te gaan. Kledingwinkels en schoenenzaken behoren tot de hardst geraakte subsectoren binnen de retailsector. Consumenten die nog wel komen, gaan doelgericht naar de winkel of kopen via het internet. Zo is uit de transactiedata van ABN AMRO op te maken dat de onlinebestedingen aan kleding en schoenen gemiddeld met 22 procent zijn toegenomen en dit gaat ten koste van de bestedingen in fysieke winkels. De toename in onlinebestedingen is echter niet genoeg om de terugval in de winkelverkopen van kleding te compenseren. Kortom: er wordt minder gekocht.
Minder kleding en schoenenverkoop
De kleding en schoenenverkoop in maart en april lagen 37 en 43 procent lager. Daarna veerden de verkopen wel op, maar bleven deze onder het niveau van vorig jaar. De meest voor de hand liggende verklaring is dat afgenomen sociale activiteiten en de sterke toename in het thuiswerken ervoor zorgen dat consumenten minder nieuwe kleding nodig hebben.
De maatregelen grepen diep in op het sociale leven; zo ging de horeca dicht en kwam er een beperking op het maximaal aantal personen dat zich in een ruimte mag bevinden. De Nederlander moest het hierdoor zonder feesten, dansavonden en restaurantbezoek doen en had daardoor minder behoefte aan nieuwe kleding of kleiding voor speciale gelegenheden.
De bestedingen aan kleding en schoenen daalden opnieuw door de verscherpte maatregelen van het kabinet sinds half oktober. Zo lag de totale verkoop van kleding in de week van 12 oktober 20 procent lager dan twee weken eerder. Daardoor daalde het omzetniveau in fysieke winkels naar 70 procent ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Om dit in perspectief te zien, het omzet niveau van webshops in kleding lag in de week van 12 oktober 32 procent hoger dan dezelfde week vorig jaar. Wel is de omzetdaling bij fysieke winkels tot op heden minder sterk dan in maart, toen daalde op het dieptepunt de omzet tot een niveau van 11 procent ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Dit komt waarschijnlijk doordat winkels inmiddels doeltreffende maatregelen hebben getroffen om op een veilige manier open te blijven.
Klant komt doelgericht naar de winkel
Bezoekers komen doelgerichter naar de winkel. Klanten geven gemiddeld meer uit en er komen minder bezoekers naar de winkelstraat. Het gemiddelde bedrag dat een klant uitgeeft per pinbetaling in de winkel nam in de eerste lockdown toe tot ruim 90 euro in de week van 13 april. Begin dit jaar was het gemiddelde bedrag rond de 35 euro. Sinds de verscherpte maatregelen van half oktober ligt het gemiddelde pinbedrag op 45 euro. Verder is het aantal bezoekers in de winkelstraten in oktober sterk afgenomen, bij uitstek locaties waar veel kledingzaken zijn gevestigd. Nadat de maatregelen werden aangescherpt door de overheid, kwamen 25 procent minder bezoekers naar de winkelstraat dan een week eerder. In vergelijking met het weekend van 7 maart jongstleden, het laatste normale weekend voor de eerste lockdown, betekent dit 55 procent minder bezoeken, aldus onderzoeksbureau Locatus. De leegte in de winkelstraten is half oktober wel minder ernstig dan het eind maart, toen slechts 22 procent van het gemiddeld aantal bezoekers kwam winkelen.
Uit eerder onderzoek van Locatus blijkt verder dat grote steden doorgaans harder geraakt worden dan kleinere steden en dorpskernen. Steden als Rotterdam en Utrecht hadden eind augustus maar 35 procent van de winkelende mensen in de straten ten opzichte van begin maart. Haarlem en Alkmaar werden minder hard getroffen met circa 65 procent aan winkelend publiek ten opzichte van begin maart.
Efficiënte hulp aan winkelende klant in toekomst belangrijk
Een winkel moet snelle afhandeling mogelijk maken, ook in wanneer het coronavirus weer onder controle is. Winkelbezoekers willen in de toekomst graag producten direct meenemen en de koop zo snel en makkelijk mogelijk afronden, zo blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO en Q&A dat op 29 oktober verschijnt. In de praktijk zou dit betekenen dat een consument die een spijkerbroek wil kopen, naar de fysieke winkel komt, de spijkerbroek bekijkt, past en snel de deur weer uitgaat.
Meer informatie
Lees het volledige rapport 'Stand van Retail'.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.