
Versoepeling maatregelen zorgt voor terugkeer winkelklant
De versoepelingen van 28 april hebben een sterk effect op de bestedingen in de winkels. Toch zijn consumenten nog niet helemaal teruggekeerd naar hun oude winkelgedrag van voor de coronapandemie nu het doen van online boodschappen gemeengoed lijkt te worden.
Download het volledige rapport
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Tijdens de sluiting van niet-essentiële fysieke winkels sinds half december vorig jaar werden sportzaken, kledingzaken, doe-het-zelfzaken, tuincentra en meubelzaken flink geraakt, zo blijkt uit de transactiedata van ABN AMRO van pinbetalingen in winkels en van betalingen die online worden verricht. Sinds de versoepelingen van de maatregelen op 28 april tot eind mei, floreren al deze branches weer ten opzichte van de periode ervoor. Zo hebben kledingzaken 71 procent meer weten om te zetten dan in de vergelijkbare periode vlak voor de versoepelingen. Ook meubelzaken zien de verkopen met 85 procent flink stijgen. Fysieke sportzaken en elektronicazaken hebben hun omzet meer dan verdubbeld. En de doe-het-zelfzaken doen het goed ten opzichte van de vergelijkbare periode met een stijging van bijna 70 procent. De opleving bij deze branches is eenvoudig te verklaren: de omzet die tijdens de lockdown kon worden behaald door op afspraak te winkelen en click & collect valt in het niet bij de normale openstelling sinds eind april.
Vooral kledingverkoop laat een duidelijk verschuiving zien van online terug naar de fysieke winkel. Online daalde de omzet met 8 procent terwijl in kledingwinkels de omzet met 71 procent steeg ten opzicht van de voorgaande periode. De omzet in fysieke winkels ligt daarmee nog maar 8 procent onder die van 2019. Er lijkt dus een duidelijke groep consumenten te zijn die liever kleding in de winkel ziet en past dan dat zij deze online kopen.
Tegelijk lijden andere 'winnaars', in dit geval de supermarkten en voedingsspeciaalzaken, tijdens de coronapandemie nog niet hard onder het gedeeltelijk openen van de terrassen en het heropenen van de niet-essentiële winkels sinds 28 april, zoals blijkt uit onze transactiedata. Deze winnaars gingen sinds de heropening respectievelijk met slechts 2 en 5 procent achteruit in vergelijking met de vergelijkbare periode eerder dit jaar. Ten opzichte van dezelfde periode in 2019 zetten voedingsspeciaalzaken nog steeds 51 procent meer om. Voor de supermarkten is dit 21 procent meer dan in 2019.
Vanaf 5 juni kan bij deze branches wel een groter negatief effect optreden. Dan gaan restaurants weer binnen open en worden de openingstijden van de horeca verder verlengd, waardoor meer mensen buitenshuis gaan eten en minder boodschappen gedaan worden. Daarentegen vindt deze zomer het EK Voetbal en de Olympische Spelen plaats, die de thuisconsumptie juist versterken.

Een nog duidelijker beeld van het veranderde consumentengedrag komt naar voren wanneer andere typen consumentenbestedingen sinds de versoepelingen in 2021 naast die van 2019 worden gezet. Zo geven consumenten sinds de versoepelingen nog steeds vijf keer zoveel geld uit aan onlineboodschappen dan in dezelfde periode in 2019. Ook maaltijdboxen doen het goed met een verdrievoudiging van de omzet ten opzichte van 2019. Daarnaast zijn de bestedingen aan thuisbezorging van maaltijden ook flink gestegen, wat aangeeft dat de consument meer aan gemak wil besteden.
Het lijkt erop dat de consument die nog steeds vaak thuis werkt, gewend is geraakt aan thuisbezorging van boodschappen. Het terugkeren naar een samenleving volledig zonder beperkingen kan hier natuurlijk verandering in brengen. Supermarkten en voedingsspeciaalzaken zullen alles doen om de omzetwinst te behouden met vers bereidde maaltijden in de winkels, verspakketten en kant-en-klaarmaaltijden.
Meer informatie
Lees het volledige rapport 'Versoepeling maatregelen zorgt voor terugkeer winkelklant'.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.