Javascript is required
Waarom komt de consument naar de winkel

Waarom komt de consument naar de winkel?

De corona-crisis heeft grote gevolgen voor de sector retail. De hamvraag voor de retailsector is wat de consument gaat doen als het virus weer onder controle is? Vervalt hij in zijn oude patroon of is zijn gedrag structureel gewijzigd? En vooral: wat betekent dit voor de fysieke winkel?

Download het volledige rapport

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Dat de coronacrisis grote gevolgen heeft op de sector retail is onmiskenbaar; door de genomen overheidsmaatregelen en angst voor het virus nam het bezoek aan de diverse winkel-gebieden sinds maart sterk af, winkelden consumenten veel gerichter en zijn de online-omzetten in veel branches binnen de retail fors gestegen. Veel consumenten hebben in deze periode noodgedwongen voor het eerst kennisgemaakt met het onlinekanaal.

Ooit gaat de coronacrisis voorbij, vermoedelijk wanneer er een vaccin is gevonden, en kan de maatschappij weer normaal functioneren in een veilige omgeving. De hamvraag voor de retailsector is wat de consument vervolgens gaat doen. Vervalt hij na de crisis in zijn oude patroon of is zijn gedrag structureel gewijzigd? En vooral: wat betekent dit voor de fysieke winkel?

In 2015 en 2018 heeft ABN AMRO in samenwerking met Q&A Research & Consultancy onderzoek gedaan naar het toekomstige winkelgedrag van de consument. In augustus van dit jaar heeft de bank dit onderzoek opnieuw uitgevoerd onder meer dan 1500 respondenten, verdeeld in drie leeftijdsklassen. Omdat de huidige situatie buitengewoon is, is de respondenten verzocht om bij de beantwoording van de vragen over de toekomst te veronderstellen dat de omstandigheden weer normaal zijn en het virus onder controle is. De relevante uitkomsten daarvan voor de fysieke winkel worden in het bijgevoegde onderzoek nader toegelicht.

Meer informatie

Lees het volledige rapport 'Waarom komt de consument van de toekomst naar de winkel?'.

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Lees verder in de retailsector

De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden