
Consument besteedt minder aan bloemen en planten
De sierteelt zag de afgelopen twee jaar een flinke piek in afzetvolumes. De piek zet zich om in een daling. Consumenten geven hun geld weer meer uit aan horeca en vakanties, dan aan bloemen en planten. Nu de koopkracht ook afneemt zullen consumenten scherpere keuzes maken waar ze hun geld aan uitgeven.
Na de lockdown in maart 2020 leek het even uitzichtloos voor de sierteeltsector. De uitvoer kwam stil te liggen en de sector zat met de handen in het haar. Deze periode was van korte duur en wat in eerste instantie een belemmering was, bleek later juist een kans. De coronamaatregelen zorgden er namelijk voor dat consumenten geld overhielden en graag besteedden aan het opsieren van hun huis en tuin met planten en bloemen. In Nederland en andere belangrijke afzetlanden als Duitsland en het VK nam de vraag flink toe. Dit leidde tot hogere afzetvolumes en een flinke toename van de prijs.
Daling waarde sierteeltuitvoer
In 2022 neemt de uitvoer van zowel planten als bloemen naar verwachting af. Tot en met september daalde de waarde van de sierteeltuitvoer volgens gegevens van Floridata met 1,6 procent. Dit wordt veroorzaakt door zowel een daling van de volumes als een daling van de prijs. Met name de uitvoer naar Frankrijk daalde. Ook in Nederland besteedden consumenten minder aan bloemen.
Productie permanent gestaakt
Die druk op de vraag komt op een moment dat de kosten hoog blijven. De sector verbruikt veel gas en is daardoor zeer kwetsbaar voor de gestegen gasprijzen. Een groot deel van de kostprijs van sierteeltbedrijven bestaat momenteel uit gas. Voor de energiecrisis lag dit percentage rond de 30 procent, dit is fors gestegen. Nu meer vaste energiecontracten aflopen, nemen de kosten voor steeds meer bedrijven toe. Siertelers met variabele gasprijzen moeten naar andere wegen zoeken om te overleven. De verwachting is dat de gasprijs namelijk lange tijd relatief hoog blijft. Zo besluiten sommige potorchidee-kwekers om hun productie permanent te staken. Een deel van de kwekers met meerjarige gewassen zoals rozen en gerbera’s gaan de komende winterperiode niet belichten. En een deel van de chrysanten- en lisianthuskwekers zet tijdelijk geen nieuwe stekken op.
Gevolgen sijpelen door
Naast de siertelers zelf zullen ook de toeleveranciers van materialen en de handelsbedrijven de gevolgen van de lagere volumes voelen. Dit wil overigens niet zeggen dat alles kommer en kwel is voor de sector. Een deel van de misgelopen volumes kan goedgemaakt worden met de nu nog hogere afzetprijzen en het verkopen van elektriciteit. ABN AMRO verwacht een tweedeling in de sector. Waarbij met name de modernere grote bedrijven, die ruimte hebben om te investeren in duurzame oplossingen als ledverlichting, schermdoeken, ontvochtiging of warmtekrachtkoppelingen (WKK) sterker uit de crisis zullen komen.
Meer informatie
Lees het volledige rapport 'Agrarische sector houdt zich ondanks kostenstijgingen goed staande'.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de agrarische sector
De agrarische sector in Nederland kenmerkt zich door hoge productiviteit en kwaliteit. Veel landen en organisaties zien Nederland daarom als agrarisch gidsland. Met een export van ruim EUR 100 miljard draagt de Nederlandse land- en tuinbouw sterk bij aan onze economie.
Ondernemen in onzekere tijden
Het zijn onzekere economische tijden voor ondernemers en consumenten. Zaken als de inflatie, de stikstofcrisis, de energieprijs en het personeelstekort houden veel mensen bezig. Gaan we een recessie tegemoet? Of blijft de economie groeien? Kom hierover meer te weten.