
Webwinkels beconcurreren traditionele retail
Webwinkels hadden door de coronacrisis de wind in de zeilen. Hoewel de onlineverkopen in 2022 gedaald zijn ten opzichte van het 2021 is het onlinekanaal niet meer weg te denken. Voor 2023 verwacht ABN AMRO een bescheiden groei van 1 procent.
Een deel van deze bescheiden groei is afkomstig van traditionele retailers met een onlinepropositie. Het andere deel komt voor rekening van webwinkels en platformbedrijven. We voorzien dat deze platformbedrijven en webwinkels door de groeiende onlineomzet en vraag naar gemak en lage prijzen de komende jaren stevig verder groeien.
Online en fysieke verkoop gaan hand in hand
Mede vanwege de aanwezigheid van het zo sterke onlinekanaal doen fysieke winkels er goed aan nadrukkelijk in te zetten op kwaliteit, inspiratie en beleving in plaats van op kwantiteit. Interessant hierbij is dat pure webwinkels zoals Coolblue hun aanbod een aantal jaren terug al uitbreidden door fysieke conceptstores te openen in het centrum van een stad die diensten aanbieden die niet via een webwinkel te krijgen zijn. Deze conceptstores dienen als plek voor advies en zichtbaarheid voor de consument. Een klein deel van de collectie is in de fysieke winkel aanwezig, terwijl de totale collectie online te vinden is. Ook grote bouwmarkten, sportzaken en meubelwinkels die gelegen zijn aan woonboulevards, openen stadsconcepten in het centrum van de stad. Door deze ontwikkeling neemt de vraag naar kleinere winkelpanden in middelgrote centra toe.
Meer concurrentie voor groothandelaren
De opkomst van het onlinekanaal zorgt ook voor meer concurrentie voor groothandelaren. Traditioneel hebben groothandels de functie van schakel tussen fabriek en winkel, maar steeds meer fabrikanten bieden hun producten rechtstreeks aan de consument aan via het onlinekanaal. Daarnaast kopen met name grootwinkelbedrijven vaak rechtstreeks in bij de fabrikant zonder tussenkomst van een groothandelaar. Technologie biedt ook kansen voor groothandelaren door zelf meer gebruik te maken van e-commerce en in te zetten op omnichannel waarbij persoonlijke verkoop wordt ondersteund door een goede informatieve website.
Meer informatie
Lees het volledige rapport 'Hoge kosten en lage koopkracht raken retailsector'.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.
Ondernemen in onzekere tijden
Het zijn onzekere economische tijden voor ondernemers en consumenten. Zaken als de inflatie, de stikstofcrisis, de energieprijs en het personeelstekort houden veel mensen bezig. Gaan we een recessie tegemoet? Of blijft de economie groeien? Kom hierover meer te weten.