
Live sport verhuist naar de cloud
Video-streamingdiensten hebben hun oog laten vallen op live sport, het laatste bastion van de lineaire televisie. In Nederland worden sportevenementen nog overwegend en massaal via het lineaire televisiescherm bekeken. Maar dit verandert door de voorkeur voor flexibiliteit en mobiele schermen bij jongeren en het groeiende aanbod van binnen- en buitenlandse streamingdiensten.
Cord cutting in de VS en in Nederland
In de Verenigde Staten, vaak ons voorland qua mediagebruik, worden live sportevenementen al vaker digitaal bekeken, vanuit de cloud, dan via traditionele TV (zie grafiek 1). Deze trend wordt voortgedreven door ‘cord-cutting’, waarbij kijkers hun tv-abonnement opzeggen en een internetabonnement aanhouden om media te streamen vanuit de cloud.
Ook in Nederland neemt het aantal televisieaansluitingen af; de afgelopen vijf jaar zijn meer dan 850.000 televisieaansluitingen beëindigd, blijkt uit cijfers van de Autoriteit Consument en Markt (ACM, zie grafiek 2). Tegelijkertijd groeit zowel het aantal internetabonnementen als het aantal gebruikers van streamingdiensten. Data van GfK GXL laten zien dat meer dan 10 miljoen mensen, van 13 jaar of ouder, gebruik maken van video-on-demand (VOD) diensten, gemiddeld 1,5 VOD-dienst per persoon.
Vraag en aanbod van digitale media
Vooral jongeren gaan steeds vaker door het leven zonder televisieabonnement. Millennials en Gen Z, de jongere volwassen generaties, hebben een voorkeur voor digitale media, inclusief sport. Ze geven de voorkeur aan de flexibiliteit van het kijken op mobiele apparaten en tablets en bekijken ook vaker samenvattingen dan volledige live wedstrijden. Daarnaast volgen ze hun favoriete sporters via sociale media en zijn ze actief in de wereld van sportgames en ook gokken ze vaker op sportwedstrijden.
Aan de aanbodzijde zijn internationale streamingdiensten actief die een wereldwijd publiek kunnen bereiken met live sport. Netflix streamde bijvoorbeeld de bokswedstrijd tussen Jake Paul en Mike Tyson, bekeken door 108 miljoen mensen, een record voor live sport streaming. Apple TV biedt ook live sport aan, zoals de Major League Soccer (MLS) in honderd landen. Deze streamingdiensten trekken een jong publiek aan met aanvullende programmering en interactieve mogelijkheden.
Live sport verhuist naar de cloud
Ook dichter bij huis neemt het aanbod van live sport via streamingdiensten toe, zoals bijvoorbeeld Formule 1 bij Viaplay en F1TV maar ook UEFA voetbal via de Ziggo Sport app. Hoewel exacte cijfers voor Nederland ontbreken, lijkt het dat live sport ook in Nederland steeds vaker naar de cloud verhuist. Al blijft live sport streaming ook uitdagend, bijvoorbeeld vanwege de kosten.
Door de groei van streamingdiensten en de voorkeuren van jongere generaties is het waarschijnlijk dat live sport in Nederland steeds vaker via streamingdiensten bekeken zal worden. Kijkcijfers van traditionele omroepen, die al onder druk staan door veranderende kijkgewoonten, komen hiermee verder onder druk te staan. Ook reclamebureaus, bijvoorbeeld, worden gedwongen om hun strategieën te herzien om jongere, digitaal ingestelde sportliefhebbers effectief te bereiken.
Meer informatie
Lees alle feiten en ontwikkelingen in het rapport: Live sport verhuist naar de cloud.
Lees verder in de technologiesector
Technologie, Media & Telecom (TMT) is een van de snelst groeiende sectoren. Geholpen door de toenemende inzet van software, algoritmen en sensoren staat deze sector aan de basis van de digitale vernieuwing van andere sectoren.