Javascript is required
Digitale abonnementen zetten mediabedrijven op groei

Digitale abonnementen zetten mediabedrijven op groei

Mediabedrijven maken door de coronacrisis een snelle digitale transformatie door. Door de lockdowns is de mediaconsumptie versneld naar internet verschoven; zo is het aantal digitale abonnees van kranten en on demand-televisiediensten sterk toegenomen en kopen consumenten massaal online. Het verhoogde internetverkeer biedt meer branches uit de TMT-sector de gelegenheid om goed uit de startblokken te komen wanneer de economie weer aantrekt.

Download het volledige rapport

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Verschuiving naar online

Consumenten zitten al bijna een jaar ‘vast’ thuis, maar het internet verschaft een virtuele uitweg. Het dataverkeer is hierdoor sterker toegenomen dan voorgaande jaren, zo blijkt uit cijfers van de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX). Dit internetknooppunt verwerkte vorig jaar 35 procent meer data dan het jaar ervoor, terwijl in 2019 ‘slechts’ 17 procent groei werd geboekt. Het aantal digitale abonnees van kranten profiteerde van deze trend. Zo steeg het aantal digitale abonnementen van Mediahuis, uitgever van onder meer de NRC en De Telegraaf, het afgelopen jaar met bijna 50 procent.

Geleid door nieuwe streamingdiensten en de vraag naar home entertainment door het vele thuiszitten, is de omzetgroei op de Nederlandse markt voor tv- en videodiensten eveneens versneld. Terwijl de omzet uit traditionele betaaltelevisie gelijk bleef, stegen de inkomsten uit over-the-top-videodiensten in het derde kwartaal van 2020 met 48 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Onlinewinkelen nam met bijna 36 procent toe. Daarmee verschuiven ook reclamecampagnes naar het internet, waar de consument steeds makkelijker kan worden bereikt.

Momentum voor versterking digitale proposities

Mediabedrijven grijpen de huidige crisis aan om structurele veranderingen door te voeren: minder afhankelijkheid van advertentie-inkomsten en meer proposities die inhaken op de toegenomen digitale consumptie. Zo heeft DPG-media in België recent zijn eigen streamingsplatform Streamz opgericht om een lokaal alternatief te bieden voor buitenlandse streamingsdiensten. Ook differentiëren mediabedrijven meer in hun abonnementsaanbod. Zo biedt Videoland inmiddels een pakket aan dat goedkoper is omdat het tevens reclame bevat. Mediabestedingen nemen bovendien naar verwachting in 2021 weer toe, wat extra kans geeft om proposities verder te versterken.

De verschuiving naar online is niet nieuw. Al jaren werken mediabedrijven aan onlineproposities, maar door onder meer de sterke concurrentie van Google en Facebook op de advertentiemarkt en de grote beschikbaarheid van gratis content is het lastig hier geld mee te verdienen. De roep om de marktmacht van deze techreuzen in te perken wordt echter steeds luider. Binnenkort worden hiertoe op Europees niveau de eerste concrete stappen gezet. Een nieuwe Europese richtlijn die in juni van dit jaar gepubliceerd wordt, moet ervoor zorgen dat uitgeverijen meer controle krijgen over het gebruik van hun artikelen door Google en Facebook en hiervoor eventueel betaling kunnen afdwingen. Dit geeft het onlineverdienmodel van uitgeverijen een duwtje in de rug.

Ook reclamebureaus hebben het afgelopen jaar snel ingespeeld op de toegenomen digitale consumptie. Door de lockdowns zijn consumenten nog meer online gaan inkopen. Reclamecampagnes zijn als gevolg hiervan in toenemende mate verschoven naar internet. Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 leek nog een heel andere route te worden bewandeld; campagnes werden toen massaal terugtrokken of uitgesteld door de economische onzekerheid. Reclamebureaus kregen hierdoor te maken met een forse terugval in de omzet. Dat de huidige lockdown minder gevoeld wordt, betekent niet dat reclamebureaus volledig uit de zorgen zijn. Zolang winkels gesloten blijven, er niet gereisd wordt en evenementen geen doorgang vinden, blijven mediabudgetten op een lager niveau.

Sterke groei IT-branche

Niet alleen bij mediabedrijven en reclamebureaus, maar ook in andere sectoren heeft de coronacrisis de digitale transformatie versneld; bijvoorbeeld in de zorg en in het onderwijs. De IT-branche profiteert hiervan en de groei trekt in 2021 dan ook weer aan. Doordat organisaties vanwege de economische onzekerheid ook in 2021 met zorg moeten investeren in IT, ligt de groei van deze branche voorlopig nog wel onder het langjarig gemiddelde. Op de lange termijn zijn de vooruitzichten voor de IT-branche uitstekend. De digitalisering van de samenleving gaat onverminderd voort, waardoor bedrijven uit alle sectoren zich blijven beroepen op de technologiesector.

TMT-sector groeit in 2021

Voor de gehele TMT-sector geldt dat de met name de vooruitzichten voor de tweede helft van dit jaar goed zijn. Doordat een groot deel van de kwetsbare bevolking dan naar verwachting gevaccineerd is, zijn de beperkende maatregelen tegen die tijd grotendeels opgeheven. Dit zorgt ervoor dat mediabudgetten in zwaar geraakte sectoren als de reis- en evenementenbranche weer substantieel gaan groeien, bedrijfsinvesteringen toenemen en het consumentenvertrouwen stijgt. Na stagnatie van de groei in 2020 zal de TMT-sector als gevolg hiervan weer groeien. ABN AMRO verwacht een groei van 3 procent in 2021. Deze groei wordt primair gestuwd door een aantrekkende vraag naar IT-diensten, veruit de grootste branche binnen de TMT-sector. Maar ook het herstel van uitgeverijen, omroepen, drukkerijen en het reclamewezen ten opzichte van daljaar 2020 draagt hieraan bij. De sector komt hiermee alweer ruim boven het niveau van eind 2019. Door de onzekerheid over het verloop van het coronavirus zijn deze verwachtingen echter met veel onzekerheid omgeven.

Meer informatie

Lees het volledige rapport 'Digitale abonnementen zetten mediabedrijven op groei'.

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Lees verder in de technologiesector

Technologie, Media & Telecom (TMT) is een van de snelst groeiende sectoren. Geholpen door de toenemende inzet van software, algoritmen en sensoren staat deze sector aan de basis van de digitale vernieuwing van andere sectoren.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden