
Krimp bij supermarkten en voedingsspeciaalzaken
Supermarkten en voedingsspeciaalzaken zien hun verkopen dalen. Dat komt onder meer omdat de horeca in 2022 weer open is. In 2023 zal deze daling, zich voortzetten, is de verwachting.
De volumedaling van supermarkten en voedingsspeciaalzaken in 2022 komt onder andere doordat dit jaar wordt afgezet tegen een zeer goed 2021. Het jaar waarin mensen vanwege lockdowns niet naar de horeca konden. Daar profiteerden met name de speciaalzaken van met 2,2 procent volumegroei in 2021. In 2022 vond een verschuiving in bestedingen plaats van foodretail naar de horeca toen deze sinds eind februari weer volledig open was.
Consument let op de prijzen
Boodschappen blijven we doen, ook in tijden van recessie. Wel is het koopgedrag veranderd omdat boodschappen flink duurder zijn geworden. Zo gaan consument vaker naar goedkopere supermarkten en voedingsspeciaalzaken of naar echte discounters. Productaanbiedingen zijn ook in trek, zoals drie voor de prijs van twee, evenals huismerken en/of B-merken in plaats van A-merken. Met de feestdagen is de verwachting dat deze ontwikkeling zich voortzet, zo blijkt uit een recente analyse van ABN AMRO.
Eten buiten de deur
Voor 2023 verwachten we een verdere volumedaling van 0,5 procent voor supermarkten en 2 procent voor voedingsspeciaalzaken. Steeds meer consumenten, vooral de generatie Z en de Millennials, hebben behoefte aan gemak. Zij hebben lang niet altijd zin en tijd om te koken en eten graag buiten de deur; niet alleen voor het avondeten, maar ook voor ontbijt, lunch en koffie, zo laat kennisplatform FSIN weten. De horeca en voedingsspeciaalzaken spinnen daar normaal gesproken garen bij, maar krijgen steeds meer concurrentie van de supermarkten. Vooral in tijden van crises zijn door supermarkten verkochte kant-en-klaarmaaltijden, bezorgoplossingen en warme take-out-producten aantrekkelijke alternatieven.
Hoewel de prijsstijgingen in de supermarkt fors zijn, kunnen ze met de horeca concurreren op deze gemaksproducten vanwege de doorgaans lagere prijzen. Speciaalzaken, zoals bakkers en slagers, zien door de gestegen prijzen juist teruglopende klandizie. De prijsbewuste consument die gemak wil, gaat immers op zoek naar goedkopere alternatieven.
Meer informatie
Lees het volledige rapport 'Hoge kosten en lage koopkracht raken retailsector'.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.
Ondernemen in onzekere tijden
Het zijn onzekere economische tijden voor ondernemers en consumenten. Zaken als de inflatie, de stikstofcrisis, de energieprijs en het personeelstekort houden veel mensen bezig. Gaan we een recessie tegemoet? Of blijft de economie groeien? Kom hierover meer te weten.