Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

Overlijden melden

Als een naaste overlijdt, is dit een pijnlijk moment in uw leven. Er moet veel geregeld worden, terwijl uw hoofd daar niet naar staat. Wilt u het overlijden online aan ons doorgeven? Dan kunnen we u zo snel mogelijk verder helpen.

Stappen bij het melden van een overlijden

  1. Geef het overlijden aan ons door

    U kunt het overlijden online aan ons melden via het online formulier . Wilt u liever persoonlijk contact? Dan kunt u ons altijd bellen. Wij vullen dan samen met u het online formulier in. 

    • Neem contact op met Private Assistance via +31 (0)20 343 43 43. Private Assistance is op werkdagen bereikbaar van 08.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.30 uur.
    • U kunt een overlijden ook online aan ons doorgeven. 

    Als u klant van ABN AMRO bent, let er dan op dat u inlogt met uw eigen account als u de melding maakt. Heeft u een Nederlandse akte van overlijden? Dan kunt u het aktenummer in het formulier aan ons doorgeven. Heeft u de akte niet bij de hand? Dan kunt u het formulier nog steeds invullen. We vragen u dan om later een kopie van de akte aan ons op te sturen. De Private Banker wordt ook geïnformeerd over het overlijden.
  2. U ontvangt van ons een aantal e-mails

    Binnen enkele minuten na uw melding van het overlijden krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarna ontvangt u binnen 2 werkdagen uw referentienummer. Als u contact met ons opneemt over de melding van overlijden, is het handig als u uw referentienummer bij de hand houdt.

    Na enkele werkdagen laten we u per e-mail of post weten welke documenten we van u nodig hebben om de nalatenschap af te handelen. Bijvoorbeeld een verklaring van erfrecht of een verklaring van executele.

  3. We wijzigen een aantal bankzaken

    • Had de overledene rekeningen alleen op zijn of haar eigen naam? Dan blokkeren wij de rekeningen en passen, alle creditcards waarvan de overledene hoofdcardhouder was, de toegang tot online bankieren en de automatische betalingen. Het blijft wel mogelijk om geld te storten op de geblokkeerde rekening. 
    • Wilt u dat automatische incasso's van bedrijven toch worden afgeschreven? Laat ons dan weten dat u deze incasso's alsnog door wilt laten gaan.
    • Had de overledene iemand gemachtigd op zijn of haar rekening? Dan vervalt deze machtiging. 
    • Had de overledene gezamenlijke rekeningen en bankpassen? Dan blijven deze beschikbaar. Andere gemachtigden voor deze gezamenlijke rekening, houden toegang. Wij blokkeren namelijk alleen de bankpas en/of creditcards die op naam staan van de overledene. Eventuele extra creditcards komen wel te vervallen als de hoofdcardhouder komt te overlijden.

    Wat gebeurt er met een machtiging? 

    Staat de rekening alleen op naam van de overledene? Dan kan de gemachtigde geen gebruik meer maken van de rekening. Zodra bij ons bekend is wie de executeur is, wordt de rekening beschikbaar voor deze persoon. Tot die tijd staat de rekening op ‘boedel van´, en kunnen er geen overschrijvingen plaatsvinden.  

    Gezamenlijke rekening met de overledene 

    Als u of iemand anders een gezamenlijke rekening met de overledene heeft, kunnen de gezamenlijke rekening en bankpas(sen) gewoon worden gebruikt. We blokkeren alleen de betaalpassen en creditcards die op naam staan van de overledene of de extra creditcards waarvan de overledene cardhouder van is. Machtigingen blijven bestaan

    Dringend een rekening van de overledene betalen? 

    Bijvoorbeeld voor huur, hypotheek, gas, water, elektriciteit of de begrafenis? Dat kunnen we vaak voor u verzorgen.

    Wilt u nog andere bankzaken regelen?

    Moeten er nog andere bankzaken worden afgehandeld? Dan helpen we u hier graag bij.

  4. Stuur ons de gevraagde documenten

    Als we documenten van u nodig hebben, staat dit vermeld in de e-mail die u van ons ontvangt. Wilt u deze documenten in één mail of in één verzending aan ons opsturen? Dan hebben we alles overzichtelijk bij elkaar.

  5. Hebben we alle documenten ontvangen?

    Nadat we alle benodigde documenten hebben ontvangen, handelen we de nalatenschap af. 

    • We geven de rekeningen vrij nadat we alle documenten van u hebben ontvangen, en zodra we weten wie de executeur is of wie de bevoegde erfgenamen zijn.
    • Daarna wijzigen we de tenaamstelling naar 'erven van...' en deblokkeren we de rekening. Dit bevestigen we ook weer naar u per post of per e-mail.
    • De erfgenaam, bewindvoerder of executeur (persoon die de erfenis regelt) krijgt toegang tot de bankzaken van de overledene. Deze bepaalt wat er met de rekening gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan het opheffen van de rekening of het aanvragen van een betaalpas.