Henk van Beek biedt klanten financieel inzicht en overzicht via Vermogensplanning. Hij vertelt over zijn maatwerk en praktijkervaringen.
'Een goede voorbereiding is heel belangrijk. We vragen daarom eerst of de klant bepaalde financiële en niet- financiële informatie met ons kan delen. Gelukkig kan dit tegenwoordig allemaal digitaal, waarbij we op de veiligheid letten. Hoe meer we weten, hoe beter we ons systeem kunnen laten aansluiten bij de situatie van de klant. Zo krijgen we het scherpste inzicht. Aan het begin van het gesprek toets ik de uitgangspunten bij de klant. Zo weten we zeker dat we van de juiste informatie uitgaan'.
'De echte waarde zit naar mijn mening in de scenario-analyse. Tijdens het gesprek reken ik diverse scenario’s door, wat tot verrassende inzichten kan leiden. Met een totaalbeeld van alle vermogensbestanddelen, inkomsten en uitgaven, kunnen we inzicht geven in de langetermijnontwikkeling van het vermogen. Ook kunnen we laten zien hoe dit kan veranderen bij verschillende uitgangspunten. Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld laten zien wat het zou betekenen als een klant eerder stopt met werken, of schenkt aan de kinderen. Ook de invloed van het kopen van een woning in het buitenland of de verkoop van een bedrijf kunnen we laten zien'.
'We bespreken ook altijd het rendement op het vermogen. Dit is vaak heel belangrijk voor de langetermijndoelen. Omdat we een goed beeld hebben van de geldstromen van een klant, kunnen we die vertalen naar de beleggingshorizon die hoort bij het vrij beschikbare vermogen. Juist omdat dit afhangt van de individuele situatie van een klant, is het een goed vertrekpunt voor een gesprek met een beleggingsadviseur'.
'Er is altijd ruimte voor klanten om vragen te stellen. Bovendien benoemen wij zelf proactief aandachtspunten die wij zien, nadat we een goed beeld hebben gekregen. Dit leidt er regelmatig toe dat klanten na ons gesprek contact leggen met hun accountant, fiscalist of notaris. Met deze specialisten willen ze dan uitvoering geven aan ideeën en suggesties die uit ons gesprek zijn gekomen'.
'Eén van de onderwerpen die regelmatig terugkomt is Estate Planning. Onderdeel van Vermogensplanning voor de lange termijn is namelijk dat er privé dingen kunnen veranderen. Denk aan kinderen die geboren worden, of juist al het huis uit gaan. Maar het kan ook gaan om trouwen, een echtscheiding, en uiteindelijk om overlijden. Het is fijn om te weten of voor deze situaties alles goed geregeld is. Als vervolgstap kijken we daarom ook vaak of de bestaande testamenten of huwelijksvoorwaarden nog actueel zijn. Wij geven dan aandachtspunten mee voor een bezoek aan de notaris'.
'Ik ervaar vaak heel positieve reacties. Wat we horen van klanten is dat ze het op prijs stellen dat een expert echt de tijd neemt om mee te denken over voor hen belangrijke onderwerpen. Meer inzicht over de haalbaarheid van financiële wensen en doelen leidt vaak tot meer rust over de financiële situatie'.
'Mensen waarderen het dat we hiermee investeren in het echt begrijpen van hun situatie, nog voordat we het over specifieke producten of diensten hebben. Doordat we zorgvuldig voorbereiden en het totale financiële plaatje overzien, komen we soms met aandachtspunten die voor klanten echt als een verrassing komen. Een klant gaf een keer aan: ‘Ik heb antwoord gekregen op vragen waarvan ik niet wist dat ik ze had."
'Dit is natuurlijk een mooi compliment. Het laat echter ook zien dat Vermogensplanning op twee manieren toegevoegde waarde biedt. Zo geeft het directe antwoorden op vragen die klanten vooraf al hadden, maar biedt het juist ook inzichten en suggesties die ze niet hadden verwacht. Onze proactieve houding wordt hierbij zeer gewaardeerd'.