Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Hoe minder stappen, hoe beter

De weg vinden in de ABN AMRO app

De letters op de website of in de app zijn te klein. De woorden te moeilijk en de zinnen te lang. Als kunt u daardoor snel de weg kwijtraken. Wibo (66) is één van de 2,5 miljoen Nederlanders die moeilijk kan lezen en schrijven. Toch weet hij inmiddels goed zijn weg te vinden in de ABN AMRO app.

 

Het digitaal regelen van bankzaken wordt steeds normaler. Maar voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven kan het best een uitdaging zijn. Dat blijkt uit het verhaal van Wibo. Al als jong kind kwam hij moeilijk mee op school. Pas later in zijn leven heeft hij beter leren lezen en schrijven. Door in gesprek te gaan met een Hulp bij Bankzaken Adviseur weet hij nu eenvoudiger zijn bankzaken te regelen via de ABN AMRO app. Lees zijn verhaal.

Liever bij de zee dan op school

“Ik ben op Curaçao geboren en ons huis lag op een steenworp afstand van de kust. Als kleine jongen vond ik het heerlijk om te zwemmen; ik was veel liever bij de zee dan op school,” lacht hij. “Als ik met lezen de beurt kreeg, wist ik nooit waar we waren. Dat maakte me onzeker. Ik bedacht daarom allerlei uitvluchten. Zo gooide ik mijn schoenen op het dak van ons huis als het tijd was naar school te gaan in de hoop dat ik niet hoefde,” vertelt Wibo.

De leerkrachten lieten het gebeuren en gaven Wibo weinig aandacht. Nadat hij 2 keer bleef zitten besloot zijn vader, die visser was, dat hij voortaan met hem mee de zee opging. Hij vond dat toen schitterend, maar toen hij eenmaal 18 was kreeg hij spijt dat hij nooit iets had geleerd. 

Nooit te oud om te leren

4 jaar later emigreerde Wibo naar Nederland. “Ik was 22 jaar en ging in Den Haag wonen. Hierna verhuisde ik naar Den Helder en ging ik bij de marine werken. Ik heb hier 20 jaar keihard gewerkt: als je niet kunt lezen en schrijven, doe je extra je best om aan het werk te blijven.”

In 2011 werd Wibo na een hernia-operatie afgekeurd. “Ik kwam in een re-integratietraject van het UWV en kreeg een computercursus aangeboden. Toen ze zagen dat ik vast liep, omdat ik niet kon lezen, stelden ze voor om weer naar school te gaan. En zo besloot ik op mijn 57ste helemaal opnieuw te beginnen en ging ik naar een school voor laaggeletterden.”

Dat was een grote ommekeer in Wibo’s leven. “Ik merkte dat ik niet alleen was. Zo was er een klasgenoot die als boerenzoon net als ik ook al jong moest werken en nooit naar school was gegaan. Vroeger voelde ik me vaak eenzaam; het was alsof ik een donkere tunnel zat. Toen ik leerde lezen en schrijven, zag ik licht aan het einde van die tunnel en geloofde ik weer in mezelf.”

Nu zet Wibo zijn ervaringen in om anderen te helpen. Bijvoorbeeld door voorlichting te geven aan lotgenoten. “Ik wil mensen vooral aanmoedigen weer naar school te gaan. Dan zeg ik: ‘Doe de gordijnen open en kijk naar buiten: de wereld is zo veel groter’. Ik ben het levende bewijs dat je nooit te oud bent om te leren.”

Een cursus op maat van een Hulp bij Bankzaken Adviseur

Wibo kreeg een cursus op maat van een Hulp bij Bankzaken Adviseur. Hij leerde zo meer over de ABN AMRO app én gaf advies over hoe de ABN AMRO app verbeterd kan worden voor andere klanten die moeite hebben met lezen en schrijven. Met de ABN AMRO app kan hij nu dan ook prima overweg. “Hoe minder stappen je nodig hebt, hoe beter het is. Het is dan ook fijn dat de teksten in de app kort en goed leesbaar zijn en belangrijke informatie gemakkelijk te vinden is. Ook heb ik allerlei handige functies ontdekt, zodat ik al mijn bankzaken snel en eenvoudig kan regelen.”

Als u ook even niet uit uw bankzaken komt

Komt u soms even niet uit uw bankzaken? U kunt handleidingen gebruiken, uitlegvideo's bekijken en maandelijkse cursussen volgen. Of, net als Wibo, in gesprek gaan met een van onze Hulp bij Bankzaken Adviseurs: via beeldbankieren, telefonisch of bij u thuis. Allemaal gratis en vrijblijvend. 

 

Bekijk ook Wibo's tips voor klanten die ook moeite hebben met lezen en schrijven:

Zo regelt u uw bankzaken makkelijker

In gesprek met een Hulp bij Bankzaken Adviseur

We vinden het belangrijk dat u zelf uw bankzaken kunt regelen. Dat betekent dat we proberen om bankieren voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken. Een Hulp bij Bankzaken Adviseur helpt u vooruit als u even niet uit uw bankzaken komt. Telefonisch, via beeldbankieren of bij u thuis.

Volg een cursus over online bankieren

Elke maand kunt u een van onze cursussen volgen. Zoals een cursus over de ABN AMRO app en Internet Bankieren. Of een cursus speciaal voor u op maat.

Gebruik onze handleidingen

Wilt u meer informatie over hoe de ABN AMRO app en Internet Bankieren werken? Van het downloaden van de app tot het doen van een overboeking? In onze handleidingen leest u wat u waar kunt vinden en hoe u van alles regelt.