Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Fraude en veilig bankieren

Samen geven we oplichters geen kans

Fraude is nooit normaal! Toch?

1 op de 13 jongeren van 15 tot en met 17 jaar was vorig jaar slachtoffer van online oplichting. Ze hebben iets besteld, maar nooit ontvangen. Toch ondernemen ze opvallend weinig actie. Nemen jongeren fraude voor lief? Praat met je kind over online oplichting. Tip! Gebruik de fraudeverhalen van Sem en Emma.

Let op deze actuele oplichtingstrucs

Valse e-mails en sms'en

Oplichters versturen e-mails en sms’en die lijken op berichten van bijvoorbeeld de bank of de belastingdienst. In de berichten word je gevraagd of je je telefoonnummer wilt terugmailen. Of je wordt gevraagd iets goed te keuren, omdat je belastinggeld terugkrijgt. Doe dit niet zomaar. Controleer eerst of dit bericht en dit bedrijf écht zijn. Ook zijn er oplichters actief die je vragen of je je bankpas wilt opsturen. Doe dit niet. Wij vragen je nooit je bankpas op te sturen.

Neptelefoontjes van instanties

Oplichters bellen steeds vaker met 06-nummers. Ze doen zich voor als medewerker van een instantie, zoals de politie. Veelgebruikt is een Engelstalig telefoontje uit naam van The National Police of Dutch Supreme Court. Er speelt een bandje af en je hoort bijvoorbeeld dat je BSN-nummer is misbruikt. Ga niet in op verzoeken aan de telefoon. Deel nooit gegevens om je identiteit te verifiëren en maak geen geld over om het veilig te stellen. Echte instanties vragen je dit niet.  

Bankhelpdeskfraude

Oplichters doen zich steeds vaker voor als bankmedewerker. Een nep-bankmedewerker kan je bellen met een telefoonnummer dat overeenkomt met het nummer van de bank. Zo’n ‘medewerker’ zegt bijvoorbeeld dat iemand anders toegang heeft tot je rekening. En stelt voor je op afstand te helpen. Installeer nooit software op je computer, waarmee zo’n ‘medewerker' kan meekijken in je bankomgeving. Wij vragen je nooit of je software wilt downloaden.

Ook belangrijk voor jou

Een oplichtingstruc of ABN AMRO?

Twijfel je weleens of een telefoontje of bericht echt van ABN AMRO is of tóch van een oplichter? Echt en nep zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. Maar er is een manier om oplichters die zich voordoen als bankmedewerker, snel te ontmaskeren: als je weet wat wij je never ever nimmer nooit vragen.  

Nieuw: Gesprek Check

'Hallo, je spreekt met ABN AMRO’. Twijfel je over wie je aan de telefoon hebt? Als wij je bellen, kun je vanaf nu vragen om een Gesprek Check. De adviseur stuurt je dan een bericht in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren om het gesprek te bevestigen. Zo weet je met wie je belt en kun je fraude voorkomen. 

Tip: zet je veiligheidstools aan

Het zal je maar gebeuren: slachtoffer worden van fraude en je geld kwijt zijn. Wil je zelf iets extra’s doen om je geld nóg beter te beschermen? Je kunt maatregelen nemen om het oplichters moeilijker te maken. Maak kennis met de 5 gratis veiligheidstools die je zelf kunt instellen en reken af met fraude.