Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Expert-artikel: Herken helpdeskfraude

Hoe reageer je als iemand van een bedrijf je belt en zegt dat je mogelijk risico loopt, bijvoorbeeld met je persoonlijke gegevens? Het is logisch dat je zo’n telefoontje serieus neemt. Je wilt immers niet dat onbekenden toegang krijgen tot je gegevens. Oplichters proberen deze angst te misbruiken. Ze bellen je met een verzonnen verhaal vanaf een telefoonnummer dat lijkt te horen bij een bedrijf waar je klant bent. In dit artikel vertellen we hoe je helpdeskfraude kunt herkennen.

 

Hoe oplichters te werk gaan

Over de afgelopen periode zien we een stijging van het aantal pogingen van helpdeskfraude. Hierbij doen oplichters zich voor als helpdeskmedewerker van grote, bekende bedrijven. Bij bankhelpdeskfraude word je bijvoorbeeld gebeld door iemand die zich voordoet alsof hij bij je bank werkt. Online zoeken oplichters een naam van iemand die écht bij ABN AMRO werkt, en deze gebruiken ze als ze je bellen. Als je deze persoon zelf online opzoekt, lijkt het dan ook een bevestiging dat je echt met een medewerker van de bank spreekt.

Oplichters bellen met een vals nummer. Maar door een truc lijkt het in het scherm van je telefoon alsof je bank belt. Je ziet dus echt het telefoonnummer van je bank.

Persoonlijke details

In het telefoongesprek vertelt de nep-medewerker je over een dringend probleem dat opgelost moet worden. Je wordt gevraagd snel maatregelen te nemen. Soms noemen oplichters persoonlijke details zoals je adres, rekeningnummer of geboortedatum. Het lijkt alsof ze veel van je weten, waardoor het allemaal erg overtuigend kan overkomen.

Oplichters hebben je gegevens vaak op illegale wijze in handen gekregen. Bijvoorbeeld via het hacken van websites van internetwinkels of via een datalek. Je kunt er dus niets aan doen als een oplichter je benadert.

Ireen Lammerts, Veiligheidsadviseur bij ABN AMRO: 'Doordat de oplichter veel van je lijkt te weten, komt helpdeskfraude erg overtuigend over. Het is belangrijk dat je weet dat wat oplichters vragen, nooit in het echt zal gebeuren: medewerkers van ABN AMRO vragen je nooit om geld over te maken, je beveiligingscodes te delen of op een link te klikken om direct in te loggen in Internet Bankieren of de ABN AMRO app.'

Herken de trucs

Bij bankhelpdeskfraude heeft het urgente probleem vaak te maken met verdachte transacties op je betaalrekening. Dit is niet waar, maar zo proberen ze je ervan te overtuigen snel maatregelen te nemen. De oplichter zal erop aandringen je geld veilig te stellen. In de meeste gevallen zeggen ze dat je je geld moet overboeken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Dit is uiteraard een truc; kluisrekeningen bestaan helemaal niet. 

ABN AMRO zal je nooit vragen om geld over te maken. Ook vragen wij je niet naar je beveiligingscodes. Deel deze gegevens dus nooit en maak nooit op verzoek van een medewerker van de bank geld over. Krijg je een SMS in plaats van een telefoontje? Wij sturen je nooit links om direct in te loggen in Internet Bankieren of de ABN AMRO app.

Zoek zelf het telefoonnummer en bel terug

Als je bank of een bedrijf je belt, kan het geen kwaad om kort te luisteren. Misschien bellen wij je omdat je persoonlijke gegevens niet compleet zijn. Of omdat we willen weten hoe je onze dienstverlening ervaart. Toch is het belangrijk om kritisch te blijven, vooral als je onder druk wordt gezet om actie te ondernemen. Twijfel je? Of vermoed je dat je met een oplichter spreekt? Verbreek dan de verbinding en zoek zelf het telefoonnummer van het bedrijf in kwestie. Bel vervolgens terug, wacht totdat je een medewerker spreekt en controleer of het verhaal klopt. Alle telefoonnummers van ABN AMRO vind je hier.

Ben je opgelicht? Meld dit dan direct bij ons. We adviseren je ook om aangifte te doen. Ben je gebeld door een nep-medewerker, maar heb je geen geld overgeboekt? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Wel is het belangrijk dat je op de hoogte blijft hoe je de verschillende vormen van fraude kunt herkennen.

Wij vragen je bijvoorbeeld nooit om:

  • Je beveiligingscodes
  • Geld over te boeken
  • Via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
  • Via een link direct in te loggen in Internet Bankieren of de ABN AMRO app
  • Je betaalpas op te sturen