Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Man zit aan bureau achter zijn laptop

Phishing

Leer deze fraudevorm herkennen

Bij phishing sturen oplichters je een bericht dat erg lijkt op een bericht van de bank, een instelling of bedrijf. Tegenwoordig zijn deze valse berichten zo goed nagemaakt dat ze echt lijken. Daarom is het extra belangrijk om alert te blijven op de kenmerken. Weet jij hoe je het verschil ziet tussen echt en nep? Ontdek meer over phishing, en leer het herkennen én voorkomen.

 

Video: phishing in 30 seconden uitgelegd

Bekijk de video en ontdek in 30 seconden hoe phishing werkt.

Kenmerken van phishing

Phishing gebeurt veel via e-mail, maar het kan ook een sms, appje, een bericht via sociale media óf een telefoontje zijn. Oplichters gebruiken smoezen en zetten je onder druk om op een link , button of QR-code te klikken. Zo willen ze toegang krijgen tot je vertrouwelijke gegevens, zoals pincodes en inloggegevens. Blijf alert op deze kenmerken om phishing te herkennen en voorkomen:

  • Een vreemd afzenderadres
  • Je moet ‘met spoed’ iets regelen of ‘snel’ reageren
  • Je hebt nog een openstaande schuld of er gaat iets verlopen. Bijvoorbeeld je betaalpas, creditcard of de toegang tot je account.
  • Je wordt gevraagd om via een link direct je vertrouwelijke gegevens in te vullen. In de link staat bijvoorbeeld: ‘nieuwe betaalpas aanvragen’, ‘bezoek je persoonlijke pagina’ of ‘klik hier om in te loggen’.
  • Het bericht heeft geen persoonlijke aanhef

Tips om phishing te herkennen

Twijfel je of je met phishing te maken hebt? Dit kun je doen:

  1. Onthoud dat wij je nooit vragen om via een link in een e-mail of sms direct in te loggen in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren
  2. Controleer altijd het e-mailadres van de afzender door op de naam te klikken. Oplichters gebruiken vaak een e-mailadres dat lijkt op die van bijvoorbeeld je bank. Is ABN AMRO de afzender? Dan eindigt het deel achter het @-teken altijd op nl.abnamro.com.
  3. Controleer altijd of een link in een e-mail van ABN AMRO begint met https://www.abnamro.nl. Dat doe je door met je muis over de link te bewegen, zonder erop te klikken.
  4. Met de online tool www.checkjelinkje.nl zie je waar je terechtkomt als je op een link in een e-mail klikt. Ook zie je of de link veilig is.
  5. Vul op een website waar je via een link in een e-mail, sms of appje terechtkomt nooit je vertrouwelijke gegevens in, zoals pincodes en inloggegevens
  6. Verander regelmatig je wachtwoorden. En wees er zeker van dat je telefoon en computer de laatste software- en beveiligingsupdates hebben gehad.
  7. Goed om te weten: op Fraudehelpdesk.nl kun je actuele valse e-mails van oplichters uit naam van ABN AMRO bekijken

Wat kun je doen als je een phishing-bericht hebt ontvangen?

Heb je een valse e-mail ontvangen? Stuur de e-mail door naar valse-email@nl.abnamro.com en verwijder de e-mail. Heb je een valse sms ontvangen? Stuur het bericht door naar: 097 008 101 095 en verwijder de sms.

Goed om te weten: we onderzoeken alle verdachte e-mails en sms-berichten die je naar ons doorstuurt. Blijf ze dus sturen, zodat je meehelpt om toekomstige slachtoffers te voorkomen.

Wat kun je doen als je slachtoffer bent geworden?