Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

kinderen kijken bij oudere vrouw op telefoon

Overstappen naar ABN AMRO

Met de gratis Overstapservice

Wilt u overstappen naar ABN AMRO? Een goede keuze voor een betrouwbare bank. Overstappen naar ABN AMRO gaat heel makkelijk met de gratis Overstapservice. Dit geldt voor zowel uw eigen- als uw gezamenlijke rekening. Zo simpel is het!

De Overstapservice aanvragen

Heeft u of uw partner al een rekening bij ABN AMRO geopend?

Dan kunt u de gratis Overstapservice aanvragen.

Heeft u of uw partner nog geen rekening bij ABN AMRO geopend?

Open dan eerst een eigen- of gezamenlijke rekening. Vraag vervolgens de Overstapservice aan.

Overstappen naar ABN AMRO? Dat gaat zo:

Stap 1
Stap 2
Stap 3

U vraagt de gratis Overstapservice aan

U heeft alleen een rekening van ABN AMRO nodig.

Uw betaalverkeer wordt 13 maanden lang doorgestuurd

Ook met uw oude bank nemen wij contact op. U doet ook een aantal dingen zelf.

U krijgt een seintje dat de Overstapservice bijna stopt

Een maand voor het einde laten we dit u weten. Zodat u kunt checken of al uw betaalverkeer is overgezet.
Stap 1

U vraagt de gratis Overstapservice aan

U heeft alleen een rekening van ABN AMRO nodig.
Stap 2

Uw betaalverkeer wordt 13 maanden lang doorgestuurd

Ook met uw oude bank nemen wij contact op. U doet ook een aantal dingen zelf.
Stap 3

U krijgt een seintje dat de Overstapservice bijna stopt

Een maand voor het einde laten we dit u weten. Zodat u kunt checken of al uw betaalverkeer is overgezet.
ABN AMRO

De gratis Overstapservice

Met de Overstapservice stapt u soepel over met uw bankzaken. Wij nemen contact op met uw oude bank en sturen al uw betaalverkeer 13 maanden lang door naar uw nieuwe ABN AMRO rekening. Ook geven we uw nieuwe rekeningnummer door aan organisaties die u toestemming heeft gegeven om geld van uw rekening af te schrijven, via een incasso. U doet een aantal dingen zelf.

Dit doen wij

Uw bij- en afschrijvingen doorsturen

13 maanden lang sturen we al uw bij- en afschrijvingen door naar uw nieuwe ABN AMRO rekening. Wordt er geld overgemaakt naar uw oude rekening, dan storten we dit op uw ABN AMRO rekening. Wordt er geld van uw oude rekening afgehaald, dan halen we dit van uw ABN AMRO rekening af. U herkent dit aan de omschrijving van de bij- of afschrijving, hier staat 'Overstapservice'. 

Er is gekozen voor 13 maanden omdat u meestal in 1 jaar tijd minimaal eens te maken krijgt met alle betalingen. Zo mist u dus niets.

Informeren organisaties met incasso afspraken

We geven uw nieuwe rekeningnummer door aan organisaties (met een Nederlands rekeningnummer) die u toestemming heeft gegeven om automatisch geld van uw rekening af te schrijven. Zoals uw sportschool of uw internetprovider. Dat noemen we een automatische incasso. Dit hoeft u dus niet zelf te doen. 


Tip: 

Heeft u een incasso bij bijvoorbeeld een streamingsdienst met een buitenlands rekeningnummer, dan wordt dit incasso niet overgenomen. U moet zelf uw nieuwe ABN AMRO rekening doorgeven aan deze organisatie. Bekijk het incasso overzicht bij uw oude bank en controleer de rekeningnummers van uw incasso's. 

U krijgt een herinnering
Na ongeveer 12 maanden laten we u weten dat de Overstapservice bijna stopt. Zodat u kunt checken of alles nu via uw nieuwe ABN AMRO rekening loopt.

Dit doen wij

Uw bij- en afschrijvingen doorsturen

13 maanden lang sturen we al uw bij- en afschrijvingen door naar uw nieuwe ABN AMRO rekening. Wordt er geld overgemaakt naar uw oude rekening, dan storten we dit op uw ABN AMRO rekening. Wordt er geld van uw oude rekening afgehaald, dan halen we dit van uw ABN AMRO rekening af. U herkent dit aan de omschrijving van de bij- of afschrijving, hier staat 'Overstapservice'. 

Er is gekozen voor 13 maanden omdat u meestal in 1 jaar tijd minimaal eens te maken krijgt met alle betalingen. Zo mist u dus niets.

Informeren organisaties met incasso afspraken

We geven uw nieuwe rekeningnummer door aan organisaties (met een Nederlands rekeningnummer) die u toestemming heeft gegeven om automatisch geld van uw rekening af te schrijven. Zoals uw sportschool of uw internetprovider. Dat noemen we een automatische incasso. Dit hoeft u dus niet zelf te doen. 


Tip: 

Heeft u een incasso bij bijvoorbeeld een streamingsdienst met een buitenlands rekeningnummer, dan wordt dit incasso niet overgenomen. U moet zelf uw nieuwe ABN AMRO rekening doorgeven aan deze organisatie. Bekijk het incasso overzicht bij uw oude bank en controleer de rekeningnummers van uw incasso's. 

U krijgt een herinnering

Na ongeveer 12 maanden laten we u weten dat de Overstapservice bijna stopt. Zodat u kunt checken of alles nu via uw nieuwe ABN AMRO rekening loopt.

Dit doet u zelf

Uw nieuwe rekeningnummer delen

Wij berichten organisaties met een Nederlands rekeningnummer die geld van uw rekening afschrijven in de vorm van automatische incasso's. Meestal zijn er ook organisaties en personen die u zelf moet informeren. Zoals: 

  • Uw omgeving zoals familie en vrienden
  • Organisaties met een buitenlands rekeningnummer die geld van uw rekening afschrijven in de vorm van een automatische incasso. Zoals een streamingsdienst. 
  • Partijen die geld bijschrijven op uw rekening. Bijvoorbeeld uw werkgever. 
U kunt hiervoor deze overstapkaart gebruiken.
 
Tip:
Twijfelt u wie u heeft geïnformeerd en wie nog niet? Bekijk dan uw rekeningoverzicht. Ziet u bij een bij- of afschrijving in de omschrijving 'Overstapservice' staan, dan betekent dit dat de organisatie of persoon uw oude rekeningnummer gebruikt. Geef uw nieuwe ABN AMRO rekeningnummer door. 
Periodieke betalingen opnieuw instellen

Maakte u zelf automatisch geld over naar iemand via een periodieke overboeking? Bijvoorbeeld naar uw spaarrekening of kleedgeld naar de rekening van uw kind. Dan worden deze betaalopdrachten door uw oude bank stopgezet en niet overgenomen door ABN AMRO. U stelt zelf makkelijk nieuwe periodieke overboekingen in. 


Tip: 

Nadat wij uw oude bank hebben geïnformeerd over de overstap, krijgt u van uw oude bank een overzicht van uw periodieke betalingen. Dit overzicht kunt u gebruiken bij het opnieuw instellen van periodieke overboekingen. 

Uw oude rekening en producten opzeggen

Nadat u de Overstapservice heeft aangevraagd, informeren wij uw oude bank hierover. Maar u moet zelf uw oude rekening of producten opzeggen. Bijvoorbeeld een betaalpas of creditcard.

U bepaalt zelf of, maar ook wanneer u dit doet. Het is handig om uw oude rekening pas op te zeggen wanneer u zeker weet dat alle betalingen via uw nieuwe ABN AMRO rekening lopen. Houd er wel rekening mee dat u tot het opzeggen van uw oude rekening, zowel voor uw oude rekening als uw nieuwe ABN AMRO rekening betaalt. 

Dit doet u zelf

Uw nieuwe rekeningnummer delen

Wij berichten organisaties met een Nederlands rekeningnummer die geld van uw rekening afschrijven in de vorm van automatische incasso's. Meestal zijn er ook organisaties en personen die u zelf moet informeren. Zoals: 

  • Uw omgeving zoals familie en vrienden
  • Organisaties met een buitenlands rekeningnummer die geld van uw rekening afschrijven in de vorm van een automatische incasso. Zoals een streamingsdienst. 
  • Partijen die geld bijschrijven op uw rekening. Bijvoorbeeld uw werkgever. 
U kunt hiervoor deze overstapkaart gebruiken.
 
Tip:
Twijfelt u wie u heeft geïnformeerd en wie nog niet? Bekijk dan uw rekeningoverzicht. Ziet u bij een bij- of afschrijving in de omschrijving 'Overstapservice' staan, dan betekent dit dat de organisatie of persoon uw oude rekeningnummer gebruikt. Geef uw nieuwe ABN AMRO rekeningnummer door. 

Periodieke betalingen opnieuw instellen

Maakte u zelf automatisch geld over naar iemand via een periodieke overboeking? Bijvoorbeeld naar uw spaarrekening of kleedgeld naar de rekening van uw kind. Dan worden deze betaalopdrachten door uw oude bank stopgezet en niet overgenomen door ABN AMRO. U stelt zelf makkelijk nieuwe periodieke overboekingen in. 


Tip: 

Nadat wij uw oude bank hebben geïnformeerd over de overstap, krijgt u van uw oude bank een overzicht van uw periodieke betalingen. Dit overzicht kunt u gebruiken bij het opnieuw instellen van periodieke overboekingen. 

Uw oude rekening en producten opzeggen

Nadat u de Overstapservice heeft aangevraagd, informeren wij uw oude bank hierover. Maar u moet zelf uw oude rekening of producten opzeggen. Bijvoorbeeld een betaalpas of creditcard.

U bepaalt zelf of, maar ook wanneer u dit doet. Het is handig om uw oude rekening pas op te zeggen wanneer u zeker weet dat alle betalingen via uw nieuwe ABN AMRO rekening lopen. Houd er wel rekening mee dat u tot het opzeggen van uw oude rekening, zowel voor uw oude rekening als uw nieuwe ABN AMRO rekening betaalt. 

Checklist

✔ Geef uw nieuwe rekeningnummer door 

✔ Stel uw periodieke overboekingen opnieuw in

✔ Zeg uw oude rekening en producten op

Belangrijk om te weten

Zelf opzeggen

U moet zelf uw oude rekening of producten opzeggen. Bijvoorbeeld een betaalpas of creditcard.

Dubbele kosten

Zo lang u de oude rekening niet opzegt, betaalt u voor zowel uw oude als uw nieuwe rekening.

Rood staan

Als u rood staat op uw oude rekening, dan kunt u dit niet automatisch meenemen naar uw ABN AMRO rekening.

Veelgestelde vragen over de Overstapservice

De Overstapservice stopt vanzelf na 13 maanden. U hoeft hier niks voor te doen. U krijgt een maand voordat de Overstapservice stopt een seintje van ons. Zo kunt u zelf checken of al het betaalverkeer via uw nieuwe rekening gaat.

De Overstapservice stopt automatisch na 13 maanden. Maar u kunt ervoor kiezen deze eerder stop te zetten. Vul in dat geval dit formulier in en stuur het ondertekend naar ons. Het adres vindt u in het formulier.

Dag mag, maar dat hoeft niet. U kunt ervoor kiezen om uw oude rekening eerder op te zeggen om geen dubbele kosten te hebben. Dit kan vanaf het moment dat de Overstapservice ingaat. Zorg er wel voor dat u eerst checkt of al uw betaalverkeer loopt via uw nieuwe ABN AMRO rekening. Uw oude rekening opzeggen doet u zelf.
Als u rood staat op uw oude rekening, dan kunt u dit niet meenemen naar uw ABN AMRO rekening. Uw oude rekening met een negatief saldo kunt u nog niet opzeggen. Maak daarom geld over vanaf uw ABN AMRO rekening naar uw oude rekening om het saldo aan te vullen. Of stort contant geld op de oude rekening.
Als u net een nieuwe rekening heeft geopend bij ABN AMRO.  Maar ook als u al langer klant bent en uw ABN AMRO rekening gaat gebruiken voor inkomsten en uitgaven die nu nog via een andere bank lopen. Dit kan met zowel een privé- als een gezamenlijke rekening.

Geen zorgen, wij sturen alle overboekingen 13 maanden lang door naar uw nieuwe ABN AMRO rekening. Wordt er geld van uw oude rekening afgehaald, bijvoorbeeld door een automatische incasso, dan halen we dit van uw ABN AMRO rekening af. U herkent dit aan de omschrijving van de overboeking waarin 'Overstapservice' staat.