De compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente is bijna afgerond. Klanten die in aanmerking komen voor compensatie hebben van ons een Persoonlijk Aanbod ontvangen of zijn inmiddels gecompenseerd. Heeft u nog vragen over de compensatieregeling? Lees er meer over op deze pagina.
Laatst bijgewerkt op 13 mei 2024
De compensatieregeling zit in de laatste fase. Lees hieronder de laatste ontwikkelingen:
Komt u in aanmerking voor compensatie? Dan heeft u inmiddels een Persoonlijk Aanbod van ons gehad via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of via een brief.
Komt u in aanmerking voor compensatie? Dan heeft u inmiddels een Persoonlijk Aanbod van ons gehad via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of via een brief.
Het verschil van wat u heeft betaald en had moeten betalen, hebben we maand voor maand bij elkaar opgeteld. Was dit € 50 of meer? Dan hebben we u een Persoonlijk Aanbod gestuurd.
Zodra we uw aanvullende informatie hebben ontvangen, gaan we voor u aan de slag. De verwerking van het compensatiebedrag is ingewikkeld en kost tijd, want die is voor elke klant uniek. Bovendien gaat het om een grote hoeveelheid klanten, die we niet allemaal tegelijk kunnen behandelen.
De actuele verwerkingstijd is 2 tot 4 weken.
Nadat u vanuit ons bevestiging van acceptatie heeft ontvangen wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen maximaal 7 weken als volgt uitbetaald:
Bent u klant bij ABN AMRO, komt u in aanmerking voor compensatie en heeft u Internet Bankieren?
U ontvangt dan een bericht via Internet Bankieren of de ABN AMRO app. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen.
Op het moment dat u het bericht heeft ontvangen staat in Internet Bankieren of uw ABN AMRO app ons aanbod voor compensatie voor u klaar. Daar kunt u het aanbod accepteren. Nadat u vanuit ons bevestiging van acceptatie heeft ontvangen wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 binnen maximaal 7 weken als volgt uitbetaald:
Ben u klant bij ABN AMRO, komt u in aanmerking voor compensatie en heeft u geen Internet Bankieren?
U ontvangt dan een brief met daarin ons aanbod voor compensatie. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen.
Het aanbod kunt u ondertekenen en naar ons terugsturen. Daarna wordt het compensatiebedrag vanaf € 50 als volgt uitbetaald:
Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? U ontvangt dan een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of een brief. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen.
Op dit moment kunt u nog nergens zien hoe hoog uw compensatiebedrag wordt. Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? U ontvangt dan een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of een brief. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen.
Klanten die in aanmerking komen voor compensatie hebben inmiddels bericht van ons gehad. Bent u klant, heeft u nog geen bericht gehad en denkt u wel in aanmerking te komen voor compensatie? Neem dan contact met ons op .
Bent u klant geweest bij ABN AMRO en heeft u zich aangemeld voor de compensatieregeling? Als u in aanmerking komt voor compensatie krijgt u nog bericht van ons.
Bent u klant bij ons geweest, heeft u zich niet aangemeld voor de compensatieregeling en denkt u in aanmerking te komen voor compensatie? Neem dan contact met ons op .
Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? Dan krijgt u automatisch bericht van ons. U hoeft zich niet aan te melden. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zich niet aan te melden.
Bent u klant bij ons geweest, heeft u zich niet aangemeld voor de compensatieregeling en denkt u in aanmerking te komen voor compensatie? Neem dan contact met ons op .
De compensatieregeling geldt voor particuliere (oud-)klanten van ABN AMRO die vanaf 2001 een doorlopend krediet met een variabele rente hadden of op dit moment nog hebben én die te veel rente hebben betaald. In totaal gaat het hier om 15% van de (oud-)klanten die vanaf 2001 de volgende producten hebben (gehad):
Producten van ABN AMRO waarvoor de compensatieregeling niet geldt, zijn alle zakelijke producten en overige particuliere producten zoals onder andere Rood Staan, een Persoonlijke Lening, alle hypotheken en producten die zijn gekoppeld aan een referentierente (zoals Euribor, Libor, AAEBR).
Dat zijn de volgende producten:
Samen met de Consumentenbond hebben we een regeling vastgesteld. De regeling is dat klanten die vanaf 2001 een doorlopend krediet hadden en klanten met een doorlopend krediet dat na 2001 is afgesloten, in aanmerking komen voor compensatie van te veel in rekening gebrachte rente. Verder is voor de compensatieregeling afgesproken dat ABN AMRO:
Op dit moment kunt u nog nergens zien hoe hoog uw compensatiebedrag wordt. Bent u klant bij ABN AMRO en komt u in aanmerking voor compensatie? U ontvangt dan een bericht via Internet Bankieren, de ABN AMRO app of een brief. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Ook als u klant bent, maar uw doorlopend krediet al heeft afgelost, hoeft u zelf geen contact met ons op te nemen. We benaderen alle klanten met een Flexibel Krediet vanaf 2022. Voor Flexibel Hypotheek Krediet hebben we op 19 april 2023 de uitkomst ontvangen van de procedure bij het Kifid. In het najaar van 2023 starten we met compenseren. Voor Privélimiet Plus en Studentenlimiet willen we beginnen met compenseren in 2023.
We kunnen u niet actief benaderen met een compensatievoorstel. Dat komt omdat we onvoldoende gegevens hebben om te berekenen of u in aanmerking komt voor compensatie. We vragen u zich daarom aan te melden met aanvullende informatie over uw krediet. Het gaat tenminste om:
Heeft u een betaalrekening bij ABN AMRO en maakt u gebruik van Internetbankieren? Dan ontvangt u het (resterende) compensatiebedrag op deze rekening. U hoeft hier niets voor te doen. Heeft u geen betaalrekening die bij ons bekend is? Of maakt u geen gebruik van Internetbankieren bij ABN AMRO? Dan kunt u een rekeningnummer opgeven waarop u het compensatiebedrag wilt ontvangen. De rekening moet op naam staan van degene(n) aan wie het Persoonlijk Aanbod is gericht. Op het invulformulier vindt u het invulveld voor een Nederlands bankrekeningnummer. Beschikt u niet over een Nederlands bankrekeningnummer? Neem dan telefonisch contact op met het speciale team, zij kunnen u verder helpen om de compensatie vergoeding op een andere manier uit te betalen. Bel ons dan op 088 – 226 26 09 (gebruikelijke belkosten). U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 17.30 uur.
Het is van belang dat u het Persoonlijk Aanbod goed doorneemt. Hoe u het Persoonlijk Aanbod kunt accepteren, staat precies beschreven op het voorblad met ‘Instructie en checklist’.
Wilt u het aanbod niet accepteren? Dan hoeft u niets te doen.
Bekijk de video hieronder om te zien hoe u uw Persoonlijk Aanbod accepteert, ondertekent en aan ons terugstuurt.
Dat doen we zodat we uw identiteit kunnen controleren. We willen zeker weten dat u het Persoonlijk Aanbod zelf heeft ondertekend. Heeft u het krediet niet alleen afgesloten? Dan vragen we ook van uw medecontractant(en) een kopie van een geldige legitimatie. Uiteraard gaan wij vertrouwelijk met uw gegevens om.
Goed om te weten: