Nadat je een overlijden bij ons hebt gemeld, ontvang je binnen enkele werkdagen een e-mail waarin we aangeven welke documenten we van je nodig hebben. Hieronder vind je meer uitleg over de procedure.
Wanneer je een overlijden aan ons meldt, blokkeren we alle (toegang tot) bankzaken van degene die is overleden. Denk aan de toegang tot online bankieren, maar ook aan andere bankzaken, zoals alle rekeningen, betaalpassen en creditcards. Het is nog wel mogelijk om geld te storten op de rekeningen.
Na het overlijden zijn de erfgenamen verplicht om de maandelijkse hypotheekaflossing en -rente te betalen. Dat kan via onze Nabestaandendesk.
Los je de hypotheek helemaal af binnen 1 jaar na de datum van het overlijden? Dan betaal je geen vergoeding. Dit geldt ook als je de rentevaste periode wilt wijzigen binnen 1 jaar na overlijdensdatum.
Eventuele verzekeringen bij ABN AMRO lopen door.
We kunnen de verzekering gewoon laten doorlopen op naam van de achterblijvende partner als die op hetzelfde adres woonde als de overledene, ook als de overledene de enige verzekeringnemer was. Omdat we eventueel de gezinssituatie aanpassen, kan het zijn dat de premie wijzigt. Als de verzekering moet worden stopgezet of gewijzigd, kun je dit online doorgeven. Schadeverzekeringen (zoals de Auto- of Opstalverzekering) beëindigen we alleen na verkoop of overschrijving van de auto of woning op een andere naam.
Neem in dat geval ook contact op met de verzekeraar om het overlijden te melden.
Doorlopende leningen blokkeren we automatisch nadat je het overlijden hebt gemeld. Nieuwe opnames zijn dan niet meer mogelijk. Als er na het overlijden nog bedragen zijn opgenomen, moeten die worden terugbetaald. Zodra we hebben kunnen vaststellen dat je verantwoordelijk bent voor het afhandelen van de erfenis, kunnen we met je bespreken hoe hoog het bedrag is dat nog moet worden terugbetaald.
Bij sommige leningen kan de restschuld worden kwijtgescholden. Dit geldt tot een maximaal bedrag, maar is afhankelijk van de voorwaarden. De erfgenamen hoeven het openstaande bedrag dan niet aan ons te betalen. Wordt de restschuld niet kwijtgescholden? Dan zijn de erfgenamen verplicht de lening terug te betalen.
Had de overledene een gezamenlijke rekening? Dan blokkeren we alle (toegang tot) bankzaken van degene die is overleden, zoals de toegang tot online bankieren. De andere rekeninghouder blijft toegang houden tot de rekening.
Wil de andere rekeninghouder de gezamenlijke rekening opzeggen? Een rekening opzeggen is online zo geregeld.
Had de overledene een zakelijke rekening of was de overledene (mede-)eigenaar van een onderneming? Wil je de onderneming sluiten of overdragen? We kijken samen naar je wensen en bespreken de vervolgstappen. We denken ook mee over de mogelijkheid om (zakelijke) producten over te dragen.
Geef je de overlijdensmelding ook door aan de Kamer van Koophandel?
Staat de beleggingsrekening op meerdere namen? Dan kan de mederekeninghouder deze gewoon blijven gebruiken. Is er geen mederekeninghouder? Dan blokkeren we de beleggingsrekening direct nadat je het overlijden hebt doorgegeven. Beleggingsproducten aankopen en verkopen kan dan niet meer. Pas als we weten wie de nalatenschap regelt, deblokkeren we de rekening. In de tussentijd kan de waarde van de belegging stijgen of dalen. Net zoals bij leningen mogen wij pas bedragen noemen zodra vastgesteld is dat je verantwoordelijk bent voor het afhandelen van de erfenis.
In veel gevallen gelden nog aanvullende regels of zijn er meer mogelijkheden. Ook bij pensioenproducten mogen we pas bedragen noemen zodra vastgesteld is wie verantwoordelijk is voor het afhandelen van de erfenis.