Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Man op de bank met kop koffie en kijkt naar tablet

Derdenbeslag

Wat gebeurt er met je geld?

Heb je een schuld? Dan kan een deurwaarder beslag leggen op het geld op je betaalrekening. Dit betekent dat de persoon bij wie je een schuld hebt, jouw geld eist om je schuld te betalen. Dit heet bankbeslag of derdenbeslag. ABN AMRO legt dit beslag niet en kan ook niet bepalen of het terecht is. We leggen op deze pagina uit wat er gebeurt bij een derdenbeslag.

Wat gebeurt er bij een derdenbeslag?

  1. Geld reserveren

    ABN AMRO zet het geld dat op je rekening stond op het moment van de beslaglegging, op een aparte rekening. Je hebt zelf geen toegang tot deze rekening. Dit geld is gereserveerd voor de beslaglegger. Je bestaande rekening wordt niet geblokkeerd. Geld dat je na de beslaglegging ontvangt, kun je dus gewoon gebruiken.

  2. Verklaren

    In de wet staat dat wij na de beslaglegging 2 weken moet wachten. Daarna laten we aan de deurwaarder weten hoeveel geld er op jouw rekening stond op het moment van het beslag. Dit noemen we 'verklaren'. Wil je niet zo lang wachten? Start dan 'vervroegd verklaren'. Dit kan alleen bij een executoriaal beslag.

  3. Afdragen en einde beslag

    Nadat de deurwaarder de verklaring heeft ontvangen, laat hij aan ons weten welk bedrag wij moeten overboeken. Dit heet 'afdragen'. ABN AMRO maakt het bedrag en de kosten van het beslag over. Daarna stopt het beslag.

 

Minder lang wachten? Start vervroegd verklaren

Je kan met vervroegd verklaren de procedure versnellen. Vraag Vervroegde Verklaring Derdenbeslag aan in Internet Bankieren. Daar lees je ook over de nadelen van vervroegd verklaren.

Veelgestelde vragen

Ja, we mogen het geld op je rekening verrekenen met een schuld die je aan ons hebt. De beslaglegger moet hiermee rekening houden. Blijft er na deze verrekening geld over? Dan blokkeert ABN AMRO dit voor de beslaglegger. Lees meer hierover in artikel 24 en 25 van de Algemene Bankvoorwaarden.

Vanaf januari 2021 moet bij een derdenbeslag rekening worden gehouden met een beslagvrije voet. Dit betekent dat de deurwaarder tot een bepaald bedrag geen beslag kan leggen op je rekening. Dit is gedaan zodat je bij een derdenbeslag minstens in je eigen levensbehoefte kunt blijven voorzien. De hoogte van dit bedrag hangt af van je gezinssituatie. Voor meer informatie hierover kun je contact opnemen met de deurwaarder.

Tot januari 2021 was er geen beslagvrije voet bij een derdenbeslag, behalve bij periodieke betalingen zoals loonbeslag. De bank heeft hier geen invloed op, omdat dit wettelijk zo is geregeld.

Bij een beslag door de deurwaarder wordt de bank betrokken in een geschil tussen jou en iemand anders. Dit brengt kosten mee voor de bank die jij moet vergoeden. De bank is namelijk geen partij in het geschil. Je moet dit bedrag ook betalen als er geen geld op je rekening stond op het moment van beslag. Meer informatie hierover vind je in artikel 28 van de Algemene Bankvoorwaarden.

Je rekening wordt niet geblokkeerd bij een derdenbeslag. De bank zet alleen het geld dat op je rekening stond tijdens de beslaglegging over naar een aparte rekening. Je hebt geen toegang tot deze rekening. Dit geld wordt gereserveerd voor de beslaglegger. Je bestaande rekening blijft te gebruiken. Geld dat je na de beslaglegging ontvangt, kun je gewoon gebruiken. 

De bank is wettelijk verplicht dit te doen. Het derdenbeslag door de deurwaarder geldt voor al het geld en tegoeden die je op je rekening had staan op het moment van de beslaglegging. Het bedrag dat je aan de beslaglegger moet betalen, heeft hier geen invloed op. Voor meer vragen hierover kun je contact opnemen met de deurwaarder.

Volgens de wet moet de bank 2 weken wachten met verklaren na de beslaglegging. In deze verklaring laat de bank aan de deurwaarder weten hoeveel geld er op dat moment op je rekening stond. 

Bij een executoriaal beslag kunt u een ‘vervroegde verklaring’ aanvragen als u niet zo lang wilt wachten. In dat geval hoeft de bank het wettelijke termijn van 2 weken niet in acht te nemen en kan de bank ook eerder afdragen. Een vervroegde verklaring kunt u aanvragen in Internet Bankieren. Hier leest u ook welke voor- en nadelen het vervroegd verklaren voor u kan meebrengen. De bank heeft hierbij wel gemiddeld 5 werkdagen nodig om aan dit verzoek te voldoen. 

U kunt er ook voor kiezen om de verklaring niet na 2 weken maar na 4 weken te versturen. Alleen u kunt deze termijn verlengen. In dat geval kunt u dit verzoek naar derdenbeslagen@nl.abnamro.com sturen. ABN AMRO heeft hierbij gemiddeld 5 werkdagen nodig om aan dit verzoek te voldoen.

Voor de afhandeling van het beslag is de bank afhankelijk van de betrokken partijen. Bij een executoriaal beslag eindigt het beslag als de bank een afdrachtsverzoek van de deurwaarder ontvangt. Dit is een verzoek aan de bank om het te betalen bedrag en de kosten van het beslag over te boeken. Het resterende geld wordt daarna teruggeboekt naar je rekening. Het beslag stopt dan.

Je beslag kan ook worden afgehandeld als de bank een ophefverzoek van de deurwaarder ontvangt. Hierin laat de deurwaarder weten dat het beslag komt te vervallen. Dit kan gebeuren als je hebt ingestemd om te betalen of als de deurwaarder na een uitspraak van de rechter geen executoriale titel heeft kunnen krijgen bij een conservatoir beslag.

Je beslag kan verder ook worden afgehandeld als de bank een schikkingsvoorstel ontvangt. Dit kun je sturen aan de bank als je overeenstemming hebt bereikt met de beslaglegger. Voor meer informatie over het insturen van een schikkingsvoorstel kun je contact opnemen met je deurwaarder.



De bank is altijd verplicht mee te werken aan een derdenbeslag. We kunnen niet bepalen of het beslag terecht of onterecht is gelegd. Als je denkt dat het beslag onterecht is, neem dan contact op met de deurwaarder.

  • De uitleg op deze pagina is een korte toelichting. Je kunt hieraan geen rechten ontlenen.
  • We geven geen advies over wat je moet doen bij een derdenbeslag.
  • Neem contact op met de deurwaarder als je vragen hebt. Je vindt de gegevens in de omschrijving bij de overboeking in Internet Bankieren en in de brief die je hebt ontvangen.
  • Ben je het niet eens met het beslag of wil je advies? Schakel dan een juridisch adviseur in. 
icoon