Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

vrouw ontvangt aankoop met creditcard

Uw rechten bij online aankopen

Na lang wachten komt uw nieuwe bank eindelijk binnen. Maar als u de bank uitpakt, ziet u tot uw grote schrik een lelijke kras op de bekleding. Volgens de leverancier is dit uw eigen schuld. Hoe kan uw rechtsbijstandverzekering helpen bij online aankopen?
 

Wat kan er gebeuren?

De tijd dat kopen via internet spannend was, ligt alweer even achter ons. Van kleding tot elektronica; een groot deel van onze aankopen doen we tegenwoordig online. Natuurlijk gaat er ook wel eens iets mis met een levering. Gelukkig is een belletje of mailtje naar de leverancier vaak voldoende om het probleem op te lossen.

Helaas leveren aankopen soms toch nog gedoe op. Bijvoorbeeld wanneer u ontevreden bent over een product dat u heeft besteld en de verkoper niet meewerkt aan het omruilen. Voor u het weet belandt u in een welles-nietes discussie met de leverancier en blijft u zitten met een product waar u niet blij mee bent.

Wat zijn uw rechten bij online aankopen?

Het is goed om te weten dat u altijd een aantal rechten heeft als u een product koopt. Wanneer u iets koopt, moet u erop kunnen vertrouwen dat u een kwalitatief goed product geleverd krijgt. Hierbij maakt het soms wel verschil of u iets in de winkel heeft gekocht of online.

14 dagen retourrecht

Wanneer u in de winkel een aankoop doet geldt de regel ‘koop is koop’. Dat betekent dat u niet zomaar terug kunt lopen naar de winkel omdat u toch niet blij bent met de aanschaf. 

Bij online verkopen ligt dat anders. Koopt u iets via een webshop, dan heeft u altijd het recht om het product binnen 14 dagen terug te sturen of om te ruilen. Die 14 dagen heeft u altijd. Sommige webshops bieden een aangepaste retourtermijn van soms wel 100 dagen. Dit mag altijd. Korter dan 14 dagen mag nooit. Sommige producten kunnen wel buiten het retourrecht vallen.

Op de website van de verkoper leest u vaak hoe u uw product kunt retourneren. Iedere webshop is verplicht om een modelformulier herroeping op de website te hebben. Of de kosten voor het terugsturen voor uw rekening zijn of voor de verkoper hangt af van de algemene voorwaarden. Staat hierin niets beschreven over retourkosten, dan moet de verkoper betalen.

Garantie

Op ieder product dat u in Nederland koopt, heeft u garantie. U mag er bij een aankoop vanuit gaan dat u een goed en werkend product koopt en de verkoper moet dit kunnen garanderen. Daarom heeft u garantie.

Hoe lang de garantieperiode is, hangt af van het type product. Op elektronica heeft u bijvoorbeeld 2 jaar fabrieksgarantie, maar op kleding is deze periode korter.

Uw rechten bij een buitenlandse webshop

Het mooie van het online shoppen is dat u ook eens over de grens kunt kijken. Heel fijn als u op die manier iets kunt kopen dat in Nederland niet verkrijgbaar is, maar let wel goed op. Bij een aankoop bij een buitenlandse webshop gelden soms de regels uit het land waar het bedrijf gevestigd is.

Binnen de EU

In de Europese Unie (EU) gelden voor alle landen dezelfde regels bij online aankopen. Koopt u een leuk shirt in België of een mooie bank uit Italië? Dan heeft u gewoon dezelfde garantie- en retourrechten als bij een Nederlandse webshop.

Buiten de EU

Het wordt een ander verhaal als u aankopen doet buiten de EU. Bijvoorbeeld in de Verenigde Staten of China. In dat geval gelden voor u de garantie- en retourrechten van het land waarin de webshop gevestigd is. In veel gevallen zijn deze slechter dan in de EU en is omruilen of retourneren niet eenvoudig.

Hoe kan uw rechtsbijstandverzekering helpen bij een conflict?

Zijn u en de verkoper het niet eens over de levering of het retourneren van een product? Wijs de verkoper dan eerst op uw rechten, zoals de 14 dagen bedenktijd en garantie. Komt u er niet uit en heeft u voordat het conflict ontstond een rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen afgesloten? Meld uw zaak dan bij ARAG. Zij zullen uw zaak bekijken en kunnen u adviseren bij en over eventuele vervolgstappen. Er geldt wel altijd een minimaal aankoopbedrag van € 150.

Wat moet u zelf doen?

Voor de experts van ARAG is het fijn om zoveel mogelijk documenten te hebben. Op die manier kunnen zij een goed beeld krijgen van het conflict en uw juridische positie. Zodra u uw zaak heeft gemeld, moet u een aantal documenten aanleveren. Denk bijvoorbeeld aan de aankoopbon. Als het goed is, heeft u al contact gehad met de webshop om het conflict op te lossen. Heeft u via e-mail contact gehad? Stuur dan deze e-mails mee met uw dossier.
 

Zo werkt een rechtsbijstandverzekering

Met een rechtsbijstandverzekering bent u verzekerd voor juridische hulp bij een geschil. Een geschil kan onverwachts en altijd ontstaan. Zoals een meningsverschil met uw huisbaas, op de werkvloer of in het verkeer. U bent niet verzekerd bij juridische conflicten die zijn ontstaan vóór de ingangsdatum van de verzekering.