Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

Een conflict met uw aannemer

U krijgt juridische hulp bij een conflict

Een aannemer huurt u in voor bijvoorbeeld een verbouwing of renovatie. Vaak gaat dit goed, maar in sommige gevallen ontstaat er een conflict tussen u en uw aannemer. Bijvoorbeeld als er schade is gemaakt of afspraken niet zijn nagekomen. In zulke gevallen krijgt u juridische hulp als u een rechtsbijstandverzekering van ABN AMRO heeft met de module Consument en Wonen.

Dit kunt u doen in deze situaties

De aannemer heeft het werk niet op tijd klaar

Het is belangrijk om altijd een datum af te spreken met uw aannemer wanneer de werkzaamheden klaar moeten zijn. Komt uw aannemer deze afspraak niet na? Bekijk wat u kunt doen.

Ga in gesprek met uw aannemer

Ga altijd eerst in gesprek met elkaar en geef de aannemer de kans om alsnog de afspraken na te komen. Zorg ervoor dat deze afspraken vastgelegd worden en dat u ook een akkoord heeft van de aannemer op de gemaakte afspraken.

Weigert uw aannemer het gesprek?

Weigert uw aannemer om in gesprek te gaan of komt de aannemer de nieuwe gemaakte afspraken ook niet na? U betaalt tijdens de bouw of verbouwing vaak in termijnen. Betaal daarom niet meer dan er aan werkzaamheden is uitgevoerd. Zorg er wel voor dat u niet te weinig betaalt. Als u dit doet, is de aannemer niet verplicht om door te werken.

Meld uw zaak

Komt u er niet uit met uw aannemer? En heeft u een rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen? Meld uw zaak online .

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vindt u hulpmiddelen die u kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over uw rechten en plichten.

De aannemer komt de gemaakte afspraken
niet na

Voordat uw aannemer start met het (ver)bouwen van uw woning, is het belangrijk om afspraken te maken over bijvoorbeeld de materialen, de kosten en de kwaliteit. Het kan voorkomen dat u en uw aannemer het niet eens zijn over de oplevering.

Komt u er tijdens de (ver)bouw achter dat de aannemer zich niet heeft gehouden aan de afspraken? U betaalt tijdens de bouw of verbouwing vaak in termijnen. Betaal daarom niet meer dan er aan werkzaamheden is uitgevoerd. Zorg er wel voor dat u niet te weinig betaalt. Als u dit doet, is de aannemer niet verplicht om door te werken.

Komt u er bij de oplevering achter dat de aannemer zich niet heeft gehouden aan de afspraken? Ga dan niet akkoord met de oplevering.

Inspecteer de uitgevoerde werkzaamheden

Als het kan, is het belangrijk om samen met de aannemer door uw huis te lopen en de uitgevoerde werkzaamheden te bekijken. Zet alle gebreken op papier en spreek af wanneer de aannemer deze gebreken gaat herstellen. Onderteken samen de gemaakte afspraken.

Wil de aannemer het werk niet inspecteren?

Wil de aannemer het werk niet inspecteren? Dan kunt u uw aannemer een ingebrekestelling sturen. Dat is een brief waarin de volgende punten staan:

  • Informatie over welke werkzaamheden zijn uitgevoerd en wanneer.
  • De klacht die u heeft over de werkzaamheden en wanneer deze klacht is ontstaan.
  • Wat u al heeft besproken met uw aannemer.
  • Het verzoek aan de aannemer om de gebreken binnen 3 weken te herstellen of om met een andere oplossing te komen.
  • Wat u doet wanneer de aannemer niet reageert of het niet eens is met uw verzoek.

Stuur de brief aangetekend en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief heeft verstuurd en dat uw aannemer de brief heeft ontvangen.

Meld uw zaak

Komt u er alsnog niet uit met uw aannemer? En heeft u een rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen? Meld uw zaak online .

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vindt u hulpmiddelen die u kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over uw rechten en plichten.

De aannemer heeft schade gemaakt

Het kan gebeuren dat uw aannemer tijdens de verbouwing van uw huis schade maakt aan uw spullen of huis. De aannemer is dan aansprakelijk voor deze schade. Bekijk wat u kunt doen in zo’n geval.

Meld uw schade

  • Maak foto’s van de schade als bewijs. Daarnaast is het belangrijk dat u ervoor zorgt dat de schade niet groter kan worden dan het al is.
  • Meld de schade bij uw inboedel- en/of opstalverzekering. Vraag uw aannemer om de schade te melden bij haar of zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Gaat uw aannemer niet akkoord?

Gaat uw aannemer niet akkoord dat u haar of hem aansprakelijk stelt voor de gemaakte schade? En heeft u een rechtsbijstandverzekering en bent u verzekerd met de module Consument en Wonen? Meld uw zaak online .

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vindt u hulpmiddelen die u kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over uw rechten en plichten.

Dit kunt u doen in deze situaties

De aannemer heeft het werk niet op tijd klaar

Het is belangrijk om altijd een datum af te spreken met uw aannemer wanneer de werkzaamheden klaar moeten zijn. Komt uw aannemer deze afspraak niet na? Bekijk wat u kunt doen.

Ga in gesprek met uw aannemer

Ga altijd eerst in gesprek met elkaar en geef de aannemer de kans om alsnog de afspraken na te komen. Zorg ervoor dat deze afspraken vastgelegd worden en dat u ook een akkoord heeft van de aannemer op de gemaakte afspraken.

Weigert uw aannemer het gesprek?

Weigert uw aannemer om in gesprek te gaan of komt de aannemer de nieuwe gemaakte afspraken ook niet na? U betaalt tijdens de bouw of verbouwing vaak in termijnen. Betaal daarom niet meer dan er aan werkzaamheden is uitgevoerd. Zorg er wel voor dat u niet te weinig betaalt. Als u dit doet, is de aannemer niet verplicht om door te werken.

Meld uw zaak

Komt u er niet uit met uw aannemer? En heeft u een rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen? Meld uw zaak online .

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vindt u hulpmiddelen die u kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over uw rechten en plichten.

De aannemer komt de gemaakte afspraken
niet na

Voordat uw aannemer start met het (ver)bouwen van uw woning, is het belangrijk om afspraken te maken over bijvoorbeeld de materialen, de kosten en de kwaliteit. Het kan voorkomen dat u en uw aannemer het niet eens zijn over de oplevering.

Komt u er tijdens de (ver)bouw achter dat de aannemer zich niet heeft gehouden aan de afspraken? U betaalt tijdens de bouw of verbouwing vaak in termijnen. Betaal daarom niet meer dan er aan werkzaamheden is uitgevoerd. Zorg er wel voor dat u niet te weinig betaalt. Als u dit doet, is de aannemer niet verplicht om door te werken.

Komt u er bij de oplevering achter dat de aannemer zich niet heeft gehouden aan de afspraken? Ga dan niet akkoord met de oplevering.

Inspecteer de uitgevoerde werkzaamheden

Als het kan, is het belangrijk om samen met de aannemer door uw huis te lopen en de uitgevoerde werkzaamheden te bekijken. Zet alle gebreken op papier en spreek af wanneer de aannemer deze gebreken gaat herstellen. Onderteken samen de gemaakte afspraken.

Wil de aannemer het werk niet inspecteren?

Wil de aannemer het werk niet inspecteren? Dan kunt u uw aannemer een ingebrekestelling sturen. Dat is een brief waarin de volgende punten staan:

  • Informatie over welke werkzaamheden zijn uitgevoerd en wanneer.
  • De klacht die u heeft over de werkzaamheden en wanneer deze klacht is ontstaan.
  • Wat u al heeft besproken met uw aannemer.
  • Het verzoek aan de aannemer om de gebreken binnen 3 weken te herstellen of om met een andere oplossing te komen.
  • Wat u doet wanneer de aannemer niet reageert of het niet eens is met uw verzoek.

Stuur de brief aangetekend en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief heeft verstuurd en dat uw aannemer de brief heeft ontvangen.

Meld uw zaak

Komt u er alsnog niet uit met uw aannemer? En heeft u een rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen? Meld uw zaak online .

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vindt u hulpmiddelen die u kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over uw rechten en plichten.

De aannemer heeft schade gemaakt

Het kan gebeuren dat uw aannemer tijdens de verbouwing van uw huis schade maakt aan uw spullen of huis. De aannemer is dan aansprakelijk voor deze schade. Bekijk wat u kunt doen in zo’n geval.

Meld uw schade

  • Maak foto’s van de schade als bewijs. Daarnaast is het belangrijk dat u ervoor zorgt dat de schade niet groter kan worden dan het al is.
  • Meld de schade bij uw inboedel- en/of opstalverzekering. Vraag uw aannemer om de schade te melden bij haar of zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Gaat uw aannemer niet akkoord?

Gaat uw aannemer niet akkoord dat u haar of hem aansprakelijk stelt voor de gemaakte schade? En heeft u een rechtsbijstandverzekering en bent u verzekerd met de module Consument en Wonen? Meld uw zaak online .

Heeft u geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vindt u hulpmiddelen die u kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over uw rechten en plichten.

Zo verloopt het proces

icoon

Meld uw zaak bij ARAG

Bij een conflict met uw aannemer is het goed om dit zo snel mogelijk bij ARAG te melden.

Papier en marker

Persoonlijk contact

ARAG controleert of uw conflict onder de dekking van de ABN AMRO Rechtsbijstandverzekering valt en of uw dossier compleet is.

icoon

Plan van aanpak

Is uw conflict verzekerd? Dan bespreekt de jurist van ARAG samen met u het plan van aanpak. U wordt tijdens het proces goed op de hoogte gehouden.

Zo verloopt het proces

icoon

Meld uw zaak bij ARAG

Bij een conflict met uw aannemer is het goed om dit zo snel mogelijk bij ARAG te melden.

Papier en marker

Persoonlijk contact

ARAG controleert of uw conflict onder de dekking van de ABN AMRO Rechtsbijstandverzekering valt en of uw dossier compleet is.

icoon

Plan van aanpak

Is uw conflict verzekerd? Dan bespreekt de jurist van ARAG samen met u het plan van aanpak. U wordt tijdens het proces goed op de hoogte gehouden.

Meneer videobelt met een jurist van ARAG

Zo helpen we u bij een conflict

U bent bij ARAG verzekerd van persoonlijke hulp en een goede afhandeling van uw zaak.

  • U heeft een vast contactpersoon aan wie u al uw vragen kunt stellen
  • U kunt 24/7 gebruikmaken van noodhulp
  • U krijgt het griffierecht en de kosten van getuigen of deskundigen die door u worden opgeroepen vergoed

Wat is wel en niet verzekerd met uw rechtsbijstandverzekering?

icoon

Met de module Consument en Wonen bent u onder andere verzekerd voor:

  • Een conflict met een bedrijf over een afgenomen product of dienst en die haar afspraken niet nakomt

  • Een conflict met de overheid over een bouw- of milieuvergunning
  • Een conflict over het (ver)kopen, huren of (ver)bouwen van uw eigen woning
icoon

Met de module Consument en Wonen bent u niet verzekerd voor:

  • Een conflict waarbij u zonder toestemming van ARAG een andere partij heeft ingeschakeld voor rechtsbijstand
  • Een conflict dat voor het begin van uw rechtsbijstandverzekering te voorzien was
  • Een conflict dat is ontstaan voor het begin of na de beëindiging van uw verzekering
Jurist en vrouw zitten aan tafel en praten met elkaar

Hier zorgen we ook voor bij een conflict

Komt uw aannemer de afspraken niet na of is er schade gemaakt aan uw woning? Met de module Consument en Wonen van de rechtsbijstandverzekering helpen we u om de aannemer hiervoor aansprakelijk te stellen en dat zij of hij de gemaakte afspraken nakomt.

Veelgestelde vragen

Het kan voorkomen dat u een conflict heeft dat niet onder de dekking van de door u gekozen modules valt. Of uw conflict is ontstaan vóór de ingangsdatum van de verzekering. U kunt dan, tijdens kantooruren, toch contact opnemen met ARAG voor telefonisch advies. ARAG helpt u graag op weg. De ARAG jurist of een goede juridisch dienstverlener binnen het netwerk van ARAG, zorgt er dan voor dat u, tegen een gereduceerd tarief, toch de juiste hulp krijgt.

Ook in het geval van een dreigend conflict, staan de juristen van ARAG u graag te woord. Heeft u bijvoorbeeld een vraag over uw rechtspositie in een specifiek geval, dan kunt u met de juristen van ARAG bellen, voor telefonisch advies. Bel met het Servicecenter van ARAG op telefoonnummer 033 - 434 24 70. Dit nummer is op werkdagen bereikbaar van 08.30 tot 17.30 uur. Buiten kantoortijden is ARAG alleen voor dringende noodgevallen bereikbaar en wordt u doorverbonden naar de alarmcentrale van ARAG.

Lees hoe u uw zaak meldt. Via de website van ARAG kunt u ook chatten over het melden van uw zaak.

Als uw zaak spoed heeft, kunt u bellen met een van de juridische adviseurs van ARAG via 033 - 434 24 70. Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 08.30 uur tot 17.30 uur. Buiten kantoortijden is ARAG alleen voor dringende noodgevallen telefonisch bereikbaar.

Dat kan als het nodig is om een gerechtelijke of administratieve procedure te voeren. Wanneer u hiervan gebruikt wilt maken, neemt u contact op met ARAG. Kiest u na overleg met ARAG zelf een advocaat of jurist in een gerechtelijke of administratieve procedure? En is het niet wettelijk verplicht dat u zich door een advocaat laat vertegenwoordigen? Dan zijn alle kosten gedekt tot € 6.000 per gebeurtenis. Maakt u gebruik van een advocaat via ARAG? En is het verplicht dat u een advocaat moet nemen die u vertegenwoordigt bij uw zaak? Dan schakelt ARAG een advocaat in en zijn alle kosten gedekt tot € 50.000.