Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Een conflict met je aannemer

Je krijgt juridische hulp bij een conflict

Een aannemer huur je in voor bijvoorbeeld een verbouwing of renovatie. Vaak gaat dit goed, maar in sommige gevallen ontstaat er een conflict tussen jou en je aannemer. Bijvoorbeeld als er schade is gemaakt of afspraken niet zijn nagekomen. In zulke gevallen krijg je juridische hulp als je een rechtsbijstandverzekering van ABN AMRO hebt met de module Consument en Wonen.

Dit kun je doen in deze situaties

De aannemer heeft het werk niet op tijd klaar

Het is belangrijk om altijd een datum af te spreken met je aannemer wanneer de werkzaamheden klaar moeten zijn. Komt je aannemer deze afspraak niet na? Bekijk wat je kunt doen.

Ga in gesprek met je aannemer

Ga altijd eerst in gesprek met elkaar en geef de aannemer de kans om alsnog de afspraken na te komen. Zorg ervoor dat deze afspraken vastgelegd worden en dat je ook een akkoord hebt van de aannemer op de gemaakte afspraken.

Weigert je aannemer het gesprek?

Weigert je aannemer om in gesprek te gaan of komt de aannemer de nieuwe gemaakte afspraken ook niet na? Je betaalt tijdens de bouw of verbouwing vaak in termijnen. Betaal daarom niet meer dan er aan werkzaamheden is uitgevoerd. Zorg er wel voor dat je niet te weinig betaalt. Als je dit doet, is de aannemer niet verplicht om door te werken.

Meld je zaak

Kom je er niet uit met je aannemer? En heb je een rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen?  Meld je zaak online .

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vind je hulpmiddelen die je kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over je rechten en plichten.

De aannemer komt de gemaakte afspraken
niet na

Voordat je aannemer start met het (ver)bouwen van je woning, is het belangrijk om afspraken te maken over bijvoorbeeld de materialen, de kosten en de kwaliteit. Het kan voorkomen dat jij en je aannemer het niet eens zijn over de oplevering.

Kom je er tijdens de (ver)bouw achter dat de aannemer zich niet heeft gehouden aan de afspraken? Je betaalt tijdens de bouw of verbouwing vaak in termijnen. Betaal daarom niet meer dan er aan werkzaamheden is uitgevoerd. Zorg er wel voor dat je niet te weinig betaalt. Als je dit doet, is de aannemer niet verplicht om door te werken.

Kom je er bij de oplevering achter dat de aannemer zich niet heeft gehouden aan de afspraken? Ga dan niet akkoord met de oplevering.

Inspecteer de uitgevoerde werkzaamheden

Als het kan, is het belangrijk om samen met de aannemer door je huis te lopen en de uitgevoerde werkzaamheden te bekijken. Zet alle gebreken op papier en spreek af wanneer de aannemer deze gebreken gaat herstellen. Onderteken samen de gemaakte afspraken.

Wil de aannemer het werk niet inspecteren?

Wil de aannemer het werk niet inspecteren? Dan kun je je aannemer een ingebrekestelling sturen. Dat is een brief waarin de volgende punten staan:

  • Informatie over welke werkzaamheden zijn uitgevoerd en wanneer.
  • De klacht die je hebt over de werkzaamheden en wanneer deze klacht is ontstaan.
  • Wat je al hebt besproken met je aannemer.
  • Het verzoek aan de aannemer om de gebreken binnen 3 weken te herstellen of om met een andere oplossing te komen.
  • Wat je doet wanneer de aannemer niet reageert of het niet eens is met je verzoek.

Stuur de brief aangetekend en bewaar het verzendbewijs. Zo kun je altijd aantonen dat je de brief hebt verstuurd en dat je aannemer de brief heeft ontvangen.

Meld je zaak

Kom je er alsnog niet uit met je aannemer? En hebt je een rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen? Meld je zaak online .

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vind je hulpmiddelen die je kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over je rechten en plichten.

De aannemer heeft schade gemaakt

Het kan gebeuren dat je aannemer tijdens de verbouwing van je huis schade maakt aan je spullen of huis. De aannemer is dan aansprakelijk voor deze schade. Bekijk wat je kunt doen in zo’n geval.

Meld je schade

  • Maak foto’s van de schade als bewijs. Daarnaast is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de schade niet groter kan worden dan het al is.
  • Meld de schade bij je inboedel- en/of opstalverzekering. Vraag je aannemer om de schade te melden bij haar of zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Gaat je aannemer niet akkoord?

Gaat je aannemer niet akkoord dat je haar of hem aansprakelijk stelt voor de gemaakte schade? En heb je een rechtsbijstandverzekering en ben je verzekerd met de module Consument en Wonen? Meld je zaak online .

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vind je hulpmiddelen die je kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over je rechten en plichten.

Dit kun je doen in deze situaties

De aannemer heeft het werk niet op tijd klaar

Het is belangrijk om altijd een datum af te spreken met je aannemer wanneer de werkzaamheden klaar moeten zijn. Komt je aannemer deze afspraak niet na? Bekijk wat je kunt doen.

Ga in gesprek met je aannemer

Ga altijd eerst in gesprek met elkaar en geef de aannemer de kans om alsnog de afspraken na te komen. Zorg ervoor dat deze afspraken vastgelegd worden en dat je ook een akkoord hebt van de aannemer op de gemaakte afspraken.

Weigert je aannemer het gesprek?

Weigert je aannemer om in gesprek te gaan of komt de aannemer de nieuwe gemaakte afspraken ook niet na? Je betaalt tijdens de bouw of verbouwing vaak in termijnen. Betaal daarom niet meer dan er aan werkzaamheden is uitgevoerd. Zorg er wel voor dat je niet te weinig betaalt. Als je dit doet, is de aannemer niet verplicht om door te werken.

Meld je zaak

Kom je er niet uit met je aannemer? En heb je een rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen?  Meld je zaak online .

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vind je hulpmiddelen die je kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over je rechten en plichten.

De aannemer komt de gemaakte afspraken
niet na

Voordat je aannemer start met het (ver)bouwen van je woning, is het belangrijk om afspraken te maken over bijvoorbeeld de materialen, de kosten en de kwaliteit. Het kan voorkomen dat jij en je aannemer het niet eens zijn over de oplevering.

Kom je er tijdens de (ver)bouw achter dat de aannemer zich niet heeft gehouden aan de afspraken? Je betaalt tijdens de bouw of verbouwing vaak in termijnen. Betaal daarom niet meer dan er aan werkzaamheden is uitgevoerd. Zorg er wel voor dat je niet te weinig betaalt. Als je dit doet, is de aannemer niet verplicht om door te werken.

Kom je er bij de oplevering achter dat de aannemer zich niet heeft gehouden aan de afspraken? Ga dan niet akkoord met de oplevering.

Inspecteer de uitgevoerde werkzaamheden

Als het kan, is het belangrijk om samen met de aannemer door je huis te lopen en de uitgevoerde werkzaamheden te bekijken. Zet alle gebreken op papier en spreek af wanneer de aannemer deze gebreken gaat herstellen. Onderteken samen de gemaakte afspraken.

Wil de aannemer het werk niet inspecteren?

Wil de aannemer het werk niet inspecteren? Dan kun je je aannemer een ingebrekestelling sturen. Dat is een brief waarin de volgende punten staan:

  • Informatie over welke werkzaamheden zijn uitgevoerd en wanneer.
  • De klacht die je hebt over de werkzaamheden en wanneer deze klacht is ontstaan.
  • Wat je al hebt besproken met je aannemer.
  • Het verzoek aan de aannemer om de gebreken binnen 3 weken te herstellen of om met een andere oplossing te komen.
  • Wat je doet wanneer de aannemer niet reageert of het niet eens is met je verzoek.

Stuur de brief aangetekend en bewaar het verzendbewijs. Zo kun je altijd aantonen dat je de brief hebt verstuurd en dat je aannemer de brief heeft ontvangen.

Meld je zaak

Kom je er alsnog niet uit met je aannemer? En hebt je een rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen? Meld je zaak online .

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vind je hulpmiddelen die je kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over je rechten en plichten.

De aannemer heeft schade gemaakt

Het kan gebeuren dat je aannemer tijdens de verbouwing van je huis schade maakt aan je spullen of huis. De aannemer is dan aansprakelijk voor deze schade. Bekijk wat je kunt doen in zo’n geval.

Meld je schade

  • Maak foto’s van de schade als bewijs. Daarnaast is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de schade niet groter kan worden dan het al is.
  • Meld de schade bij je inboedel- en/of opstalverzekering. Vraag je aannemer om de schade te melden bij haar of zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Gaat je aannemer niet akkoord?

Gaat je aannemer niet akkoord dat je haar of hem aansprakelijk stelt voor de gemaakte schade? En heb je een rechtsbijstandverzekering en ben je verzekerd met de module Consument en Wonen? Meld je zaak online .

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van ARAG vind je hulpmiddelen die je kunt gebruiken. Zoals voorbeeldbrieven en informatie over je rechten en plichten.

Zo verloopt het proces

.

Meld je zaak bij ARAG

Bij een conflict met je aannemer is het goed om dit zo snel mogelijk bij ARAG te melden.

Persoonlijk contact

ARAG controleert of jouw conflict onder de dekking van de ABN AMRO Rechtsbijstandverzekering valt en of je dossier compleet is.

icoon

Plan van aanpak

Is je conflict verzekerd? Dan bespreekt de jurist van ARAG samen met jou het plan van aanpak. Je wordt tijdens het proces goed op de hoogte gehouden.

Zo verloopt het proces

.

Meld je zaak bij ARAG

Bij een conflict met je aannemer is het goed om dit zo snel mogelijk bij ARAG te melden.

Persoonlijk contact

ARAG controleert of jouw conflict onder de dekking van de ABN AMRO Rechtsbijstandverzekering valt en of je dossier compleet is.

icoon

Plan van aanpak

Is je conflict verzekerd? Dan bespreekt de jurist van ARAG samen met jou het plan van aanpak. Je wordt tijdens het proces goed op de hoogte gehouden.

Zo helpen we je bij een conflict

Je bent bij ARAG verzekerd van persoonlijke hulp en een goede afhandeling van je zaak.

  • Je hebt een vast contactpersoon aan wie je al je vragen kunt stellen
  • Je kunt 24/7 gebruikmaken van noodhulp
  • Je krijgt het griffierecht en de kosten van getuigen of deskundigen die door jou worden opgeroepen vergoed

Wat is wel en niet verzekerd met je rechtsbijstandverzekering?

Met de module Consument en Wonen ben je onder andere verzekerd voor:

  • Een conflict met een bedrijf over een afgenomen product of dienst en die haar afspraken niet nakomt

  • Een conflict met de overheid over een bouw- of milieuvergunning
  • Een conflict over het (ver)kopen, huren of (ver)bouwen van jouw eigen woning

Met de module Consument en Wonen ben je niet verzekerd voor:

  • Een conflict waarbij je zonder toestemming van ARAG een andere partij hebt ingeschakeld voor rechtsbijstand
  • Een conflict dat voor het begin van je rechtsbijstandverzekering te voorzien was
  • Een conflict dat is ontstaan voor het begin of na de beëindiging van je verzekering

Hier zorgen we ook voor bij een conflict

Komt je aannemer de afspraken niet na of is er schade gemaakt aan je woning? Met de module Consument en Wonen van de rechtsbijstandverzekering helpen we je om de aannemer hiervoor aansprakelijk te stellen en dat zij of hij de gemaakte afspraken nakomt.

Veelgestelde vragen

Het kan voorkomen dat je een conflict hebt dat niet onder de dekking van de door jou gekozen modules valt. Of je conflict is ontstaan vóór de ingangsdatum van de verzekering. Je kunt dan, tijdens kantooruren, toch contact opnemen met ARAG voor telefonisch advies. ARAG helpt je graag op weg. De ARAG jurist of een goede juridisch dienstverlener binnen het netwerk van ARAG, zorgt er dan voor dat jij, tegen een gereduceerd tarief, toch de juiste hulp krijgt.

Ook in het geval van een dreigend conflict, staan de juristen van ARAG je graag te woord. Heb je bijvoorbeeld een vraag over je rechtspositie in een specifiek geval, dan kun je met de juristen van ARAG bellen, voor telefonisch advies. Bel met het Servicecenter van ARAG op telefoonnummer 033 - 434 24 70. Dit nummer is op werkdagen bereikbaar van 08.30 tot 17.30 uur. Buiten kantoortijden is ARAG alleen voor dringende noodgevallen bereikbaar en wordt je doorverbonden naar de alarmcentrale van ARAG.

Lees hoe je je zaak meldt. Via de website van ARAG kun je ook chatten over het melden van je zaak.

Als jouw zaak spoed heeft, kun je bellen met een van de juridische adviseurs van ARAG via 033 - 434 24 70. Ze zijn bereikbaar op werkdagen van 08.30 uur tot 17.30 uur. Buiten kantoortijden is ARAG alleen voor dringende noodgevallen telefonisch bereikbaar.

Dat kan als het nodig is om een gerechtelijke of administratieve procedure te voeren. Wanneer je hiervan gebruikt wilt maken, neem je contact op met ARAG. Kies je na overleg met ARAG zelf een advocaat of jurist in een gerechtelijke of administratieve procedure? En is het niet wettelijk verplicht dat je je door een advocaat laat vertegenwoordigen? Dan zijn alle kosten gedekt tot € 6.000 per gebeurtenis. Maak je gebruik van een advocaat via ARAG? En is het verplicht dat je een advocaat moet nemen die je vertegenwoordigt bij je zaak? Dan schakelt ARAG een advocaat in en zijn alle kosten gedekt tot € 50.000.