Een bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie produceert dagelijks al gauw tienduizenden producten. Vanwege de grote volumes kan iedere automatiseringsslag – hoe klein ook - onderaan de streep een hoop opleveren, van kostenbesparingen tot vermindering van voedselverspilling.
QING, een technisch specialist in de voedselverwerkende industrie, helpt zijn klanten te bepalen op welke investeringen zij het beste kunnen inzetten. In deze podcast vertelt mede-eigenaar en managing director Bram de Vrught over nut en noodzaak van ‘food automation’ en de verschillende technologieën die daarvoor nodig zijn.
Klik op de afspeelknop om de podcastaflevering 'AI-robots snijden in kosten voedingsproducenten' te beluisteren.
Automatisering in de voedingsmiddelenindustrie is gebouwd op twee pijlers: de machines waarmee de handelingen in een productielijn worden uitgevoerd, en de software die de machines aanstuurt. Een belangrijk ingrediënt in deze software is Artificial Intelligence (AI), of specifieker: ‘computer vision’. Een machine die perziken sorteert op kwaliteit, moet bijvoorbeeld goed rotte plekjes of pitresten kunnen herkennen. Daarvoor moet het onderliggende AI-model eerst een hoop voorbeelden hebben gezien.
Relevant voor de sector zijn ook de laatste ontwikkelingen in de robotica. Waar de industrie op dit moment voornamelijk robots en machines kent die een enkele taak goed kunnen uitvoeren, zetten technologiebedrijven momenteel ook grote stappen richting zogenoemde ‘general purpose robots’. Dit zijn zelflerende robots met een breder “begrip” van de wereld en het vermogen om zich nieuwe taken eigen te maken. Automerk BMW heeft inmiddels aangekondigd met roboticabedrijf Figure te gaan samenwerken, die gespecialiseerd is in zelflerende, mensachtige robots.
De foodsector heeft te maken met verschillende uitdagingen. Zo vergrijst het personeel – veelal gespecialiseerde krachten die complexe handelingen zoals snijden uitvoeren – maar is het moeilijk om nieuwe krachten aan te trekken. Daarnaast zijn veel productieprocessen energie-intensief, waardoor niet alleen energieprijsstijgingen de marges stevig onder druk zetten, maar ook duurzaamheidsdoelstellingen in het geding komen. Klimaatverandering maakt de beschikbaarheid, prijs en kwaliteit van ingrediënten steeds volatieler. Dit vraagt van fabrikanten een hoge mate van flexibiliteit, omdat zij in complexe productieomgevingen sneller en vaker moeten kunnen wisselen tussen ingrediënten. AI kan hierbij helpen, bijvoorbeeld door nieuwe ingrediëntcombinaties te vinden die geen concessies doen aan de herkenbare smaak en ‘bite’ van voedingsmiddelen.
Samen met Rob Morren, sector banker Food, bevragen Harry en Julia hun gast over de manieren waarop QING zijn klanten in deze uitdagende context naar de meest effectieve oplossingen begeleidt. Het gezelschap bespreekt daarnaast het effect van verschillende technologische innovaties op de voedingsmiddelenindustrie en blikt alvast tien jaar vooruit.
Bram de Vrught is managing director bij QING, dat technologische oplossingen levert in de voedingsmiddelenindustrie. Het bedrijf wil hiermee een bijdrage leveren aan de toegang tot duurzaam voedsel van goede kwaliteit. De Vrught, van huis uit mechanisch ingenieur, maakt als sinds de oprichting van QING deel uit van het team. Sinds 2019 is hij tevens mede-eigenaar.
Natuurproducten zoals groenten en vlees zijn elke keer anders, en je automatisering moet daarmee om leren gaan.
Nederland is een tech- en ondernemersland. In de podcast ‘De Innovatiegolf’ komen ondernemers aan het woord die op een specifieke innovatiegolf zijn gesprongen. Waar leidt deze golf naartoe en wat betekenen de onderliggende technologische ontwikkelingen voor mens, maatschappij en planeet? En wat kunnen andere ondernemers doen om op diezelfde innovatiegolf mee te surfen? Ontdek het in de podcast ‘De Innovatiegolf’.
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends