Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Payment Services Directive 2 (PSD2)

Sinds 2019 zijn er een aantal zaken in het betalingsverkeer veranderd. Deze veranderingen hebben te maken met een Europese regel: de Payment Services Directive 2 (PSD2). De belangrijkste verandering is dat je een andere partij, zoals een bedrijf of organisatie, toegang kunt geven tot je betaalrekeningen.

 

Wat is PSD2 eigenlijk?

PSD2 is onder andere bedoeld om de concurrentie en vernieuwing in het betalingsverkeer te vergroten. Zo kunnen straks naast banken ook andere bedrijven en instellingen betalingen uitvoeren en nieuwe betaaldiensten starten. Dit kan alleen als je daar toestemming voor geeft.

Waarvoor kun je toestemming geven?

Je kunt een bedrijf of instelling toegang geven tot je betaalrekeningen, om hiermee namens jou een betaling te starten of om de gegevens van je betaalrekeningen te bekijken.

Bekijken van je bij- en afschrijvingen

Opvragen van je bij- en afschrijvingen van de afgelopen 18 maanden. Je geeft een derde partij,bijvoorbeeld een boekhoud partij, toestemming je rekeninggegevens op te vragen voor het samenvoegen van je rekeningafschriften en voeren van je boekhouding.

Opdracht geven voor een betaling

Je kunt toestemming geven aan een derde partij om voor jou betaalopdrachten in te sturen. Of als je bijvoorbeeld een online bestelling doet, geef je de webshop toestemming om namens jou een betaling te starten. Dus de webshop start dan voor jou een betaling, zoals je die nu doet via iDEAL of met je creditcard.

Wat verandert er voor jouw bedrijf?

Dat ligt eraan. Alleen als je toestemming geeft, kan een bedrijf of instelling je betaalrekeningen zien of namens jou een betaling starten. Geef je geen toestemming? Dan verandert er niets. Bij betalingen binnen de Europese Economische Ruimte (EU landen + Noorwegen, IJsland, Liechtenstein) is het alleen nog mogelijk om de kosten te delen (SHARED) met je handelspartner. Je kunt niet meer kiezen voor de opties om de begunstigde (BEN) of de opdrachtgever (OUR) de kosten te laten betalen. Ook mogen bedrijven geen toeslag meer rekenen voor debit- en creditcardbetalingen (zoals Mastercard en Visa).

Belangrijk om te weten als je toestemming geeft

  • Het bedrijf of de instelling krijgt alleen toegang tot je betaalrekeningen, dus niet tot bijvoorbeeld je beleggingsrekeningen.
  • Momenteel zijn je rekeninggegevens maximaal 180 dagen te raadplegen door het bedrijf of de instelling. Daarna moet je de toestemming opnieuw bevestigen.
  • Een bedrijf of instelling moet voor elke overboeking opnieuw toestemming vragen.
  • Je bevestigt elke opdracht via ABN AMRO Internet Bankieren Zakelijk of Access Online.

Veilig bankieren staat voorop

Het is natuurlijk belangrijk dat je zelf altijd goed blijft opletten bij je bankzaken en een zorgvuldige afweging maakt als je de gegevens van je betaalrekeningen wilt delen. Je moet je realiseren dat de instelling of het bedrijf dat je toegang geeft tot je betaalrekeningen 180 dagen lang al je bij- en afschrijvingen kan zien van de afgelopen 18 maanden. Ook belangrijk: als er een conflict ontstaat tussen jou en het bedrijf kan ABN AMRO hierin geen rol vervullen.

Vragen over de nieuwe Europese richtlijn voor betaaldiensten

De nieuwe Europese Betaaldienstenichtlijn geldt voor alle klanten met een betaalrekening. Zakelijk gemachtigden kunnen ook toestemming geven voor zakelijke betaalrekeningen waarvoor zij gemachtigd zijn.

Ja, dat kan. Stel, je maakt geld over aan een andere partij of persoon. En die partij of persoon aan wie je geld overmaakt heeft een bedrijf of instelling wél toestemming gegeven voor het bekijken van de bij- en afschrijvingen. Dan is deze overboeking bij dat bedrijf of die instelling straks zichtbaar als binnenkomende betaling. Daarbij worden je naam, rekeningnummer, de omschrijving en het door jou overgemaakte bedrag getoond.

Nu is al standaard ingesteld dat geen enkele partij bij je betaalrekeningen kan. Als je niets doet, blijft dat zo.

ABN AMRO verkoopt nooit gegevens van klanten of betalingen aan derden.

Nee, je moet gebruikmaken van Internet Bankieren Zakelijk of Access Online om iemand toegang te kunnen geven tot je rekeninggegevens. De nieuwe Europese richtlijn geldt namelijk alleen voor betaalrekeningen die online te raadplegen zijn.

De verwerking van betaalopdrachten binnen de EER (EU landen + Noorwegen, IJsland & Liechtenstein), die worden ingestuurd met kosten optie BEN of OUR, verschilt per kanaal. Onderstaand een overzicht hoe ABN AMRO hier per kanaal mee omgaat. Opdrachten, waarbij een van de partijen niet binnen de EEA valt, kunnen nog wel met kosten optie BEN of OUR verstuurd worden.

Betaalopdrachten via Internet Bankieren Zakelijk of Access Online

Maak je gebruik van Internet Bankieren Zakelijk of Access Online en gebruik je een kostencode die niet correct is? Dan krijg je een foutmelding te zien bij het invoeren van een betaling. Pas de kostencode op de betaling aan om de opdracht te verzenden. Ook bij het uploaden van een batch krijg je een foutmelding en moet je de specifieke transactie ('s) in de batch aanpassen of verwijderen.

Betaalopdrachten via Acces Direct

Maak je gebruik van Access Direct (zowel Access Direct Open Link als Access Direct Client)? Dan worden opdrachten met onjuiste kostencodes afgekeurd. Je zult dan deze opdrachten met de juiste kostencode opnieuw moeten insturen.

Betaalopdrachten via SWIFT-kanalen

Wij passen de kostencode aan naar SHA voor opdrachten (MT101) die wij via SWIFT-kanalen (o.a. MA-CUG of Fileact)  ontvangen voor verwerking. Opdrachten die wij ontvangen in andere formaten, zoals o.a. MT103, Non-SEPA XML en anderen, zullen worden afgekeurd. Je zult dan deze opdrachten met de juiste kostencode opnieuw moeten insturen.

Als wij een opdracht van een andere bank (multibank via MT101) met onjuiste kostencode binnenkrijgen, dan sturen wij deze ongewijzigd door naar de betreffende debet-bank.