Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

Menselijkheid en technologie gaan hand in hand bij online-supermarkt

Podcast De Innovatiegolf

Terwijl traditionele supermarkten digitaliseren, dienen nieuwe toetreders zich aan met technologie in het dna. Voor online-supermarkt Crisp is het digitale businessmodel een manier om beter eten mogelijk te maken voor meer mensen en “het voedselsysteem te repareren”.

 

Via gemakkelijke toegang tot veelal lokale en seizoensgebonden producten richt het bedrijf zich op de massa, die wel wil veranderen, maar nog niet precies weet hoe. In deze aflevering vertelt Eric Klaassen, medeoprichter en Chief Product & Data Officer, over de rol van technologie gecombineerd met de menselijke factor in het bedrijfsmodel van Crisp.

 

Beluister de podcast met Eric Klaassen van Crisp

Klik op de afspeelknop om de podcastaflevering 'Menselijkheid en technologie gaan hand in hand bij online-supermarkt' te beluisteren.

In het kort

  • Crisp verbindt klanten het productaanbod van ongeveer 900 kleinschalige leveranciers.
  • Voor het runnen van de online-supermarkt wordt aan zowel voor- als achterkant veel technologie ingezet.
  • Ook helpt het platform op zijn beurt de digitalisering van leveranciers te versnellen.
  • Tech-innovaties zoals AI worden enkel ingezet als het de klantervaring beter maakt.
  • Nieuwe toetreders als Crisp kunnen de gevestigde orde in supermarktland wakker schudden.

Platformbedrijf

Crisp heeft meer weg van een platformbedrijf dan van een traditionele supermarkt. “We zijn een marktplaats die de vraag van de klant en het aanbod van leveranciers bij elkaar brengt”, vertelt medeoprichter Eric Klaassen. “We houden dan ook weinig voorraad aan.” Om het aanbod van – veelal lokale – partijen bij de consument te krijgen, wordt aan de achterkant de nodige technologie ingezet. Crisp ontwikkelde zelf het systeem waarmee klantorders worden beheerd en leveranciers op hun beurt kunnen zien welke producten ze de volgende dag moeten klaarzetten voor distributie. Doordat de meeste verse producten enkel worden geleverd als klanten ze daadwerkelijk bestellen, wordt voedselverspilling tot een minimum beperkt.

Klantervaring verbeteren met technologie

Technologie is essentieel voor de boodschappen-app. De productaanbevelingen van Crisp worden gedreven door kunstmatige intelligentie, en ook de aan te houden voorraden van houdbare producten komen uit de koker van een AI-model. Ook gebruikt Crisp Whatsapp voor de communicatie met klanten. Klaassen: “Dat maakt het contact ook directer en menselijker.” Omdat Crisp de menselijkheid wil bewaren, zal het bedrijf het klantcontact dan ook niet snel aan chatbots uitbesteden. “We gebruiken AI wel ter ondersteuning van de agent. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch labelen van een vraag en het alvast suggereren van een antwoord.”

Ook onderzoekt het bedrijf hoe kunstmatige intelligentie op andere vlakken waarde kan toevoegen. “Je kunt met AI bijvoorbeeld vleesrecepten gemakkelijk omzetten naar een vegetarische of veganistische variant.” Volgens Klaassen is het bij zulke experimenten zaak om je niet te verliezen in alle mogelijkheden. “De belangrijkste vraag om te stellen is steeds: ‘Maakt dit de klantervaring beter?’”.

Gevestigde orde wakker schudden

“Een partij als Crisp kan de gevestigde orde wakker schudden”, zegt Henk Hofstede, sector banker Retail. Volgens Hofstede is er nog voldoende ruimte voor nieuwe toetreders die het anders doen. “Op prijs kun je het eigenlijk niet meer winnen, maar het idee van ‘gezond, lokaal en makkelijk’ voorziet in een duidelijke behoefte bij millennials.”

In deze aflevering neemt het gezelschap de ambities van Crisp onder de loep, gaan ze in op het belang van winstgevendheid voor impactbedrijven en verdiepen ze zich in de bredere AI-trends in de Retail-sector.

 

Maak kennis met de gastspreker: Eric Klaassen

Eric Klaassen is medeoprichter en Chief Product & Data Officer bij online-supermarkt Crisp. Hij begon met programmeren op zijn zevende, en na zijn marketingstudie in Amsterdam ging hij aan de slag als consultant. In 2013 richtte Klaassen adviesbureau BLOOM op, waar hij voor verschillende technologiebedrijven werkte, waaronder Catawiki en Bloomon. In 2018 startte hij met goede vrienden Tom Peeters en Michiel Roodenburg online-supermarkt Crisp op. De boodschappen-app heeft als missie om het voedselsysteem te veranderen door beter eten voor meer mensen bereikbaar te maken.

Eric Klaassen, Chief Product & Data Officer bij Crisp

We willen de voedselketen repareren, en een businessmodel dat rendeert. Die twee ambities gaan hand in hand.

 

Podcast 'De Innovatiegolf'

Nederland is een tech- en ondernemersland. In de podcast ‘De Innovatiegolf’ komen ondernemers aan het woord die op een specifieke innovatiegolf zijn gesprongen. Waar leidt deze golf naartoe en wat betekenen de onderliggende technologische ontwikkelingen voor mens, maatschappij en planeet? En wat kunnen andere ondernemers doen om op diezelfde innovatiegolf mee te surfen? Ontdek het in de podcast ‘De Innovatiegolf’.

Bedrijf duurzaam laten groeien

Ook bezig met het verduurzamen van het bedrijf? Hier vind je volop advies, financiering, netwerken en kennis over de transitie naar een duurzamere economie. Onze experts denken graag mee met jouw duurzaamheidsuitdaging.

Meld je aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends