Bij 'contextueel adverteren' is niet de persoon zelf, maar het soort website, artikel of video dat wordt bekeken bepalend voor de advertentie die wordt geplaatst. Voorbeelden zijn een lippenstiftreclame op een beautyblog, of een aanbieding voor een familieverpakking ijs bij een nieuwsbericht over het warme weer. De innovatiegolf van deze aflevering leidt naar een privacyvriendelijk internet waarin persoonlijke data niet meer gebruikt hoeven te worden voor effectieve advertenties.
Klik op de afspeelknop om de podcastaflevering 'Privacyvriendelijk internet: contextueel adverteren' te beluisteren.
Tom van Bentheim en Linda Worp richten zich met hun bedrijf op contextueel adverteren. Deze privacyvriendelijke vorm van adverteren wint aan terrein nu er steeds meer kritiek klinkt op het grootschalige en weinig transparante gebruik van persoonsgegevens in de online-advertentieketen. Dagelijks worden de data van de gemiddelde Europese internetgebruiker 376 keer gedeeld. Mensen kiezen hier vaak niet vrijwillig voor doordat ze via slimme trucs worden verleid om op de "Accepteer alles"-knop te drukken.
Nieuwe wet- en regelgeving verbiedt zulke praktijken en legt de controle terug bij de internetgebruiker. Ook invloedrijke technologiebedrijven doen een duit in het zakje. Zo zal webbrowser Google Chrome binnenkort geen ‘third-party cookies’ meer ondersteunen. Hiermee verdwijnt het belangrijkste middel om mensen over websites heen te volgen.
Met hun gasten bespreken Harry Dijkema en Julia Krauwer hoe de dominantie van gepersonaliseerd adverteren langzaam maar zeker wordt doorbroken. Contextueel adverteren is een effectief alternatief dat de afgelopen jaren steeds geavanceerder is geworden. In plaats van enkel te kijken naar losse woorden in een tekst, wordt de betekenis van volledige zinnen geanalyseerd om de juiste advertentie te selecteren.
Tom van Bentheim (CEO) en Linda Worp (Business Development Manager) zijn twee van de oprichters van Opt Out Advertising . Het bedrijf biedt privacyvriendelijke oplossingen waarmee online-uitgevers hun advertentieruimte kunnen blijven aanbieden - ook als een websitebezoeker zijn of haar persoonsgegevens niet wil delen voor advertentiedoeleinden. Andersom plaatst het bedrijf namens merken advertenties bij de meest relevante content op het web en in apps. Dit stelt merken in staat hun doelgroep te bereiken zonder dat daar persoonlijke data voor nodig zijn.
Als je op het internet surft, worden jouw data gedeeld met tientallen, misschien wel honderden partijen.
Nederland is een tech- en ondernemersland. In de podcast ‘De Innovatiegolf’ komen ondernemers aan het woord die op een specifieke innovatiegolf zijn gesprongen. Waar leidt deze golf naartoe en wat betekenen de onderliggende technologische ontwikkelingen voor mens, maatschappij en planeet? En wat kunnen andere ondernemers doen om op diezelfde innovatiegolf mee te surfen? Ontdek het in de podcast ‘De Innovatiegolf’.
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends