Duurzaamheid speelt een hoofdrol in ABN AMRO’s visie, missie en strategie. Het primaire doel: de duurzame transitie versnellen. Door onze klanten te helpen verduurzamen, én inspirerende voorbeelden in de spotlight te zetten – zoals deelvervoerder Check. Op steeds meer plekken kun je de fiets of tram verruilen voor zo’n wit-paarse deelscooter. App openen, scooter starten, rijden maar – simpeler kan bijna niet.
Maar hoe voorkomt het bedrijf dat voertuigen massaal op minder drukbezochte plekken blijven staan? En hoe gaan ze parkeeroverlast tegen? De oplossing van Check is glashelder: met software en data.
Deelscooters handmatig over de stad herverdelen? Check piekert er niet over. Als technologie niet het antwoord is, heb je de verkeerde vraag gesteld – dat is de kernovertuiging van deze deelvervoerder. In deze aflevering van De Innovatiegolf vertelt Marco Knitel, Managing Director en medeoprichter van Check, wat zijn bedrijf zo anders maakt dan andere aanbieders van shared micromobility.
Klik op de afspeelknop om de podcastaflevering 'Shared mobility: Technologie brengt deelvervoerder van A naar B' te beluisteren.
Micromobiliteit is de verzamelnaam voor vervoersmiddelen als de fiets, step of scooter – bedoeld voor kortere afstanden, meestal voor één persoon. Inmiddels kun je dit soort voertuigen in veel Nederlandse steden voor korte ritjes huren met een paar tikken op je scherm. Volgens Check-medeoprichter Marco Knitel kon al die shared micromobility wel een stukje slimmer, en vooral: meer datagedreven. “Bij Check lossen we alle uitdagingen op met software en data, maar niet met handjes. Neem stilstaande scooters: die kun je in een vrachtwagen laden en ergens anders neerzetten, maar je kunt gebruikers ook motiveren om er toch mee te rijden – bijvoorbeeld door de prijs te verlagen.” Check zet hiervoor Coins in, een beloningsprogramma waarmee je voor gratis ritten spaart.
Onder de motorkap is Check echt een data- en techbedrijf. “Iedereen die bij ons op het hoofdkantoor komt werken, begint met een cursus SQL – een programmeertaal. Ja, óók als je op de hr-afdeling aan de slag gaat. Zo zorgen we dat iedereen z’n eigen data kan ophalen, en cultiveren we interesse in technologie.” Op het vlak van tech verschilt Check volgens Knitel sterk van andere mobiliteitsbedrijven. “We hebben al onze tools van begin tot eind zelf gebouwd, en weten dus precies hoe ze in elkaar zitten.” Zo houdt Check grip op z’n eigen ontwikkeling.
Je kunt sinds een tijdje ook Check-ritten boeken via andere aanbieders, zoals NS. Zulke Mobility-as-a-Service (MaaS) providers bundelen het aanbod van verschillende vervoerders op één platform. Toch liggen daar niet direct kansen voor Check. “Doordat we de front- en backend van onze app in eigen beheer hebben, gaan ontwikkelingen enorm snel. MaaS-partijen kunnen dat eigenlijk niet bijhouden, en je wilt natuurlijk wél dat je dienst via een andere aanbieder net zo soepel loopt.”
Maar hoe snel ontwikkelingen ook gaan, zelfrijdende Check-auto’s of -scooters blijven voorlopig toekomstmuziek. Want hoewel AI zich prima redt onder voorspelbare omstandigheden, blijft er in veel andere verkeerssituaties toch echt een menselijke bestuurder nodig.
Voor Check is investeringen ophalen geen doel op zich. Het bedrijf is wel begonnen met investeerders – elektrische scooters zijn niet goedkoop – maar daar willen ze niet op blijven leunen. Knitel: “We doen aan validated growth, wat inhoudt dat we alleen groeien als het winstgevend is. Daarom hebben we nu in principe geen geld van buiten nodig. En laten we eerlijk zijn: als je vijf jaar bestaat, moet je op een gegeven moment toch gewoon winst gaan maken?”
Marco Knitel is Managing Director en medeoprichter van Check. Hij studeerde Internationale Bedrijfskunde in Maastricht en deed ervaring op als consultant bij verschillende techbedrijven. Hierna stapte hij over naar een meer ondernemende rol bij Uber, waar hij zowel de oorspronkelijke taxiservice als de maaltijdbezorgingsdienst Uber Eats op de kaart zette. Vervolgens richtte hij een eigen softwarebedrijf op en ontwikkelde hij Check: een concept dat software verbindt met mobiliteit. Inmiddels is de deelvervoerder actief in 17 Nederlandse steden, met meer dan 5.000 scooters en auto’s.
Lees ook het interview met Marco Knitel: ‘We stimuleren een nieuwe manier van denken over vervoer in steden’.
We lossen al onze uitdagingen op met software en data.
Nederland is een tech- en ondernemersland. In de podcast ‘De Innovatiegolf’ komen ondernemers aan het woord die op een specifieke innovatiegolf zijn gesprongen. Waar leidt deze golf naartoe en wat betekenen de onderliggende technologische ontwikkelingen voor mens, maatschappij en planeet? En wat kunnen andere ondernemers doen om op diezelfde innovatiegolf mee te surfen? Ontdek het in de podcast ‘De Innovatiegolf’.
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends