Virtuele versies van de mens bestaan al sinds de eerste videogames. Maar tegenwoordig duiken ze ook op andere plekken op, bijvoorbeeld als ‘influencers’ op sociale media of als fashionmodellen. De ondernemer in deze aflevering probeert de mode-industrie te transformeren met AI-gegenereerde modellen die niet van echt te onderscheiden zijn.
Sharief Mohamed is de CFO van Lalaland AI , een bedrijf dat artificiële intelligentie (AI) gebruikt om levensechte fashionmodellen te creëren. Met deze modellen kunnen modeontwerpers in een vroege fase al zien hoe een kledingstuk eruit zal zien op mensen met kleine én grotere maten, en begrijpen hoe een bepaalde kleur staat bij verschillende huidskleuren.
Al sinds Lalaland in 2019 werd opgericht, heeft het bedrijf veel belangstelling van de media gehad. Hoewel de meeste mensen lovend zijn over de echtheid van de modellen, klinkt er ook kritiek vanuit de angst dat echte modellen straks zullen worden vervangen door virtuele exemplaren. Het is geen ondenkbaar scenario nu virtuele influencers zoals Lil Miquela massaal worden gevolgd op sociale media en worden ingezet in reclamecampagnes van merken.
In deze podcast geeft Mohamed zijn kijk op het verhaal en schetst hij hoe het businessmodel van Lalaland in de loop der tijd is veranderd. Hosts Julia Krauwer en Harry Dijkema verkennen samen met hun gast de toepassingen van virtuele mensen in de marketing- en modewereld, en blikken vooruit op een toekomst waarin kleding heel gemakkelijk online kan worden gepast.
Sharief Mohamed is CFO/COO van Lalaland AI en heeft daarnaast zijn eigen kledingmerk: Black is a colour. Eerder werkte hij bij online-modeoutlet Otrium als Head of Finance. Vanuit zijn huidige positie bij Lalaland was Mohamed betrokken bij de recente 'pivot' van het bedrijf. De focus verschoof van modellenfoto’s voor de consumentenmarkt – bijvoorbeeld op modewebsites - naar een plugin waarmee merken hun 3D-kledingontwerpen gemakkelijk kunnen weergeven op hyperrealistische, aanpasbare AI-modellen. Deze helpen het ontwerpproces sneller, duurzamer en inclusiever te maken.
Er is nu een bepaalde hype en angst doordat onze modellen zo echt lijken.
Nederland is een tech- en ondernemersland. In de podcast ‘De Innovatiegolf’ komen ondernemers aan het woord die op een specifieke innovatiegolf zijn gesprongen. Waar leidt deze golf naartoe en wat betekenen de onderliggende technologische ontwikkelingen voor mens, maatschappij en planeet? En wat kunnen andere ondernemers doen om op diezelfde innovatiegolf mee te surfen? Ontdek het in de podcast ‘De Innovatiegolf’.
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends