Ondernemer en coach Elian Vermeulen was te laat met haar eerste btw-aangifte. En kreeg meteen een boete. In de tweede aflevering van onze podcastserie over boekhouden voor ondernemers vertelt Elian over haar ervaringen met btw en over de manier waarop zij haar boekhouding doet.
Elian: "Ik kreeg bericht van de Belastingdienst: 'U moet btw-aangifte doen'. Toen ik dat niet meteen deed, kreeg ik een officiële brief en een aanslag. Toen dacht ik: 'Dit is wel heel serieus, dit moet ik voortaan op tijd doen".
Eelco Houwert van Vermetten, accountants & adviseurs: "Het eerste bericht van de Belastingdienst krijg je inderdaad op papier. Daarin staat dat je digitaal iets moet indienen. Dat is een spannend moment en het is vervelend als je eerste aangifte te laat is. Je kunt je btw-aangifte een keer per maand, per jaar, of per kwartaal indienen.
Je kunt de btw-aangifte beter tijdig doen en niet op de allerlaatste dag van het kwartaal. Verzamelen per kwartaal kan, maar probeer periodiek, bijvoorbeeld elke week, je gegevens te verzamelen. Zodat je niet op het laatste moment met de ellende zit. Wij krijgen vaak klanten op kantoor die met een schoenendoos komen aanzetten met bonnetjes: 'Hier heb je de btw van het afgelopen kwartaal'. Dan zijn wij heel druk en krijgen wij de stress die de ondernemer zou hebben.
Het is net als met door rood rijden: je krijgt meteen een boete. De Belastingdienst maakt dan een inschatting van wat jij als ondernemer moet hebben verdiend. En als je niet op tijd betaalt, zijn de boetes de eerste keer nog coulant, maar die worden steeds hoger. Probeer dat dus te voorkomen. Je krijgt overigens een boete voor het te laat indienen en een boete voor het te laat betalen. Die boete is minimaal € 50,- en kan oplopen tot € 5.514.
"Op alles waarvoor we diensten leveren, zit een belastingdeel. Dat geldt zowel voor wat we kopen als voor de omzet die we maken. Die belasting moet je afdragen. Elian, jij draagt een keer per kwartaal 21% belasting over je omzet af. Als je aan het eind van het jaar minder omzet draait dan € 20.000 euro, kun je gebruikmaken van de Kleineondernemersregeling . Je hoeft dan geen btw te betalen, maar je kunt ook geen btw aftrekken.
Hopelijk draai jij meer omzet, dan draag je dus wel btw af.
Eelco: "Je moet jezelf altijd de vraag stellen: 'Kan ik mijn kosten volledig zakelijk aftrekken?" Let daarbij op het volgende:
Elian: "Ik gebruik dus Excel, maar ik zie boekhoudpakketten wel voorbijkomen op LinkedIn of via mijn bank. Dat is vast veel makkelijker dan hoe ik het zelf nu doe. Ik zie ook wel de voordelen van een boekhoudpakket. Alle bedragen worden dan vanzelf opgeteld, dus dat scheelt heel veel tijd.
Maar toch voel ik soms een drempel. Hoewel een boekhoudprogramma per maand niet duur is, heb ik toch al veel geïnvesteerd. En je moet altijd wel iets invoeren in zo'n systeem, niets gaat vanzelf. Daarom stel ik het nog even uit, maar ik ben wel van plan om het te gaan doen. Eigenlijk had ik Excel afgezworen na mijn vorige baan, maar nu zit ik er nog steeds in te werken.
Eelco: "Excel is prima, en kan goed gaan, maar als er fouten in de formules zitten, loopt er iets niet goed en ben je veel tijd kwijt om dat te herstellen. Excel is goed om mee te starten om in control te zijn. Als je volume gaat creëeren en meer gaat investeren en je administratie complexer wordt, is het goed om de switch te maken en je te oriënteren op een boekhoudpakket.
Kijk dan goed wat je behoeftes zijn. Sommige ondernemers willen dat hun pakket automatisch herinneringen stuurt. Veel boekhoudpakketten hebben een scanoplossing (foto van je bonnetje wordt automatisch in je systeem gezet). Dus kijk welke opties je helpen met automatiseren zodat je sneller bij bent. Dan hoef je niet elk kwartaal een weekend lang je bonnetjes door!"
De tekst op deze pagina is een ingekorte bewerking van het gesprek van de podcast. De uitspraken gelden voor de persoonlijke situatie van Elian. Voor jou gelden mogelijk andere adviezen. Raadpleeg hiervoor je belastingadviseur of accountant.