Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Klantonderzoek

Klantonderzoek (Know Your Client)

Zo maken we bankieren veiliger voor iedereen

ABN AMRO doet er alles aan om misbruik van bankrekeningen en andere financiële producten te voorkomen. Het is een belangrijke maatschappelijk taak en we zijn het wettelijk verplicht. Daarom onderzoeken we transacties en checken we regelmatig de identiteit en persoonsgegevens van onze klanten. Dit heet klantonderzoek. 

Werk mee aan klantonderzoek

Als bank kunnen we helpen om de samenleving veiliger te maken. We hebben hierbij een 'poortwachtersfunctie'. Dit betekent dat we actief op zoek gaan naar signalen die wijzen op witwassen, financiering van terrorisme, mensenhandel of uitbuiting.

Daarvoor controleren we regelmatig de persoonsgegevens en transacties van al onze klanten. Vragen we jou om je persoonsgegevens te controleren of je ID aan te leveren? Door mee te werken aan klantonderzoek, help je ons om bankieren veiliger te maken. 

Onderzoek transacties en identiteit

Elke dag onderzoeken medewerkers van onze Know Your Client Desk en Transactie Monitoring Desk de gegevens en transacties van klanten. Is er iets waar we meer over willen weten? Dan ontvang je een e-mail of brief van ons. Of we bellen je op.

We kunnen je bijvoorbeeld vragen:

  • welke werkzaamheden je doet
  • waar het geld op je rekening vandaan komt
  • om meer informatie over bepaalde transacties

Niets om je zorgen om te maken. We hebben soms gewoon meer informatie nodig om je dossier compleet te maken.

Controle persoonsgegevens

Af en toe vragen we je om je ID aan te leveren of je persoonsgegevens te controleren. Dan weten we wie er gebruikmaakt van onze diensten en producten. En we kunnen daardoor bijvoorbeeld je nieuwe betaalpas naar het juiste adres sturen.

Ook volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moeten we je persoonsgegevens op orde hebben. Het gaat om:

  • je volledige naam
  • je geboortedatum
  • je adres
  • je identiteitsbewijs
  • het land waar je belasting moet betalen
  • je burgerservicenummer (BSN)

Telefoonnummers en e-mailadressen klantonderzoek

Als we vragen hebben, belt een medewerker van de Know Your Client Desk of de Transactie Monitoring Desk je op. Dit zijn de telefoonnummers die we gebruiken:

  • 020 - 383 10 01 / 020 - 628 26 30 (KYC Desk bestaande klanten)
  • 030 - 232 72 50 ( KYC Desk NCTO nieuwe klanten)
  • 020 - 628 88 00 (Client Outreach Team)
  • 020 - 517 67 67 (algemeen nummer van de bank, in gebruik bij meerdere afdelingen)
Ben je een zakelijke klant? Bekijk met welke telefoonnummers we je dan bellen.
Dit zijn de e-mailadressen waarmee de Know Your Client Desk en de Transactie Monitoring Desk contact met je kunnen opnemen:

  • kyc.klantinformatie@nl.abnamro.com (KYC Data team)
  • kyc.desk.retail.banking@nl.abnamro.com (KYC Desk bestaande klanten)
  • kyc.desk.retail@nl.abnamro.com (KYC Desk bestaande klanten) 
  • kycdesk.ncto.retailbanking@nl.abnamro.com (KYC Desk NCTO nieuwe klanten)
  • contactteam.tm@nl.abnamro.com (Transactie Monitoring Desk)
  • contactteam.tm@nl.abnamro.com (Client Outreach Team)
  • GroupCDDsupport@nl.abnamro.com (KYC Centre/Group CDD)
Bekijk de e-mailadressen waarmee we contact kunnen opnemen voor informatie over onze zakelijke klanten.

Samen naar een veiliger samenleving

Zo maken we samen de samenleving veiliger

Wereldwijd gaat er per uur ongeveer 274 miljoen euro om in criminele transacties. Dat is geld dat wordt witgewassen of voor terrorisme wordt gebruikt. Maar ook geld dat criminelen hebben verdiend met mensensmokkel of uitbuiting. We kunnen niet accepteren dat bankrekeningen daarvoor worden misbruikt. Daarom screenen we al onze klanten en doen we onderzoek naar hun transacties. Onze kennis en ervaring delen we met andere banken en met justitie. Zo maken we de samenleving veiliger.​