Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Twee generaties aan het stuur met online bankieren

Momenteel bankieren in Nederland meer senioren digitaal dan op de traditionele manier. Maar het is niet voor iedereen eenvoudig om de dagelijkse bankzaken goed te regelen. En als een naaste overlijdt, is dit extra ingewikkeld.

 

Dat overkwam mevrouw Grens uit Oosterhout (90). Toen haar man overleed, besloot zij meteen hulp in te schakelen. Met als resultaat dat ze nu - met een beetje hulp van dochter Dorien (60) - online al haar bankzaken regelt.

Overlijden van partner

Als een naaste overlijdt, moet er veel geregeld worden. Zeker als je al op leeftijd bent, staat je hoofd daar helemaal niet naar. En het brengt veel onzekerheid met zich mee, bijvoorbeeld hoe geldzaken het beste en veilig kunnen worden geregeld. 

Dat gold ook voor mevrouw Grens na het overlijden van haar echtgenoot met wie zij 65 jaar lief en leed had gedeeld. 'Mijn man regelde altijd al onze financiële zaken. Dat deed hij de laatste jaren samen met de kinderen. Maar hij keek wel altijd over hun schouder mee', vertelt ze. Haar dochter Dorien beaamt dit. In de afgelopen jaren hielp zij haar hoogbejaarde ouders bij het regelen van de dagelijkse bankzaken. 'Ik had de app voor online bankieren op de tablet van mijn vader gezet, zodat hij digitaal kon bankieren. Ondanks zijn hoge leeftijd stond hij hiervoor open, ook om het overzicht te kunnen bewaren. Dat maakte het gemakkelijker om bedragen over te maken en bankzaken te regelen. Terwijl mijn vader met mij mee keek', zegt Dorien. 

Machtiging regelen

Dat veranderde toen hij ziek werd. 'Mijn man had al voor zijn overlijden gezegd dat we één van onze kinderen moesten machtigen, maar het kwam er steeds niet van. Toen hij stierf, stond ik er alleen voor en moest er snel iets worden geregeld', zegt mevrouw Grens. 

Drie weken na zijn overlijden maakte zij een afspraak en ging zij met Dorien naar het kantoor van ABN AMRO om haar dochter te machtigen. Een medewerker bracht hen in contact met een Hulp bij Bankzaken Adviseur. Sindsdien helpt de adviseur moeder en dochter via Beeldbankieren op weg. Al vanaf de eerste ontmoeting was dat een uitkomst, vertelt Dorien. 'Bij de eerste online kennismaking was mijn moeder niet aanwezig. Zij moest aangifte doen bij de politie omdat haar tas met al haar bankpassen was gestolen. Toen ze zich later bij het gesprek aansloot, was ze nog best van slag. Gelukkig stelde de Hulp bij Bankzaken Adviseur haar snel gerust. Met een kopje thee erbij had mijn moeder al het gevoel dat we gewoon fysiek tegenover elkaar zaten.'

Passen blokkeren en nieuwe pas aanvragen

Dochter Dorien had direct na de diefstal alle bankpassen geblokkeerd. De Hulp bij Bankzaken Adviseur vroeg meteen nieuwe bankpassen aan. Legde uit hoe de machtiging in orde kon worden gemaakt. Maar ook welke documenten nodig waren om alle zaken rond het overlijden van meneer Grens goed af te wikkelen. 'Dat gaf me erg veel rust, zeker omdat ik nu weet dat alles goed geregeld is, óók als ik er niet meer ben', vertelt mevrouw. Dorien valt haar bij. 'Dat is niet alleen voor mijn moeder een grote geruststelling, maar ook voor mij en mijn zus. Stel dat mijn moeder overlijdt, wat gebeurt er dan met het geld dat vrijkomt en waarmee moet je nog meer rekening houden? Bij leven sta je hierbij liever niet stil en mijn ouders zijn samen best oud geworden.'

Tips bij bankzaken

'We hebben samen met de Hulp bij Bankzaken Adviseur de tijd genomen om ook hier goed over na te denken', zegt ze. 'Zo wees zij ons erop dat we niet te veel geld op de lopende rekening moesten laten staan. Dat het beter was een deel op een spaarrekening te zetten. Het is ook fijn dat de Hulp bij Bankzaken Adviseur ervoor gezorgd heeft dat de aansprakelijkheids- en inboedelverzekering na het overlijden van mijn vader zijn aangepast. En dat mijn moeder online een goed overzicht heeft van alle financiële zaken.'

Aan de slag met Beeldbankieren

Hoewel mevrouw Grens eerst even de kat uit de boom heeft gekeken, is zij blij dat zij via Beeldbankieren begonnen is met digitaal bankieren. 'Ik moest wel even wennen, maar ik besef nu hoe bijzonder en prettig het is dat je elkaar via het beeldscherm gewoon kunt zien en spreken. Ook is het heel fijn dat je al je bankzaken gewoon thuis regelt. Zo houd ik het overzicht en hoef ik niet te wachten tot er een bankafschrift in de bus valt. Ik kijk wekelijks over de schouder van mijn dochter mee, zodat ik precies weet hoe het er voor staat', zegt ze. 'Als Dorien een bedrag overmaakt, kan ik dat direct op het beeldscherm zien en dat geeft mij veel vertrouwen.' 

Voor ouderen die overwegen om de overstap naar digitaal te maken, heeft ze een goede tip. 'Doe het in kleine stapjes, zodat je er in je eigen tempo vertrouwd mee raakt. Daar kan Beeldbankieren goed bij helpen, zeker als je dit samen doet met iemand die je vertrouwt.'