Bij phishing sturen oplichters je een e-mail die erg lijkt op een bericht van de bank. Daarin staat dat er iets mis is met je betaalrekening. Of je betaalpas verloopt en je kunt gratis een nieuwe aanvragen. Het zijn smoesjes om je via een link, button of QR-code in de e-mail naar een website te lokken. Deze site lijkt op de inlogpagina van Internet Bankieren. Nietsvermoedend vul je je inloggegevens in. De fraudeur heeft nu je vertrouwelijke gegevens en kan bij je betaal- en spaarrekening.
Goed om te weten: oplichters installeren malware op je computer als je op een link of bijlage in de e-mail klikt. Heb je een valse e-mail ontvangen? Stuur de e-mail door naar valse-email@nl.abnamro.com en verwijder de e-mail.
Bij smishing sturen oplichters je geen e-mail, maar een sms die erg lijkt op een bericht van de bank, een instelling of bedrijf. Heb je een valse sms ontvangen? Stuur het bericht door naar: 097 008 101 095 en verwijder de sms.
Hoe meer van deze kenmerken van toepassing zijn, hoe groter de kans dat het phishing of smishing is:
Goed om te weten: we onderzoeken alle verdachte e-mails en sms-berichten die je naar ons doorstuurt. Blijf ze dus sturen, zodat je meehelpt om toekomstige slachtoffers te voorkomen.
Bekijk actuele valse e-mails van ABN AMRO op Fraudehelpdesk.nl