Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Fraude met betaalpassen

Bij fraude met betaalpassen vragen oplichters je om je betaalpas op te sturen, bijvoorbeeld omdat deze bijna verloopt. Doe dit niet. We vragen je nooit om je pas op te sturen. Bekijk de video over fraude met betaalpassen. En lees wat je kunt doen om fraude met je betaalpas (ook wel: skimming) te voorkomen.

 
 

Wat oplichters vaak doen

kunnen je via e-mail, brief of telefoon vragen om je betaalpas op te sturen. Maar let ook goed op als je geld gaat pinnen bij de geldautomaat. Soms plaatsen ze een apparaatje of minicamera op de pasgleuf van een geldautomaat (skimming). Of ze leiden je af tijdens het pinnen, zodat ze je pincode kunnen zien of je betaalpas kunnen verwisselen.

 

Tips om jezelf te beschermen en betaalpasfraude (skimming) te voorkomen

  1. Stuur je betaalpas niet op en geef deze ook aan niemand mee. Wij vragen je dit nooit!
  2. Deel nooit je beveiligingscodes, zoals je pincode of 5-cijferige identificatiecode van de ABN AMRO app.
  3. Als je betaalpas binnenkort verloopt, ontvang je automatisch een nieuwe van ons. Je hoeft deze dus niet zelf aan te vragen.
  4. Heb je een nieuwe betaalpas ontvangen en geactiveerd? Knip je oude betaalpas dan door de chip in stukken. Dan is deze onbruikbaar.
  5. Pin niet bij een geldautomaat als de automaat er anders uitziet. Bijvoorbeeld als je een apparaatje op de pasgleuf ziet dat er eerst niet was.
  6. Pin niet bij een geldautomaat als je je onveilig voelt. Bijvoorbeeld omdat er iemand erg dichtbij staat.
  7. Laat je niet afleiden tijdens het pinnen.
  8. Neem geen hulp aan, als mensen aanbieden je te willen helpen bij de geldautomaat.
  9. Heeft de geldautomaat je pas ingeslikt? Ga niet weg bij de automaat. Blokkeer eerst je pas, via de ABN AMRO app of telefonisch.
  10. Denk je dat er iets mis is met de geldautomaat? Geef het direct door aan Geldmaat via 088 2274 100.